۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۲۳۶۱۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

ظلم به غیر از عوامل زوال نعمت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین ضیایی ظلم به غیر را از عوامل زوال نعمات دانست و گفت: ظلم به غیر مثل ظلمی که هم اکنون به مردم مظلوم یمن، عراق و سوریه می شود و به زودی آه مظلوم دامن ظالم را خواهد گرفت.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در بیان شکر نعمات، ابراز کرد: اسلام، ایمان، آبرو، عزت در بین مردم و امنیت از جمله نعماتی است که باید همواره قدر آنها را دانست و شکر عملی بجا آورد.

 

وی ترک گناه عمدی را یکی از مصادیق شکر عملی عنوان و بیان کرد: ترک معصیت (در صورت انجام معصیت فوری توبه کند)، انجام کار خیر، احیای شعائر الله و شعائر چهارده معصوم (ع)، کار برای آخرت، رضای خدا و رضایت چهارده معصوم (ع) و اقدام عملی و جدی مستمر بر انجام خوبی‌ها از مصادیق شکر عملی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان این که خوبی ها اقسام مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: سبک زندگی مناسب و اقتصاد مقاومتی (ایستادگی و مقاومت با تکیه بر خدا و توسل بر چهارده معصوم (ع)) از جمله خوبی ها هستند.

 

ظلم سبب از بین رفتن نعمات می شود
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در شریح عوامل سلب نعمات، تشریح کرد: ظلم به خویشتن و به دیگران مسبب زوال نعمات موجود شده؛ ظلم به خویشتن نظیر ظلمی که ابلیس بر اثر تکبر در مقابل خدا و حسد به حضرت آدم (ع) به خود روا داشت و سبب شد تا عبادات شش هزار ساله وی نابود شود.

 

وی ظلم به غیر را نیز از عوامل زوال نعمات دانست و عنوان کرد: ظلم به غیر مثل ظلمی که هم اکنون به مردم مظلوم یمن، عراق و سوریه می شود و به زودی آه مظلوم دامن ظالم را خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی اسراف و تبذیر، بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و شاکر نبودن در عمل و زبان را نیز سبب از بین رفت نعمت خواند.

 

تجبر، لاف زدن و نخوت موجبات سلب نعمت را فراهم می کند
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تجبر، لاف زدن و نخوت را حرام عنوان و تأکید کرد: تجبر همان سرکشی بوده که در فرد ظهور و بروز پیدا کرده، لاف زدن هم نشانه کمبود شخصیت واقعی فرد بوده و سبب دور شدن فرد از رحمت ویژه الهی می گردد.

 

وی در ادامه افزود: نخوت سبب می شود که شخص با این که جایگاه بالای علمی، اجتماعی و مالی ندارد اما غرور بیجا او را گرفته و جلوی اشخاصی که بین مردم و خدا جایگاه بالایی دارند، به آنان بی احترامی کند؛ این فرد نیز از رحمت الهی به دور است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با تأکید بر این که کبر ردای الهی بوده، گفت: باید عبدالله بود، امر به خدا نتیجه ای جز تیره بختی و  سقوط نخواهد داشت.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: بندگی خدا سبب عزت و سربلندی در دنیا و آخرت می باشد، پس اگر می خواهیم خدا به حرفمان گوش دهد عبدالله باشیم./861/202/ب1

ارسال نظرات