۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۳۲۲۸۳۵

چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم

خبرگزاری رسا ـ حضور زائران پیاده عراقی در آستان امامزاده عبدالله(ع)، بازدید روزانه 5 هزار نفر از خیمه معرفت مزار شیخان، رضایت زائران از اجرای جنگ شادی در خیمه‌های معرفت، بازدید نماینده قم در مجلس از خیمه معرفت آستان امامزاده زینب(س) کهک و حضور کاروان زائران لبنانی در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) از عناوین اخبار بهاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم است.
اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا، حضور زائران پیاده عراقی در آستان امامزاده عبدالله(ع)، بازدید روزانه 5 هزار نفر از خیمه معرفت مزار شیخان، رضایت زائران از اجرای جنگ شادی در خیمه‌های معرفت، بازدید نماینده قم در مجلس از خیمه معرفت آستان امامزاده زینب(س) کهک و حضور کاروان زائران لبنانی در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) از عنائین اخبار بهاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم است.
 
حضور زائران پیاده عراقی در آستان امامزاده عبدالله(ع)
کاروان زائران پیاده عراقی با حضور در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) و زیارت این حرم مطهر، از خیمه معرفت برپا شده در این مکان بازدید کردند.

کاروان زائران عراقی صبح امروز طی سفر به قم در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) شهرک کامکار حضور یافتند.

 

این زائران که تعداد آنها به صدها نفر می‌رسید، پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم، در خیمه معرفت برپا شده در این مکان نیز حضور یافتند و از خدمات فرهنگی بهره‌مند شدند.


گفتنی است زائران عراقی که امروز به قم مشرف شده‌اند، سفر خود را از کربلا تا ایران با پای پیاده آغاز کرده‌اند. 
 

بازدید روزانه 5 هزار نفر از خیمه معرفت مزار شیخان در نوروز 95
مسؤولفرهنگی مزار مقدس شیخان گفت: به طور میانگین روزانه حدود 5 هزار زائر نوروزی از خیمه معرفت برپا شده در این مکان بازدید می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام مهدی خویی با اشاره به خیمه معرفت برپا شده در مزار مقدس شیخان اظهار کرد: این خیمه دارای رتبه سطح یک بوده و غرفه‌های متعددی در قالب آن برپا شده‌اند.

 

وی افزود: قرآن بخوانید جایزه بگیرید، نقاشی کنید، ایستگاه احکام، سخنرانی چند رسانه‌ای، نمایشگاه کتاب، مشاوره وقف و مشاوره روانشناختی در کنار غرفه مهدویت، از جمله بخش‌های این خیمه معرفت هستند.

 

مسؤول فرهنگی مزار مقدس شیخان با بیان اینکه این مزار در کنار حرم مطهر فاطمه معصومه(س) قرار دارد گفت: به همین دلیل بسیاری از زائران بانوی کرامت، دقایقی را هم در شیخان سپری می‌کنند.

 

وی ادامه داد: خیمه معرفت برپا شده در این مکان مقدس از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری نوروز 95 تاکنون روزانه به طور میانگین بیش از 5 هزار بازدیدکننده داشته است.

 

حجت الاسلام خویی با اشاره به توزیع پرسشنامه مربوط به سوالات شرعی در میان بازدیدکنندگان از این خیمه معرفت عنوان داشت: بر اساس تعداد پرسشنامه‌های دریافت شده از زائران، آمار مربوط به بازدید از این خیمه احصا شده است.

 

 رضایت زائران از اجرای جنگ شادی در خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری استان قم
اجرای جنگ شادی شبانه در خیمه‌های معرفت برپا شده در آستان مقدس فاطمه معصومه(س) و مسجد جمکران، موجب جلب رضایت زائران شده است.

 

طرح آرامش بهاری به همت سازمان اوقاف و با تلاش ادارات کل در استان‌های مختلف طی ایام نوروز اجرایی شده و محوریت آن، برپایی خیمه‌های معرفت در پناه بقاع متبرکه است.

 

به فرموده رهبر معظم انقلاب، آستان مقدس امامزادگان همواره ملجأ و پناهگاه مردم خداجوی ایران بوده‌اند و باید به قطب‌های فرهنگی در دوران کنونی تبدیل شوند، طرح آرامش بهاری نیز در همین راستا تدوین شده و در سراسر کشور، هزاران خیمه معرفت در جوار این امکان مقدس برپا می‌شود.

 

استان قم به دلیل وجود بقاع شاخص و حرم مطهر امامزادگان واجب‌التعظیم که مشهورترین آنها حضرت معصومه(س) است، همواره محل مراجعه زائران بوده به طوری که سالانه بیش از 20 میلیون مسافر را به خود جذب می‌کند؛ در این بین حرم‌های مطهر دیگری همچون آستان امامزادگان شاه سید علی(ع)، علی بن جعفر(ع)، موسی مبرقع(ع) و ابراهیم(ع) در طول ایام سال، پذیرای زائران فراوانی از اقصی نقاط ایران و جهان هستند و شیعیان از کشورهای مختلف، در این بقاع متبرکه حضور می‌یابند.

 

طرح آرامش بهاری امسال با برپایی خیمه معرفت در 22 بقعه متبرکه شهرستان و بخش‌های مختلف استان قم اجرایی شده و بیش از 100 مبلغ اعزامی و مستقر سازمان اوقاف و همچنین هزار نفر از هیئت امنا و خدام بقاع در حسن اجرای آن سهیم هستند.

 

امسال همچنین با ابتکار اداره کل اوقاف استان قم و همکاری تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، خیمه‌های معرفت در این دو مکان نیز برپا شده‌اند، خیمه‌هایی با غرفه‌های متعدد ویژه گروه‌های سنی مختلف که بازدیدکنندگان آنها نسبت به سایر خیمه‌های معرفت بیشتر هستند زیرا زائرانی که به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران مراجعه می‌کنند، سری هم به این خیمه‌ها می‌زنند و از خدمات فرهنگی آنها بهره‌مند می‌شوند.

 

یکی از غرفه‌هایی که مخصوص این دو خیمه طراحی شده، غرفه مخصوص به اجرای جنگ شادی شبانه است؛ با توجه به اینکه نوروز امسال با سالروز فرخنده میلاد بانوی دو عالم، فاطمه زهرا(س) تقارن یافته، این جنگ شادی هر شب با حضور مبلغان اوقاف که آموزش‌های تخصصی در این زمینه را پشت سر گذاشته‌اند اجرا می‌شود.

 

مبلغان اعزامی و مستقر سازمان اوقاف هر شب و در طول برگزاری طرح آرامش بهاری با برنامه‌های شاد ویژه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها و نیز برگزاری ده‌ها مسابقه فرهنگی و مذهبی با درون‌مایه آموزش مسائل دینی، سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی، به اجرای این جنگ شادی می‌پردازند.

 

استقبال از این برنامه فرهنگی که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، به قدری زیاد بوده که مساحت در نظر گرفته شده برای غرفه مخصوص به آن در خیمه معرفت مسجد مقدس جمکران، جوابگوی خیل عظیم شرکت‌کنندگان نبود به همین دلیل مدیران خیمه تصمیم گرفتند طی همان روزهای نخست، با در نظر گرفتن مکانی با مساحت بیشتر، جوابگوی این اشتیاق مردمی باشند.

 

در این زمینه با تنی چند از زائرانی که از دیگر شهرها به قم مسافرت کرده‌اند به گفت‌وگو نشستیم تا نظرات آنها را در مورد اجرای جنگ شادی شبانه جویا شویم.

 

«سلیمان خانزادی» که از جنوب ایران به قم سفر کرده تا خاطره‌ای معنوی از تعطیلات نوروز به همراه داشته باشد، می‌گوید: «به همراه خانواده تصمیم گرفتیم سفر خود را با حضور در قم و زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به پایان برسانیم، با دیدن خیمه معرفت اوقاف قم به سوی آن جذب شدیم و الان که حدود ساعت 9 شب است، جنگ شادی شبانه نیز شروع شده و چون فرزندانم مایل بودند در این جشن شرکت کنند، به همراه آنها اینجا هستیم، برنامه‌های جالبی اجرا می‌شود و چون مبلغان روحانی اوقاف در آن حضور دارند، هیچ دغدغه‌ای هم نداریم زیرا می‌دانیم مسائل دینی در قالبی زیبا به کودکانمان آموزش داده می‌شود».

 

«نرگس طاهایی» نیز زائر دیگری است که از استان گیلان به قم آمده و به همراه سه فرزندش در خیمه معرفت برپا شده در صحن جامع فاطمی حرم حضرت معصومه(س) حضور دارد. نظرش را در مورد اجرای جنگ شادی شبانه اوقاف می‌پرسیم و او می‌گوید: «اول اینکه همکاری سازمان اوقاف با حرم فاطمه معصومه(س) اقدام خوبی است که صورت گرفته و می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بهتر برای طرح‌های فرهنگی – مذهبی باشد و دوم اینکه اجرای این جنگ شادی آن هم توسط مبلغان روحانی واقعا مرا شگفت‌زده کرد. حقیقت آن است که بیشتر اوقاف ما روحانیون را بر روی منابر و در حال سخنرانی دیده بودیم ولی اینکه یک طلبه با کودکان همکلام شود و به زبان خود آنها برایشان مفاهیم دینی را تبیین کند، یک کار ابتکاری و خوب محسوب می‌شود».

 

اجرای برنامه‌های این چنینی در ایامی که میلیون‌ها زائر به قم مسافرت می‌کنند، می‌تواند گامی محکم در کاربردی کردن برنامه‌های فرهنگی باشد چه اینکه حضور روحانیت در کنار دیگر اقشار، همواره سودمند و عامل پیشرفت بوده و در این برهه از زمان نیز که خانواده‌های مسلمان در معرض آسیب‌های فراوانی از جانب بیگانگان قرار دارند، نوعی دفاع همه جانبه محسوب می‌شود.
 
بازدید نماینده قم در مجلس از خیمه معرفت آستان امامزاده زینب(س) کهک


احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با حضور در خیمه معرفت آستان مقدس امامزاده زینب خاتون(س) در جریان برگزاری طرح آرامش بهاری در کهک قرار گرفت.

 

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در خیمه معرفت برپا شده در آستان مقدس امامزاده زینب خاتون(س) بخش کهک حضور یافت.

 

وی ابتدا به زیارت حرم مطهر امامزاده زینب(س) مشرف شد و پس از آن به بازدید از غرفه‌های مختلف خیمه معرفت برپا شده در این مکان رفت.

 

امیرآبادی ضمن ابراز رضایت از روند اجرای طرح آرامش بهاری در بخش‌های مختلف قم به ویژه کهک بر ضرورت تداوم فعالیت‌های فرهنگی در پناه بقاع متبرکه تاکید کرد.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با مبلغان اعزامی اوقاف در این خیمه به گفت‌وگو نشست.

 

گفتنی است طرح آرامش بهاری در بخش کهک همگام با سایر بخش‌های استان قم، از 28 اسفندماه سال گذشته شروع شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت، در این راستا خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص این بخش همچون آستان مقدس امامزاده زینب(س) برپا شده است.

 

آستان امامزاده سیده معصومه (زینت خاتون) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) دردامنه کوهی درشمال غربی شهر کهک قرار دارد و بنای آن در دوره صفویه ساخته شده است. برجسته ترین اثر هنری باقیمانده از امامزاده زینب(س)، ضریح منبت کاری و گل میخ کوبی شده آن است که تاریخ 979 قمری بر روی آن حک شده است.

 

حضور کاروان زائران لبنانی در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع)
کاروانی از زائران لبنانی به آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) مشرف شدند و راهنمایی به زبان عربی برای آنها صورت گرفت.

آستان مقدس امامزادگان شاخص قم در ایام نوروز امسال، میزبان زائرانی از اقصی نقاط ایران و جهان هستند.

 

در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) نیز تدارک ویژه‌ای برای این منظور صورت گرفته، غرفه‌ای مخصوص راهنمایی زائران که کارشناسانی مسلط به چهار زبان فارسی، عربی، اردو و انگلیسی در آن حضور دارند دایر شده و خدمات لازم را به زائران و مسافران نوروزی ارائه می‌کند.

 

صبح امروز کاروانی از زائران لبنانی به آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) مشرف شدند و کارشناسان این غرفه نیز راهنمایی آنها را بر عهده گرفتند.

 

ارائه توضیحاتی در مورد شخصیت حضرت موسی مبرقع(ع)، تاریخ ساخت بنا و دیگر اطلاعات به زبان عربی برای این کاروان زیارتی صورت گرفت و پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم، هدایایی به رسم یادبود به آنها اهدا شد./998/ن604/ی

منبع: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم
 

ارسال نظرات