۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۳۲۱۰۵۲
طی مراسمی در مشهد؛

از شخصیت آیت الله طبسی به عنوان عالم جانباز و آزاده انقلاب تجلیل شد

خبرگزاری رسا ـ طی مراسمی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی از شخصیت آیت الله طبسی به عنوان عالم جانباز و آزاده انقلاب تجلیل شد.
آيت الله واعظ طبسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم گرامیداشت آیت الله واعظ طبسی به عنوان عالم جانباز و آزاده و نیز روز ملی بزرگداشت شهدا و70 هزار شهید خراسان رضوی امشب در مهدیه مشهد برگزار شد.

 

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به روز ملی شهدا، گفت: در چنین مناسبت هایی باید برای گسترش واقعی و فراتر از شعار فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم و ریشه، منبع و آثار این فرهنگ را که منشأ قدرت نظام است به نسل جوان معرفی کنیم.


وی با بیان این که اگر برکات گسترش این فرهنگ را بدانیم برای نشر آن لحظه ای تعلل نخواهیم کرد، افزود: اگر مقابل قدرت های جهانی از استقلال خود دفاع می کنیم به پشتوانه این فرهنگ است که ریشه در تفکرات دینی و نهضت عاشورا دارد.


استاندار خراسان رضوی ضمن تقدیر از اجرای طرح شهیدپژوهی در خراسان رضوی ادامه داد: این طرح می تواند در معرفی و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بسیار مؤثر باشد؛ باید شهدا را بشناسیم و بشناسانیم چرا که این امر انقلاب، آزادی و استقلال ما را بیمه می کند.


آیت الله طبسی از نظر مظلومیت مانند شهید بهشتی بود
رشیدیان در ادامه با اشاره به رحلت آیت الله واعظ طبسی گفت: جای امثال ایشان را در نظام کسی نمی تواند پر کند؛ از نظر مظلومیت مانند شهید بهشتی(ره) بوده و مورد بی مهری های بی پایه و اساس قرار می گرفت اما رهبر انقلاب و ملت بصیر وولایت مدار با حضور باشکوه در تشییع پیکر ایشان سنگ تمام گذاشتند.


وی اضافه کرد: من پنج جلد پرونده آیت الله واعظ طبسی در اسناد ساواک را به دقت خوانده ام و می توانم بگویم این پرونده از درخشان ترین پرونده های مبارزان پیش از انقلاب است.


استاندار خراسان رضوی با اشاره به سختی و شکنجه هایی که مبارزان انقلابی از جمله آیت الله طبسی در راه انقلاب تحمل کردند، تصریح کرد: در تقابل جریان های اعتقادی آن روز از جمله مارکسیسم و مجاهدین، معتقدین به اسلام ناب، دچار تهمت و افترا می شدند؛ این حقایق باید برای جوانان تبیین شود تا بدانند انقلاب را رایگان به دست نیاورده ایم و نباید به راحتی از دست بدهیم.


رشیدیان با بیان این که ایستادگی در شرایط اختناق و خفقان آن روز کار آسانی نبود، افزود: در آن زمان روحانیت در یک جبهه نمی جنگید و تنها از یک سو مورد تهاجم نبود با این وجود کسانی همچون آیت الله طبسی جزو کسانی بودند که در عرصه مبارزه خوب درخشیدند و نتیجه این مقاومت ها و رشادت ها بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.


در زندان هم مرزبندی خود با انحراف را رها نکرد
وی با بیان این که آیت الله واعظ طبسی حتی در زندان هم مرزبندی خود را با انحراف هیچ گاه رها نکرد، گفت: ایشان با وجود امکانات فراوان و اختیاراتی که داشت اما ذره ای خیانت در امانت نکرد و حتی از حق تولیت که حقش بود استفاده نکرد.


استاندار خراسان رضوی ادامه داد: زندگی و ساده زیستی ایشان مثال زدنی است؛ صداوسیما خانه و زندگی ایشان را نشان دهد تا کسانی که ادعاهای واهی درباره ایشان دارند آگاه شوند.


نگاه آیت الله طبسی در زندگی شخصی، دوری از تجملات و زخارف دنیا بود
رشیدیان یادآور شد: نگاه آیت الله طبسی در زندگی شخصی، دوری از تجملات و زخارف دنیا بود اما با این وجود درباره خدمات رسانی به زائران وسواس داشت و به حداقل ها راضی نمی شد. 


وی، عمل به تکلیف در همه شرایط و تا آخرین لحظه عمر، نگاه کلان به منافع ملی، پرهیز از نگاه های جناحی، برخورد با انحرافات، رعایت ادب و اخلاق، تابعیت محض از ولایت امام و رهبری، استقلال رأی و اندیشه و عدم ملاحظه کاری در ابراز حق در هر شرایط را دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله واعظ طبسی برشمرد.


در ابتدای این مراسم، عابدین عابدی مقدم، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در معرفی شخصیت مبارزاتی آیت الله واعظ طبسی گفت: ایشان با وجود درصد جانبازی بالایی که داشت اما هرگز اجازه تشکیل پرونده در بنیاد شهید را نداد و حتی مشخصات شناسنامه ای ایشان در پرونده ای که خودمان باز کرده بودیم، کامل نبود.


وی با بیان این که آیت الله طبسی در عالم واقع شهید است، افزود: ایشان از بهترین مصادیق آیه شریفه «قالوا ربّنا الله ثُمّ استقاموا....» بود و حتی اعتقاد به تقیه هم نداشت.


عابدی مقدم یادآور شد: حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع پیکر ایشان و نیز اقامه نماز میت، حاکی از تأیید ایشان از سوی ولایت و رهبری و مأجور بودنشان است./930/202/ب3

ارسال نظرات