۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۳۲۱۱۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

علوم انسانی غربی توجیه کننده سبک زندگی لیبرال دموکراسی است

خبرگزاری رسا ـ کرم‌اللهی به علوم انسانی و اجتماعی ترجمه‌ای و غربی اشاره کرد و گفت: نظریات جامعه‌شناسی غربی توجیه کننده سبک زندگی لیبرال دموکراسی غربی است و هنگامی که وارد فضای جامعه‌شناسی کشور ما می‌شود، به شدت با مبانی ما درگیر شده و دانشجویان را دچار نوعی سردرگمی خواهد کرد.
کرم‌اللهي، عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نعمت‌الله کرم‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در پیش‌نشست همایش «انسان، جامعه و سلامت» کمیته سیاست‌گذاری و سلامت و چالش‌های سیاست‌گذاری سلامت در ایران که پیش از ظهر امروز در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به سیر علوم انسانی در ایران اظهار داشت: ما احساس کرده‌ایم که به هر میزان علم و تکنولوژی وارد کشور شود، موجب اصلاح امور و رفع مشکلات می‌شود در صورتی که علم به عنوان ساینس مبتنی بر مبانی معرفتی، فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است.

 

کرم‌اللهی به علوم انسانی و اجتماعی ترجمه‌ای و غربی اشاره کرد و گفت: این علوم هنگامی که از زیست‌بوم خودش وارد فرهنگ و معرفت متفاوتی می‌شود، با توجه به مبانی انسان‌شناسی و فرهنگی خاص غرب، فرهنگ جوامع دیگر را دچار تغییر و دگرگونی می‌کند.

 

وی با اشاره به رشته جامعه‌شناسی و نظریه‌های مشهور در این زمینه یادآورشد: به عنوان مثال نظریات جامعه‌شناسی غربی توجیه کننده سبک زندگی لیبرال دموکراسی غربی است و هنگامی که وارد فضای جامعه‌شناسی کشور ما می‌شود، به شدت با مبانی انسان‌شناسی، فطری، فرهنگی و مذهبی ما درگیر می‌شود و دانشجویان نیز در این میان دچار نوعی سردرگمی میان دستورات دینی و فطری با امیال و غرایض می‌شوند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: به هر حال علم از جنس هوا و اندیشه است که اگر طاهر باشد، آثار مثبتی را برجای خواهد گذاشت و اگر مسموم و آلوده باشد، بسیار خطرناک است و فرهنگ‌ها و هنجارها را دستخوش تغییر قرار دهد.

 

وی به موضوع چالش‌های سیاست‌گذاری سلامت در ایران اشاره و تأکید کرد: علوم طبی و طبیعی مدرن نسبتی با معرفت و انسان‌شناسی ندارند، در صورتی که این علوم ناظر به مبانی معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی خاصی هستند.

 

کرم‌اللهی با اشاره به موضوع پیش‌نشست همایش «انسان، جامعه و سلامت» خاطرنشان کرد: این موضوع به یقین افق‌هایی را برای ما روشن خواهد کرد و امیداوریم که رویکرد سیاست‌گذاران را در حوزه سلامت متحول کرده و با نگاه متفاوتی از آنچه در این عرصه هست، به فعالیت بپردازند./908/پ202/ی

ارسال نظرات