۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۳۲۰۹۷۷
استاد حوزه علمیه قم:

خمس به ارث و مهریه تعلق نمی گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خمس به ارث و مهریه تعلق نمی گیرد، گفت: اما سود ناشی از ارث و مهریه اگر تا پایان سال خمسی مصرف نشود به آن خمس تعلق می گیرد.
حجت الاسلام وحيد پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحیدپور بعد از ظهر امروز در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که ارث و مهریه مشمول قانون خمس نمی شود، افزود: سود ناشی از ارث و مهریه اگر تا پایان سال خمسی مصرف نشود باید خمس آن پرداخت شود.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کِرِم های آرایشی و بهداشتی اگر مانع رسیدن آب به پوست باشند با آنها نمی توان وضو گرفت و یا غسل کرد و باید در ابتدا آنها را برای وضو و غسل برطرف کرد، تصریح کرد: اگر برای وضو و غسل مانعی بر روی پوست ما باشد وضو و غسل باطل است، البته این بر عهده مکلف است که تشخیص دهد این کرم که بر پوست خود زده مانند مانع عمل کرده یا مانع آب نیست.
 
حجت الاسلام وحید پور ادامه داد: مکلف تا زمانی که اطمینان به وجود مانع برای وضو و غسل دارد، باید سعی کند مانع را برطرف کند و اگر این کار را انجام ندهد و بدون توجه به این موضوع غسل کرده یا وضو بگیرد غسل و وضوی او باطل است.
 
وی افزود: تمامی غسل های مستحبی و واجب  به یک شکل انجام شده و به غسل ترتیبی و ارتماسی تقسیم می شوند و مکلف باید به این نکته توجه کند که اگر چند غسل بر عهده دارد در صورتی که نوع غسل متفاوت باشد می تواند با یک نیت تمام این غسل ها را با یک غسل انجام دهد.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اصل مهریه خمس ندارد ولی سودی که از طریق سپرده گذاری به دست می آید و اگر تا یک سال مصرف نشد خمس به آن تعلق می گیرد و ارث نیز اصل آن خمس ندارد ولی سودی که از آن به دست می آید،جزو درآمد سال فرد است و احکام خمس بر آن  حاکم می شود.
 
حجت الاسلام وحید پور اظهار کرد:  اگر شخصی نذر کرده و صیغه نذر را جاری کند دیگر نمی تواند از آن  نذر برگردد ولی اگر پیش از ادای حاجتش پشیمان شده یا بخواهند نذر را تغییر دهند، تکلیفی بر گردن ندارند و می توانند این کار را انجام دهند.
 
وی با بیان این که سودهای بانکی اگر در قالب عقود اسلامی بوده و به شرایط آن به درستی عمل شود حلال است و از نظر شرعی استفاده از آن اشکالی ندارد، یادآور شد : در سپرده گذاری، فرد سرمایه خود را در اختیار بانک قرار می دهد تا بانک به وکالت از او با آن کار کرده و سود ناشی از این مشارکت را در اختیار او قرار دهد بنابراین گرفتن این سود اشکالی ندارد و لی اگر فرد می داند و یقین دارد که بانک با آن سرمایه کار نکرده و از بانک سود دریافت کند مصرف این سود اشکال شرعی دارد./968/202/ب2
ارسال نظرات