۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۳۲۰۷۹۹
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

بدون زیر ساخت حقوقی امکان استفاده از شرایط پسا برجام وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که در پسا برجام زمینه‌های ارتباط فراهم شده است، گفت: باید مبانی حقوقی در ارتباط‌های اقتصادی نوشته شود و بدون این زیر ساخت های حقوقی امکان استفاده از این شرایط وجود نخواهد داشت.
يدالله دادگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ید الله دادگر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، عصر امروز در نشست تخصصی حقوق، اقتصاد و دولت که به مناسبت گرامی‌داشت سومین سالگرد مرحوم محمد حسین تمدن جهرمی، چهره ماندگار اقتصاد ایران برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه مفید یکی از مهمترین دانشگاههای غیر انتفاعی کشور است و اعضای این دانشگاه پیوند خاصی با این گونه اساتید دارند.


وی با بیان این که در حال حاضر کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، افزود: مردم ما انتخابات بسیار پیام‌داری را برگزار کردند و برجام هم موفقیتی است که اگر از این به بعد خوب مدیریت شود استفاده‌ی خوبی برای ایران خواهد داشت.


دادگر با بیان اینکه مرحوم تمدن یک معلم و عالم ممتاز بود، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های یاد گرفتن هر علمی شناخت علمای آن علم است و برای شناخت اقتصاد باید علمایی مانند دکتر تمدن را با مروری بر نوشته‌ها، اندیشه‌ها و کارکرد ایشان شناخت.


وی ادامه داد: مرحوم تمدن متدولوژی را در دانشگاه تهران در حد دکتری رساند و تثبیت کرد و کمک کرد که دیگران هم بتوانند این رشته را در ایران ادامه دهند.


عضو هیأت علمی دانشکاه شهید بهشتی با بیان این که ثبات و استقلال این عالم ویژه مثال زدنی است، ابراز داشت: برخی از مُؤولان که اساتید را برای تدریس به منزل خود دعوت می کردند از ایشان هم برای تدریس در منزل دعوت کردن ولی ایشان صریحاٌ جواب منفی میداد و تأکید داشت که درس باید در دانشکده باشد و در هیچ شرایطی استقلال خود را از دست نمی داد.


وی با اشاره به این که اقتصاد یک پکیج کامل است و به تمام رشته‌های علوم اجتماعی ارتباط دارد، افزود: استاد تمدن به اور جامعه بسیار توجه داشت و به گفته خود ایشان تمام تلاشش برای رفع محرومیت از قشر ضعیف جامع بوده است و علاوه بر تئوری پردازی در اقتصاد به اجرای عملی آن در جامعه هم توجه داشت و نوشته هایی را هم به دولت در این زمینه ارائه رکده بود.


دادگر در رابطه به موضوع جلسه خاطرنشان کرد: اقتصاد رشته ارزشمندی است و خصلت این علم این گونه است که درست فهمیدن و درست به کار بردنش بسیار کلیدی و سخت است زیرا اقتصاد علم زندگی است.


وی با بیان این که در علوم اجتماعی جایزه نوبل را به رشته اقتصاد می‌دهند، ادامه داد: نوبلی‌های اقتصاد انسان‌های بزرگی هستند و تمام اقتصاد دانان بزرگ فیلسوفان بزرگی هم بوده‌اند زیرا اقتصاد پیوند ویژه‌ای با فلسفه دارد.


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پیوند اقتصاد با دیگر رشته‌ها، ابراز داشت: هاییک می‌گوید جدا شدن اقتصاد و حقوق فاجعه است و پیوند اقتصاد با سیاست هم در آثار ارسطو و سقراط دیده می‌شود و از اقتصاد به عنوان ابزار برجسته سازی شایسته ترها در سیاست تعبیر شده است.


وی با بیان این که اقتصاد جولانگاه عقلانیت است، افزود: اگر می‌خواهیم قانون اساسی بهینه شود باید کسی فوق قانون نباشد و قوا هم تفکیک شوند و این پیام اقتصاد است نه سیاست.


دادگر با اشاره به این که در پسا برجام زمینه‌های ارتباط فراهم شده است، گفت: باید مبانی حقوقی در ارتباط‌های اقتصادی نوشته شود و بدون این زیر ساخت های حقوقی امکان استفاده از این شرایط وجود نخواهد داشت.


وی ادامه داد: این تئوری اقتصادی است که می تواند احزاب سیاسی را پیروز بکند و اگر حزبی تئوری اقتصادی نداشته باشد از نظر سیاسی هم نمی‌تواند پیروز باشد.


عضو هیأت علمی دانشکاه شهید بهشتی ابراز داشت: اقتصاد روحیه مردم سالاری را تشویق می کند و جامعه دموکراتیک را به عنوان جامعه ای که فساد اقتصادی کمتری دارد مطرح میکند و به دنبال ترکیب خردمندانه میان دولت و بازار است./843/پ202/ج1

ارسال نظرات