۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۳۲۱۸۳۱
استاد حوزه علمیه:

مرز جغرافیایی ما را ایمان و ولایت تعیین می کند نه تقسیم بندی های مستکبران

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعة المصطفی العالمیة مشهد گفت: برخی هنوز برایشان جای سؤال است که ربط ما با سوریه چیست و نمی دانند که سوریه، افغانستان همه جزء ممالک مسلمانان بوده که طی توطئه انگلیس تفکیک شده و ما امروز ناخواسته به جای مرزبندی حضرت زهرا(س)، مرزکشی انگلیس را پذیرفته ایم.
ايران اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین هاشمی، استاد جامعة المصطفی العالمیة مشهد در مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) در هیأت فاطمیون(مدافعان حرم) با اشاره به معرفی چند خانه الگو در قرآن گفت: خداوند بیش از 10 خانه از جمله کعبه را که خانه هدایت و برکت و امنیت است در قرآن معرفی می کند.


حرم خدا و ائمه اطهار محل آمرزش و مغفرت است
وی در ادامه با اشاره به آیه 126 سوره بقره اظهار کرد: این که ابراهیم(ع) در این آیه از خداوند می خواهد هر که وارد خانه کعبه می شود مورد بخشش قرار گیرد به این خاطر است که اگر انسان با این دیدگاه که خدا و پیامبران و ائمه اطهار(ع) ناظر او هستند وارد خانه آن ها شود، آن خانه، محل مغفرت و آمرزش برای او خواهد بود.


حجت الاسلام هاشمی افزود: بر این اساس بی دلیل نیست که شیعه دلداده حرم معصومین(ع) است و برای دفاع از آن ها این همه شهید می دهد.


استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 33 سوره احزاب، تصریح کرد: در این آیه نیز خداوند خانه ای دیگر را که خانه پاکان است به ما معرفی می کند؛ خانه ای که پاکی ویژه ای دارد و در دنیا نظیر ندارد و نه تنها زمینیان بلکه اهل آسمان نیز دنبال پیدا کردن نشانی این خانه هستند.


وی ادامه داد: خداوند این نشانی را از زبان خود که خبیرترین به حقایق عالَم است بیان می کند به گونه ای که فاطمه(س) را محور قرار داده و پدر، همسر و فرزندان او را به عنوان چهار رکن وجودی آن حضرت معرفی می کند. از همین رو پیامبر(ص) حضرت فاطمه(س) را «امّ ابیها» خطاب می فرمود چرا که مادر، مرکز وجود یک جمع است.


حجت الاسلام هاشمی یادآور شد: خداوند در آیه شریفه می فرماید: «لیُذهِبَ عنکمُ الرجس اهل البیت» یعنی این پاکی ویژه همه اهل این بیت از جمله حضرت زینب(س) را شامل می شود. چنان که امام سجاد(ع) در وصف ایشان فرمود: «شما عالمه غیرمعلمه» هستید؛ علم لدنی بدون عصمت و طهارت میسر نمی شود.


رییس انجمن تفسیر و علوم قرآن معاونت پژوهش المصطفی مشهد با بیان این که توجه به این نکته، دریچه جدیدی نسبت به شناخت حضرت زینب(س) به روی ما می گشاید، افزود: به جهت همین پاکی بود که آن حضرت توانستند راه امام حسین(ع) را ادامه دهند.


وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در سوره کوثر نشانی این خانه را به بیانی دیگر معرفی کرده و می فرماید ای پیامبر ما به تو کوثر(خیر کثیر) عطا کردیم؛  نخستین خیر کثیر از وجود پیامبر(ص) و آخرین خیر کثیر از نسل فاطمه(س) است.


اهمیت حفظ خطبه های حضرت زهرا و حضرت زینب
حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: حضرت زهرا(س) به عنوان یک شخصیت ویژه در جمع بزرگان اصحاب سخن می گویند و خطبه فدکیه را که لبریز از آیات و روایات نبوی است ایراد می کنند که کاش این خطبه و خطبه حضرت زینب(س) حداقل توسط بانوان ما حفظ شود تا این دو بانوی بزرگوار را از زبان خودشان بشناسیم.


استاد حوزه اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، اطاعت خاندان اهل بیت(ع) را سامان بخش زندگی دنیا و آخرت و باور به امامت ایشان را مانع تفرقه امت معرفی می کنند و آنچه مسلم است این که اطاعت زمانی ممکن است که حکومتی وجود داشته باشد.


جغرافیای ما را ایمان و ولایت تعیین می کند نه خاک و تقسیمات انگلیسی آمریکایی
وی با طرح این پرسش که ما اکنون چقدر به این بیانات حضرت زهرا(س) پایبند هستیم؟ گفت: امروز برای ما ملیت و رنگ و نژاد مهم است یا شیعه بودن؟ چرا برخی هنوز برایشان جای سؤال است که ربط ما با سوریه چیست و نمی دانند که سوریه، افغانستان و... همه جزو ممالک مسلمانان بوده که طی توطئه انگلیس تفکیک شده و ما امروز ناخواسته به جای مرزبندی حضرت زهرا(س)، مرزکشی انگلیس را پذیرفته ایم.


حجت الاسلام هاشمی با تأکید بر این که جغرافیای ما ایمان و ولایت است نه خاک و تقسیمات انگلیسی آمریکایی، گفت: بر اساس این که حسینی و زینبی هستیم، مرز ما مرز امامت و پرچم ما پرچم امامت است. امامتی که انسان بزرگ و ارزشمندی همچون فاطمه زهرا(س) اول مدافع آن بود و خود را در این راه فدا کرد./930/202/ب1

ارسال نظرات