۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۲۱۱۹۲
مسؤول فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

آرامش و موفقیت زندگی خانوادگی درگرو شناخت متقابل ویژگی‌های زن و مرد است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول فرهنگی نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: شناخت متقابل ویژگی‌های مخصوص زن و مرد، سبب آرامش و موفقیت در زندگی خانوادگی می‌شود.
حجت الاسلام مهرپويان- مسؤول فرهنگي حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام مهدی مهرپویان، مسؤول فرهنگی نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در نشست طلاب مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بجنورد و خانواده‌های آن‌ها که در قالب سلسله نشست‌های «خانواده متعالی» برگزار شد، با تسلیت به مناسبت رحلت عالم فقید، آیت‌الله واعظ طبسی و تشکر از حضور گسترده مردم در تشییع جنازه این عالم بزرگ، اظهار کرد: اخلاص، ساده زیستی و چشم نداشتن به بیت‌المال برخی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی بود که می‌بایست به عنوان الگو مورد استفاده طلاب جوان قرار گیرد.

 

وی در ادامه با ورود به بحث اصلی نشست، به بررسی روانشناسی روحیات زن و مرد پرداخت و گفت: در روح و روان زن و مرد مباحثی هست که اگر آن‌ها را بشناسیم و بدانیم می‌توانیم زندگی شاد و همراه با آرامش داشته باشیم که این موارد ربطی به فرهنگ و اکتساب زن و مرد ندارد، بلکه ذاتی است.

 

حجت‌الاسلام مهرپویان ادامه داد: درزمینهٔ مجموعه کارکردهای مرد، اگر می‌خواهیم این کارکردها درست باشند باید بر یک پایه استوار باشد و آن پایه اقتدار است که خداوند مرد را بر آن پایه آفریده است.

 

وی با بیان اینکه برخلاف بانوان، نخستین اقتدار مرد، در جسم و ظاهر مرد نمایانگر شده است، اضافه کرد: اقتدار جسمی مرد سبب می‌شود تا وی با قدرت بیشتری به امور نیازمند به زور بپردازد و از طرف دیگر لطافت بانوان سبب می‌شود تا آن‌ها کارهای خود را با ملاحظه و حوصله بیشتری انجام دهند.

 

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عضلات حجیم و استخوان‌بندی محکم مرد در مقابل استخوان‌بندی ضعیف زن از دیگر خصوصیات جسمی زن و مرد است که به هر کدام کارکردها و توانایی‌های ویژه‌ای بخشیده است.

 

حجت‌الاسلام مهرپویان افزود: به دلیل همین خصوصیات جسمی و روحی است که ابراز محبت در مردان به نسبت بانوان کمتر است هر چند که بروز ندادن محبت نیز اشتباه است.

 

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) محبتش را به امیرالمؤمنین علی (ع) این‌طور جلوه می‌داد که ایشان را با نام اباالحسن خطاب می‌کردند، اظهار کرد: جنس زن به دلیل خصوصیات جسمی و روحی خود نیازمند محبت بیشتری است به‌گونه‌ای که می‌توان گفت متأسفانه امروز یکی از علل مهم طلاق و خطر در زندگی‌ها کمبود محبت است.

 

حجت‌الاسلام مهرپویان با اشاره به ویژگی پرطنین و بم بودن صدای مردان نسبت به زنان، افزود: بانوان در بسیاری از مواقع صدای بلند همسر خود را نشانه بی‌ادبی، بی‌احترامی و عصبانیت مرد می‌دانند و خیلی از مواقع این باعث اختلاف می‌شود در حالی که وجود چنین صفتی در مرد عادی است.

 

وی با یادآوری تفاوت ذاتی زن و مرد در جرأت و جسارت، اضافه کرد: مردها در امور مختلف به نسبت بانوان، جرأت و جسارت بیشتری به خرج می‌دهند اما بانوان بیشتر پرهیز و ملاحظه دارند.

 

حجت‌الاسلام مهرپویان با بیان اینکه اگر زن جسور و بی‌پروا باشد برنامه‌های زندگی مختل شده و این موضوع اثر خود را در تربیت فرزندان نشان می‌دهد، گفت: مرد به دلیل جرأت و جسارت ذاتی خود به اشتباه احساس می‌کند از زن برتر بوده و گاهی این جرأت و جسارت را با آزار و اذیت به رخ همسر می‌کشد که این کار نیز بسیار اشتباه است.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: باید زن و مرد با شناخت خصوصیات جسمی و روحی منحصر به فرد یکدیگر، مطابق آیه قرآن سعی کنند برای هم لباس و پوشش بوده و با کمک یکدیگر نهاد مقدس خانواده و تربیت فرزندان را مدیریت کنند.

 

حجت‌الاسلام مهرپویان ادامه داد: درواقع شناخت متقابل ویژگی‌های مخصوص زن و مرد، سبب آرامش و مؤفقیت در زندگی خانوادگی می‌شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات