۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۳۲۳۳۴۷
هم‌زمان با ایام‌البیض؛

آیین اعتکاف در 100 مسجد خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با ایام البیض آیین معنوی اعتکاف به میزبانی بیش از 100 مسجد شهری و روستایی این استان در دو بخش برادران و خواهران برگزار می‌شود.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: مراسم معنوی اعتکاف رجبیه، هم‌زمان با ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه و هم‌زمان با ایام میلاد با سعادت حضرت علی (ع) برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در این ایام بیش از 100 مسجد شهری و روستایی شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی میزبان معتکفان خواهر و برادر می‌شوند، افزود: البته با توجه به تعداد متقاضیان شرکت‌کننده در آیین اعتکاف، احتمال دارد شمار مساجد میزبان معتکفان در استان افزایش یابد که در این راستا نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی آمادگی کاملی دارد.

 

حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری اینکه در ایام اعتکاف سال گذشته بیش از 10 هزار خواهر و برادر در خراسان شمالی معتکف شدند که غالب آن‌ها را جوانان و خواهران تشکیل داده بودند، ادامه داد: در ایام اعتکاف رجبیه امسال امید می‌رود شمار معتکفان خراسان شمالی به نسبت سال گذشته افزایش داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه نهاد تبلیغات اسلامی استان برنامه‌های مختلفی برای غنابخشی به این مراسم معنوی پیش‌بینی کرده است، گفت: در این راستا برنامه‌هایی از جمله اعزام روحانیان مبلغ به مساجد میزبان اعتکاف، اجرای برنامه‌های قرآنی، برگزاری گفتمان‌های دینی، برپایی حلقه‌های صالحین، مسابقات فرهنگی، تلاوت روزانه سوره یس بعد از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر، اصلاح قرائت نماز، هماهنگی با قاریان و مرتلین حاضر در مراسم به‌ منظور تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن کریم مربوط به اعمال ام داوود، اجرای زنده اذان در مساجد و دیگر برنامه‌ها پیش‌بینی شده که با هدایت و مدیریت روحانیان مبلغ اعزامی از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی استان برگزار می‌شوند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی ادامه داد: در این زمینه برنامه‌های جامع و مناسبی طراحی شده تا معتکفان از خدمات معنوی و فرهنگی ویژه ایام البیض به خوبی بهره‌مند و برخوردار شوند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آیین اعتکاف امسال از بیست و یکم فروردین‌ماه آغاز می‌شود، افزود: ثبت‌نام تنها به صورت اینترنتی بوده و مهلت آن نیز از بیست و یکم تا پایان فروردین‌ماه به مدت 10 روز است.

 

وی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت تبیان خراسان شمالی نسبت به ثبت‌نام در آیین اعتکاف اقدام کنند، اضافه کرد: در این وب‌سایت درگاهی ویژه اعتکاف تدارک دیده‌ شده که در این درگاه جزئیات مربوط به مساجد میزبان معتکفان، برنامه‌های فرهنگی، هزینه و سایر موارد موجود بوده و متقاضیان می‌توانند پس از مطالعه آن نسبت به نام‌نویسی در مراسم اعتکاف در مساجد مختلف شهری و روستایی اقدام کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: در درگاه اینترنتی اعتکاف، ظرفیت مساجد خراسان شمالی برای پذیرش معتکفان نیز ذکر شده به همین دلیل اگر کسی برای ثبت‌نام در مسجد خاصی دیر اقدام کند احتمال دارد ظرفیت مسجد مورد نظر تکمیل شده و با بسته شدن فضای ثبت‌نام، دیگر امکان نام‌نویسی برگزاری مراسم اعتکاف در آن مسجد خاص برای فرد وجود نداشته باشد از این رو از متقاضیان اعتکاف در مساجد محوری تقاضا داریم تا در روزهای نخست اقدام به ثبت‌نام کنند.

 

گفتنی است، طبق سنت هر ساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی پارسال مراسم معنوی اعتکاف در 110 مسجد شامل 80 مسجد روستایی و 30 مسجد شهری این استان با شرکت بیش از 10 هزار نفر برگزار شد./9314/302/ب1

ارسال نظرات