۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۳۲۳۰۱۸

برخی دولتمردان اعتقاد جدی به اقتصاد مقاومتی ندارند

خبرگزاری رسا ـ نامگذاری سال 1395 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب نشانی واضح‌تر از کم‌کاری در این باره ندارد، آنچنان که هنوز در مباحث مطرح شده در فضای سایبری هنوز مخالفان شناختی در این باره ندارند هرچند واژه اقتصاد مقاومتی از دهان مسؤولان در سال قبل نیفتاد.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، نامگذاری سال 1395 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری نشانی واضح‌تر از کم‌کاری در این باره ندارد، آنچنان که هنوز در مباحث مطرح شده در فضای سایبری هنوز مخالفان شناختی در این باره ندارند هرچند واژه اقتصاد مقاومتی از دهان مسئولان در سال قبل نیفتاد. با این حال نامگذاری سال 95 به این شکل و ترکیب اقتصاد مقاومتی با دو کلمه «اقدام» و «عمل» حاکی از آن است که همتی مضاعف برای تحقق این شعار لازم است؛ همتی که ناشی از شناخت وضعیت موجود، اصلاح نگاه‌های دولتمردان و پرهیز از بخشی‌نگری و... است.

 

عدم‌اعتقاد دولتمردان به اقتصاد مقاومتی

حجت‌‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) می‌گوید: متأسفانه بخش زیادی از مردان دولت یازدهم اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند و سعی می‌کنند اقتصاد مقاومتی را با ادبیات لیبرال و ضددینی پیش ببرند. این کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید، گفت: معنای کلام رهبری این است که ما یک الگوی اقتصادی را با عنوان اقتصاد مقاومتی به کار گیریم تا دندان طمع امریکا را برای فشار به ملت ایران از بعد اقتصادی برای همیشه بکند.

عبدالملکی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود عدم اعتقاد به مبانی اقتصاد مقاومتی است، می‌افزاید: متأسفانه بخش زیادی از مردان دولت یازدهم اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند و باور ندارند که اسلام اقتصاد مربوط به خودش را دارد و سعی می‌کنند اقتصاد مقاومتی را با ادبیات لیبرال و ضد‌دینی پیش ببرند.

 

نگاه بخشی به اقتصاد مقاومتی

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی نیز معتقد است که از مشکلات عملی نشدن اقتصاد مقاومتی، نگاه بخشی به این موضوع به جای نگاه ملی است؛ به طوری که صنایع غذایی تبدیلی در سال‌های گذشته مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

 

کاوه زرگران می‌افزاید: در بسیاری از حوزه‌ها شعار اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود اما رعایت نمی‌شود. در حوزه صنایع غذایی به ویژه در صنایع تبدیلی اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است. وی افزود: در حال حاضر در این بخش ضرورت حمایت از تولید داخل و کارگاه‌های کوچک و متوسط مغفول مانده است و در عین حال باید توجه ویژه‌ای به بحث سرمایه‌های خارجی شود. زرگران با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل باید به صورت ملی به قضیه نگاه کنیم، گفت: در حوزه کشاورزی به موضوعات بخشی نگاه شده و سیاست‌های ملی و کلان کشور دیده نمی‌شود.

 

الزام همدلی مردم با دولت و مجلس است

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران نیز بر این باور است که بزرگ‌بودن دولت و قوانین حجیم کشور مانع دستیابی به اقتصاد پویا و پایدار بوده و دولت و مجلس باید با همفکری نسبت به کوچک‌کردن بدنه دولت و قوانین اقدام کنند. به گفته وی برای به بار نشستن اقتصاد مقاومتی همفکری و همدلی مردم با دولت و مجلس لازم است.

 

وی با بیان اینکه برای این کار هر سه قوه باید دست در دست هم دهند، ادامه داد: باید قوه مقننه کمک کند و قانونی را بگذراند که هم دولت را کوچک کرده و هم قوانین را جمع‌وجور کند.

 

اعتقاد به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز مانند دکتر عبدالملکی معتقد است که دولت باید در گام اول برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تیم اقتصادی خود، به طور کامل تجدیدنظر کند و افرادی که با تفکرات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هماهنگ هستند، به کار گمارده شوند.

 

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با نسیم آنلاین با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نه‌تنها شامل حوزه اقتصاد بلکه شامل فرهنگ، هنر و اجتماع نیز می‌شود، می‌گوید: اقتصاد مقاومتی جزئی از یک نظام و سیستم شامل حوزه‌های دیگری از جمله فرهنگ و هنر می‌شود که اقتصاد مقاومتی باید در تمام این حوزه‌ها مدنظر قرار گیرد.

 

وی افزود: موضوع مصرف در حوزه اقتصاد به عنوان یک فرهنگ باید طوری مدنظر قرار گیرد که مشکلات این حوزه نیز برطرف شود بنابراین برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند وفاق ملی هستیم.

 

وی گفت: معتقدم تیم اقتصادی دولت اعتقاد جدی و عملیاتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد و بیشتر در حوزه شعار و تئوری‌ها سخن به‌میان آمده است. مستخدمین حسینی می‌افزاید: تفکرات اقتصادی که دولتی‌ها دارند با هیچ‌یک از زمینه‌های اقتصادی سازگار نیست و دولت اخیراً با تشکیل فرماندهی اقتصاد مقاومتی، فقط از بخش دولتی استفاده کرده است.

 

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک موضوع ملی بوده و مرتبط با این دولت و دولت‌های بعدی نیست که باید با تشکیل یک ستاد و فرماندهی با حضور دولتی‌ها، اهداف آن را پیش گرفت.

 

سیاست‌های متضاد با اقتصاد مقاومتی

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: استنباط عمومی من به عنوان یک اقتصاددان این است که اقتصاد مقاومتی با سیاست تعدیل ساختاری دولت آقای روحانی در تضاد است.

فریبرز رئیس‌دانا معتقد است: بحث اقتصاد مقاومتی قبلاً هم مطرح شده اما به خاطر روحیه نئولیبرالی حاکم بر اقتصاد ایران مورد توجه قرار نگرفت و در نتیجه هیچ‌گاه به یک الگو مبدل نشد. این اقتصاد‌دان ابراز می‌کند: از نظر من مسئولان در درجه اول خود مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند و سعی بر آن دارند که با ایجاد یک راه گریز، سیاست تعدیل ساختاری را اعمال کنند.

 

این اقتصاددان ادامه داد: باید ظرفیت اقتصاد ایران را هم در نظر گرفت و با کارگران و مردم با آگاهی و خرد و دانش صحبت شود اما همین سیاست 812 هزار تومانی که به عنوان پایه حداقل حقوق از جانب دولت تعیین شد، کاملاً نشان دهنده این است که دولت در حال آماده‌سازی برای اعمال سیاست تعدیل ساختاری است و این با تعبیری که از اقتصاد مقاومتی شده، ناسازگار است و به تعبیری، تعریف دولت از اقتصاد مقاومتی صرفاً ایجاد فشار بیشتر بر مردم و اعمال ریاضت اقتصادی بر جامعه خواهد بود.

 

توجه به مزیت‌ها

معاون اسبق بانک مرکزی نیز در تشریح اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل در گفت وگو با تسنیم گفته است: اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به مزیت‌های مطلق و نسبی طبیعی و خدادادی و سرمایه‌گذاری در آنها و بهره‌برداری اقتصادی از این مزیت‌ها.

 

پاشایی‌فام با بیان اینکه در دنیای امروزی ملت‌هایی موفق هستند که صورت مسئله خود را خوب تبیین کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای آن انجام می‌دهند، می‌افزاید: چند سؤال را باید پاسخ داد، آیا منظور از اقتصاد مقاومتی تخصیص غلط منابع محدود و تولید محصولات غیرکارا و گران است؟ آیا منابع محدود باید صرف تولید کالاهای غیرکارا باشند و به عبارتی اتلاف منابع داشته باشیم یا اینکه این منابع به تولید کالاهای کارا و مزیت‌دار تخصیص یابند تا سود و منافع کشور حداکثر شود؟

بدیهی است پاسخ بسیار ساده است؛ باید منابع محدود کشور به تولید کالاها و خدماتی اختصاص ‌یابند که یا ما در آنها مزیت طبیعی و خدادادی داریم یا قصد داریم با تخصیص‌ این منابع کمیاب و محدود مزیت‌های غیرطبیعی و اکتسابی به دست آوریم و مسیر توسعه کشور را فراهم کنیم. وی با اشاره به نقش حمل و نقل می‌افزاید: ایجاد شاهراه ارتباطی شمال و جنوب از طریق جزیره قشم خدمات بندری، کشتیرانی، ترانزیت کالا و خدمات مرتبط برای کشورهای منطقه می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشد.

 

از برنامه‌های دولتی چه خبر؟

 اما در میان نقدهای کارشناسان درباره کم‌کاری قوه مجریه و برداشت و تلقی نادرست از اقتصاد مقاومتی از سوی برخی مسئولان، بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد برخی از اعضای دولت به برنامه‌های دولت در چارچوب اقدام عملی اشاره کردند.

وزیر اقتصاد با اعلام اجرای کامل برنامه جامع اقتصاد مقاومتی در سال جاری گفته است: همه اقدامات و طرح‌ها با زمانبندی و اهداف روشن مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی طیب‌نیا با اعلام اینکه برنامه جامع اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است گفت: برنامه جامع اقتصاد مقاومتی از سال گذشته آغاز شده با این حال برنامه در پی نامگذاری سال جدید «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت.

طیب‌نیا ادامه داد: این برنامه شامل همه اقدامات و طرح‌های اجرایی در چارچوب زمانبندی مشخص و با اهداف مشخص و معین است. رشد پایدار و بدون آسیب‌پذیری از تکانه‌ها و مخاطره‌های اقتصادی بیرونی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است.

 

وی افزود: رشد پایدار و بدون آسیب‌پذیری از تکانه‌ها و مخاطره‌های اقتصادی بیرونی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم آسیب‌های ناشی از وابستگی به نفت و همچنین آسیب‌پذیری در مقابل تحریم‌های ظالمانه و موارد مشابه از بین برود.

 

طیب‌نیا گفت: برنامه جامع برای اقتصاد مقاومتی طراحی کردیم که اهداف و سیاست‌های کلی را شامل می‌شود و هدف ما این است که اقدامات و طرح‌های اجرایی دارای روندی شفاف، کمی و روشن و زمانبندی شده باشد و در هر حوزه‌ای مشخص کرده‌ایم که به کجا می‌خواهیم برسیم و با چه سرعت و در چه مقطع زمانی قرار است به این اهداف برسیم. وی افزود: این برنامه‌ها تنظیم شده تا دچار روزمرگی نشویم و آرزوی ما این است که ملت ایران اسلامی که سال‌ها در برابر تحریم‌های ظالمانه با بردباری عزتمند ایستاده‌اند به اقتصادی شایسته برسند و رفاهی که شایسته این ملت عزیز است. دولت هم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده که معاون اول رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و بر تدوین و هدف‌گذاری‌های دقیق در چارچوب سیاستگذاری‌های مدنظر مقام معظم رهبری تأکید دارد.

 

اجرای طرح 7 ساله کشاورزی غذایی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌گوید: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با اجرای برنامه‌ای هفت ساله، تراز تجاری کشاورزی غذایی کشور به صفر می‌رسد. عبدالمهدی بخشنده با بیان اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر سه موضوع امنیت غذایی با اتکا بر تولید داخلی، ارتقای ذخایر راهبردی و تأمین نهاده‌های تولید، تأکید شده است، اظهار داشت: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اقتصاد مقاومتی تدوین و به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.

 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در تشریح علل معرفی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان موفق‌ترین دستگاه در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، افزود: با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات فنی مناسب، تولید محصولات کشاورزی با رشد 14 درصدی از 97 میلیون تن در سال 92 به 112 میلیون تن در سال 94 افزایش یافته است.

 

بخشنده در زمینه تولید نهاده‌های دامی نیز گفت: 80 درصد جو و بخش زیادی از علوفه‌های تازه مانند یونجه و شبدر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

 

بخشنده ادامه داد: با اجرای این طرح ضریب خوداتکایی در تأمین روغن مورد نیاز کشور به 70 درصد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه از کنجاله دانه‌های روغنی به عنوان نهاده دامی در صنعت دامپروری استفاده می‌شود و در نتیجه واردات این نهاده‌ها نیز کاهش می‌یابد.

 

بخشنامه به استانداران

همچنین وزیر کشور در بخشنامه‌ای به استانداران، روند ساماندهی اجرای برنامه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را به نمایندگان عالی دولت در استان‌ها ابلاغ کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور در این باره نوشت: عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این بخشنامه از جمله از استانداران خواسته است نسبت به دعوت از مدیران و نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اقدام کنند.

 

در این بخشنامه آمده است: تدوین برنامه‌های عملیاتی استانی متناسب با برنامه‌های مصوب ملی واقدام در خصوص اجرای برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، لازم است به منظور تحقق شایسته برنامه‌های تدوین شده و نیل به اهداف سیاست‌های ابلاغی، برنامه‌ها و اقدامات ذیل را در دستور کار قرار داده و گزارش اقدامات به‌صورت ماهانه به دبیرخانه ستاد ملی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای این وزارتخانه ارائه شود.

 

فعال‌کردن دبیرخانه ستاد استانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، برگزاری جلسات ستاد هر 15 روز یکبار و ارائه گزارش نتایج اقدامات در پایان هر ماه به دبیرخانه ستاد ملی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای در قالب منشور پروژه«نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی(نیپا)»، تشکیل کارگروه‌های استانی ذیل ستاد استان متناظر با کارگروه‌های برنامه‌های ملی به منظور پیگیری اهداف و برنامه‌های تدوین شده از دیگر موارد ذکر شده در این بخشنامه است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات