۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۲۳۶۳۶
حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری:

اوج و قله قرآن سوره مبارکه بقره است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند هرچیزی قله‌ای دارد و قله قرآن سوره مبارکه بقره است.
آيت الله ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس تفسیر سوره بقره که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: دلیل نامگذاری سوره بقره، بدان علت است که در این سوره داستان گاو بنی اسرائیل ذکر شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری درباره فضائل این سوره مبارکه بیان داشت: در روایات بسیاری ائمه معصومین(ع) سوره بقره را با عنوان سنام القرآن و یا ذروة القرآن که به معنای اوج و قله است بیان می‌کنند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند هرچیزی قله‌ای دارد و قله قرآن سوره مبارکه بقره است؛ در روایت دیگر بیان شده قله قرآن سوره بقره است که با نزول هر یک از آیات آن 80 ملک نازل شده است.

 

وی افزود: نام دیگر این سوره در روایات ذکر شده، فسطاط‌ القرآن به معنای خیمه است زیرا در این سوره بسیاری از احکام، اصول و فروع اسلام ذکر شده است.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: نام‌های دیگر این سوره سیدالقرآن، جمال‌القرآن، زهراء، سایبان مشحر و افضل السور است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند سرور هر سخنی قرآن است و سیدالقرآن سوره مبارک بقره و سیدسوره بقره آیة‌الکرسی است؛ حضرت علی(ع) سوره‌های بقره و آل عمران را جمال‌القرآن بیان کردند و پیامبر(ص) آن دو را زهراء به معنای پرفروغ و درخشان معرفی کردند زیرا در روز قیامت شفیع قرائت کنندگان خود خواهند بود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به مکان نزول سوره بقره، اظهار داشت: سوره بقره به استثنای آیه 281 که در منا و حجة‌الوداع نازل شد مابقی نزول آیات در شهر مدینه بود و هشتادوششمین سوره‌ای است که به گزارش ابن عباس بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شده است./813/202/ب1

ارسال نظرات