۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۲۳۵۱۷
رییس دفتر آیت الله مصباح:

تحول حوزه با شعار، کمیسیون و کارگروه حاصل نمی‌شود/ دفتر پیگیری مطالبات رهبری گزارش عملکرد خود را ارائه کند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر آیت الله مصباح تحول حوزه را نیازمند اقدام عملی توسط مسؤولان حوزه علمیه دانست و گفت: شعار، پارچه نویسی، کمیسیون و کارگروه نمی‌تواند به تنهایی مشکل حوزه‌های علمیه را حل و منویات رهبر معظم انقلاب را محقق سازد.
حجت الاسلام حسين جلالي
حجت الاسلام حسین جلالی رییس دفتر آیت الله مصباح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دو تفکر در حوزه‌های علمیه درباره انقلاب اسلامی مبنی بر پروسه یا پروژه بودن انقلاب اسلامی گفت: در تفکر پایان یافتگی انقلاب، مدیر، تفکر و شعار انقلابی وجود ندارد و با پیروزی در 22 بهمن انقلاب تمام شده و به دنبال زندگی عادی، رفاه، اقتصاد و تعامل با دنیا هستیم.
رییس دفتر آیت الله مصباح تصریح کرد: اکثر مسؤولان دولتی نظرشان درباره انقلاب این است که این انقلاب پایان یافته است در حالی که این پیروزی شروعی برای انقلاب است و انقلاب دارای مراحل پیروزی در 22 بهمن، تثبیت در 12 فروردین، سوم تشکیل دولت اسلامی، شکل گیری کشور اسلامی و پنجم امت اسلامی است.
حجت الاسلام جلالی گفت: در مسیر انقلاب اسلامی دو مرحله طی شده و سه مرحله دیگر باقی مانده است؛ شکل گیری دولت اسلامی، کشور اسلامی و مرحله نهایی که تمدن اسلامی و شکل گیری آن است؛ این سه مرحله زمانی محقق می‌شود که انقلاب وجود و انقلابی گری در جریان باشد.
وی تصریح کرد: انقلابی بودن اختصاص به بخش خاصی ندارد نباید بگوییم تنها نظامی‌ها، سپاهی‌ها یا بسیجی‌ها هستند که باید انقلابی باشند بلکه همه ارکان کشور باید این انقلابی گری را داشته باشند.
رییس دفتر آیت الله مصباح حوزه علمیه را یکی از ارکان اصلی انقلاب توصیف کرد و گفت: این حوزه‌های علمیه بودند که نقش رهبری را در انقلاب داشته و ورود جریان سکولار به حوزه‌های علمیه بسیار خطرناک است و هشدار رهبر معظم انقلاب در این باره بسیار مهم و به جا بوده است.
حجت الاسلام جلالی ادامه داد: در صورتی می‌توان باورها و ارزش‌های نظام را نهادینه کرد که روحیه انقلابی در جامعه جریان داشته باشد؛ علت محدثه انقلاب حوزه علمیه و روحانیت بوده است، بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز یک استاد حوزه، مرجع تقلید و روحانی حوزه بود؛ بنابراین انقلابی بودن در حوزه علمیه اولویت دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی غبار پایان یافتگی انقلاب بر حوزه‌های علمیه را مشهود دانست و گفت: این غبار باید از حوزه‌های علمیه زدوده شود و در دروس و اساتید حوزه، تفکر انقلابی‌گری باید نهادینه شود و حرکتی نوین در راستای اهداف نظام و زمینه‌سازی برای ظهور منجی آغاز شود و با تفکر انقلابی این مهم تحقق یابد.
رییس دفتر آیت الله مصباح با اشاره به تخریب چهره انقلابی‌گری توسط برخی مسؤولان دولتی گفت: برخی از دولتمردان انقلابی‌گری را تخریب و تخطئه می‌کنند؛ این افراد با افراطی، تندرو و قانون شکن خواندن افراد انقلابی سعی می‌کنند تا این روحیه را تخریب کنند.
حجت الاسلام جلالی در ارائه تعریفی درست از انقلابی‌گری گفت: انقلابی‌گری یعنی پیدا کردن راه‌های میانبر در تولید علم و نظام سازی؛ یعنی اینکه به سراغ روش‌های جدیدی برویم که به سرعت ما را به اهدافمان برساند و با فاصله‌ای که با دنیا از جهت علمی، تولید، اختراع و ابتکار داریم بتوانیم خود را به آن‌ها نزدیک کنیم.
وی گفت: البته انقلابی‌گری و چگونگی انقلابی بودن مطالب زیادی را به دنبال دارد که باید توضیح داده شود ولی به صورت خلاصه می‌توان گفت لازم است که درس‌های حوزه و اساتید حوزه اگر انقلابی باشند، حیات آن در گرو مواردی مانند دفاع، امر به معروف، نهی از منکر، دفاع از اسلام و نظام است.
رییس دفتر آیت الله مصباح کاستی‌های مربوط به انقلابی بودن در حوزه‌های علمیه را تنها مربوط به بخش خاصی ندانست و گفت: قطعاً در شورای عالی حوزه و شورای مدیریت که برای حوزه علمیه برنامه‌ریزی می‌کنند حتماً می‌توانند برای این تفکر و اشاعه و شکل گیری این تفکر نقش بسزایی داشته باشند.
حجت الاسلام جلالی با ابراز تأسف از سخن‌های شعاری درباره حوزه انقلابی گفت: این طور مطالب خاص با یک شعار، کارگروه و کمیسیون حل نمی‌شود؛ سال 89 رهبر معظم انقلاب در سفر ده روزه خود به قم مسائل مهمی برای تحول حوزه‌های علمیه مطرح کردند اما باید اذعان داشت که تحول مد نظر ایشان در حوزه انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه اقدام آنچنانی درباره مطالب گوشزد شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال 89 انجام نشده است، گفت: الان زمان آن است که پس از چندین سال کارگروه تحول که مسؤولیت پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب را دارد گزارشی از فعالیت خود در چند سال گذشته ارائه دهد؛ اما باید گفت که تنها چندین جشن نمادین در این زمینه گرفته شده است و می‌توان نام تشییع جنازه نمادین را بر آن‌ها گذاشت.
رییس دفتر آیت الله مصباح اقدام و عمل را در تحول حوزه لازم دانست و گفت: حوزه علمیه در تراز انقلاب اسلامی نیست؛ 36 سال از انقلاب اسلامی گذشته و حوزه‌ای که پیشانی نظام است باید در مسائل اقتصاد و مسائل دیگری که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌فرمایند باید پیشقدم باشد.
حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نباید تنها و یک تنه هزینه بشود؛ ایشان تنها به میدان می‌آیند ولی با این حال حوزه‌های علمیه در فعالیت معمول خود دچار قصور و کم کاری می‌شوند در حدی که رهبر معظم انقلاب به خبرگان، مجمع نمایندگان و جامعه مدرسین هشدار می‌دهند که حوزه در حال فاصله‌گرفتن از انقلاب اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه در انقلابی‌گری مسیر غلطی را می‌پیمایند گفت: اگر مسیر درست بود که سخنان رهبر معظم انقلاب تحصیل حاصل بود و نیازی نبود که این فرمایشات را داشته باشند؛ وقتی ولی فقیه اظهار نارضایتی می‌کنند و محترمانه هشدار می‌دهند که مواظب باشید حوزه‌ها از انقلاب فاصله نگیرد و به جدایی دین از سیاست نیافتد و به پیوند تنگاتنگ حوزه و نظام متوجه باشد باید بدانیم که در این مسیر کاستی بسیاری وجود دارد.
رییس دفتر آیت الله مصباح با اشاره به مسائل اقتصاد مقاومتی بخشی از آن را به دوش حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: مسائل ربوی بودن و سود بانک‌ها مسائلی است که مراجع تقلید را نیز آزرده و در این مسائل از حوزه‌های علمیه توقع می‌رود که تنها به پارچه نویسی، کمیسیون و شعار اکتفا نکنند و وارد عمل شوند./836/ت301/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
علما، فضلا و روحانیان حوزه‌های علمیه به صورتی رفتار می‌کنند که انگار هیچ مسؤولیتی در قبال انقلاب اسلامی و فعالیت‌های آن ندارند و تنها رهبر معظم انقلاب است که این مسؤولیت را به دوش می‌کشد.
0
0