۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۲۰۸۷۴
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی مطرح کرد؛

تعداد طلاب خراسان شمالی با جمعیت این استان تناسب ندارد/ کمبود روحانی مبلغ در مناطق مختلف

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون به ازای هر هزار و 100 نفر در استان یک طلبه داریم، گفت: در حالی که مساجد و مناطق مختلف خراسان شمالی با کمبود روحانی مبلغ مواجه‌اند، شمار طلاب خراسان شمالی با جمعیت و نیاز استان تناسب ندارد.
تعداد طلاب خراسان شمالی با جمعیت این استان تناسب ندارد/ کمبود روحانی مبلغ در مناطق مختلف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در نشست با شماری از مسؤولان فرهنگی که با محوریت پذیرش طلاب برگزار شد، اظهار کرد: در آموزه‌های اسلامی جهاد و اجتهاد جایگاه ارزنده‌ای داشته و برای مجاهدان و مجتهدان اجر و قرب خاصی منظور شده است.

 

وی اضافه کرد: خداوند در سوره توبه بعد از آیات دعوت به جهاد، فرموده است چرا برخی از شما به دنبال یادگیری دین نمی‌روید تا به داخل قوم خود برگشته و دین الهی را ترویج دهید؟ و ائمه اطهار (ع) نیز به موضوع فراگیری دین و ارائه آن ورود ویژه‌ای داشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: بر اساس روایات اسلامی اگر اقتدار نظامی حکومت اسلام با نقش‌آفرینی مجاهدان حاصل می‌شود، اقتدار فرهنگی و توسعه اندیشه‌ای با فعالیت علما و مجتهدان دینی به دست می‌آید.

 

وی اظهار کرد: در عهدنامه که منشور مدیریتی امام علی (ع) محسوب می‌شود آمده است که نیروهای نظامی به اذن خداوند دژهای رعیت هستند و امام موسی کاظم (ع) هم فرموده است: «الفقها حصون الاسلام» و عالمان را دژهای اسلام دانسته که از فرهنگ و اندیشه دینی مرزبانی می‌کنند.

 

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: در عصر حاضر هم که جنود شیطان در فضای مجازی و حقیقی با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف درصدد مقابله با معنویات هستند، پرورش علما و فقها به عنوان حافظان اسلام بر عهده حوزه‌های علمیه است.

 

وی با بیان اینکه لازمه موفقیت در برابر دشمنان و مخالفان اسلام، تربیت و حضور نیروهایی با انگیزه بالاتر و توان علمی و بصیرتی و مهارتی بیشتر است، خاطرنشان کرد: برای اینکه حوزه‌های علمیه در تربیت چنین نیروهایی موفق باشند می‌بایست متقاضیان ورود به این عرصه، شناخت بهتر و بیشتری از هدف و عالم طلبگی داشته باشند زیرا اگر این شناخت درست موجود نباشد آسیب‌های متعددی به وجود می‌آید.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با تأکید بر اینکه می‌بایست رسانه‌ها اهداف طلبگی را برای دانش ‌آموزان پایه نهم و سایر افراد متقاضی تحصیل در حوزه‌های علمیه به خوبی تشریح و تبیین کنند، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند با تهیه گزارش و مستند از زندگی طلبگی، انتشار خاطرات طلبگی بزرگان حوزه و اقدامات مشابه هدف و عالم طلبگی را برای متقاضیان ورود به این عرصه روشن کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در این میان استان خراسان شمالی نیاز بیشتری به تربیت طلبه و روحانی مبلغ دارد، اظهار کرد: در این استان حدود 850 روستا و سکونتگاه وجود دارد اما تنها 150 مبلغ در این مناطق مستقر هستند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: از طرف دیگر در خراسان شمالی به ازای هر هزار و 100 نفر جمعیت، یک طلبه داریم که این آمار نشان دهنده کم بودن تعداد طلاب به نسبت جمعیت این استان است آن هم در حالی که در مناطق مختلف این استان با کمبود روحانی مبلغ مواجه ایم.

 

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور نیز با کمبود روحانی مبلغ روبرو هستیم، اضافه کرد: افزون بر نیاز فرهنگی جامعه ما، اکنون جامعه خارج از کشور هم به روحانی مبلغ نیاز دارند به‌گونه‌ای که 50 کشور دنیا از ایران اسلامی درخواست اعزام مبلغ دارند و این نیاز می‌بایست با عاملیت حوزه‌های علمیه پاسخ داده شود.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان‌های مختلف این استان شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند./9314/202/ب1

ارسال نظرات