۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۳۲۰۹۸۸
به همت گروه فقه و حقوق اسلامی؛

نشست تخصصی فقه شهر و شهرنشینی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست تخصصی «فقه شهر و شهرنشینی» با عنوان بررسی فقهی بلند مرتبه سازی در شهر اسلامی با حضور اساتید، پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
نشست فقه شهر نشيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین نشست تخصصی «فقه شهر و شهرنشینی» با عنوان «بررسی فقهی بلند مرتبه سازی در شهر اسلامی» صبح امروز  با حضور اساتید، پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.


این نشست که با هدف ضرورت ورود فقه و فقها به عرصه شهرسازی برگزار شد؛ حجت الاسلام علی الهی خراسانی، پژوهشگر حوزه علمیه مشهد به ارائه بحث پرداخت.


پژوهشگر حوزه علمیه خراسان در این نشست با بیان اینکه در مورد شهر سازی اسلامی دو گفتمان وجود دارد و بر اساس این دو گفتمان می شود مسائل شهر را بررسی کرد، اظهار اشت: آیت الله اراکی بر اساس این گفتمان شهر شرعی را تعریف کردند و گفته اند شهر شرعی یک موجود است که این موجود در یک شهر عرفی درستی جای بگیرد و آن وقت است که می توانیم بگوییم که یک شهر اسلامی ایجاد شده است.


وی ادامه داد: گفتمان اسلام سیاسی دارای داده مرکزی قدرت است و داده مرکزی، قدرت سیاسی است و هر زمانی که موضوع شهر را طرح کنیم به این نتیجه می رسیم که شهر شرعی مرکزیتش به حاکمیت اسلامی است و بر اساس حاکمیت اسلامی شهر اسلامی صورت می گیرد.


پژوهشگر حوزه علمیه مشهد در ادامه با بیان اینکه با گفتمان تمدن اسلامی، شهر شکل می گیرد، خاطر نشان کرد: عنوان بلند مرتبه سازی حول فقه شهر و شهر نشینی صورت می گیرد.


وی با طرح این سوال که آیا فقه شهر درست است یا فقه و شهر، اظهار کرد: فقه شهر بر اساس رویکرد اجتماعی صورت می گیرد و فقه اجتماعی در مقابل فقه فردی قرار نمی گیرد بلکه در مقابل فقه عبادی قرار می گیرد.


حجت الاسلام علی الهی خراسانی در ادامه با بیان اینکه برای واژه بلند مرتبه سازی واژگان مترادف دیگری وجود دارد، خاطر نشان کرد: بلند مرتبه سازی نباید سبب تخریب میراث فرهنگی شود.


وی به فتوای مهم آیت الله سیستانی در مساله 1079 نسبت به مجوزات تخریب مسجد اشاره کرد و گفت: بناهایی را که قدمت تاریخی دارند و جزء میراث فرهنگی به حساب می‌‌آیند، اجازه تخریب آنها داده نمی‌‌شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی کتب روایی ازجمله محاسن برقی جلد 2 صفحه 208 و کتاب کافی جلد 6 صفحه 528 نسبت به ممنوعیت بلند مرتبه سازی تاکید شده به فرمایش امام صادق علیه السلام در کتاب وسائل اشاره کرد که می فرمایند: هر خانه‏اى که سقف آن، بالاتر از نه ذراع باشد، مسکن شیاطین خواهد شد یا هر مقدار از خانه که سقف اش‏ بالاتر از نه ذراع باشد، مسکن شیاطین است.


پژوهشگر حوزه علمیه مشهد در پایان بحث خود، لزوم کاربری انسانی در بلند مرتبه سازی، تناسب ارتفاع ساختمان، عدم گمشدگی هویت دینی در شهر، تاکید بر طراحی نمادهای برخاسته از هویت دینی و رعایت کامل عدالت اجتماعی را تاکید کرد و افزود: بلند مرتبه سازگی در کشور تبدیل به یک بحران اساسی شده است و با تمام رعایت قوانین حقوقی بلند مرتبه سازگی مجاز است.


 خاطر نشان می شود این نشست که با حضور اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد؛ حجت اسلام مجتبی الهی خراسانی و مصطفی اسکندری مدرس حوزه علمیه خراسان به عنوان اساتید ناقد این جلسه به ادامه این بحث پرداختند./859/202/ب1

ارسال نظرات