۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۲۰۷۴۴
در سال جاری؛

141 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد/ افزایش 40 درصدی شمار موقوفات جدید استان

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در 11 ماهه سال جاری در مجموع 141 وقف جدید از سوی واقفان نیک‌اندیش در شهرستان‌های مختلف این استان به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام سهرابي

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از افزایش حدوداً 40 درصدی شمار موقوفات جدید ثبت شده در استان در سال جاری خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه در مجموع 141 وقف جدید در شهرستان‌های هشت‌گانه استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه این میزان وقف جدید ثبت شده در استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته 102 وقف جدید در استان به ثبت رسیده بود درحالی‌که این آمار امسال به 141 وقف افزایش یافته است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی اضافه کرد: وقف‌های جدید استان در بخش‌های مرتبط با آموزش، بهداشت و درمان، فرهنگی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، ازدواج جوانان، برگزاری مراسم شهادت ائمه اطهار (ع) و غیره ثبت شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه ارزش ریالی 141 موقوفه جدید استان خراسان شمالی بیش از 60 میلیارد ریال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت شهرستان مانه و سملقان با 31 وقف و شهرستان جاجرم با هشت وقف به ترتیب بیش‌ترین و کمترین شمار موقوفات جدید را در بین شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی به خود اختصاص داده‌اند.

 

به گفته حجت‌الاسلام سهرابی همچنین در 11 ماهه سال جاری در شهرستان بجنورد 29 وقف جدید و در شهرستان شیروان نیز 26 وقف جدید از سوی واقفان نیک‌اندیش و خیران این شهرستان‌ها به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مجموع حدود پنج هزار و 50 موقوفه با بیش از 10 هزار رقبه در شهرستان‌های مختلف استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: بیش از 60 درصد مجموع موقوفات استان با نیت روضه سیدالشهدا (ع) و برگزاری مراسم محرم و صفر وقف شده‌اند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه دیگر وقف درزمینهٔ مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در استان اشباع شده است، تصریح کرد: با توجه به نیازها و نواقص موجود در بخش‌های فرهنگی، قرآنی، آموزش و بهداشت و درمان در استان می‌بایست وقف‌های جدید به سمت این نیازهای روز جامعه هدایت شوند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی ادامه داد: در این راستا یکی از اولویت‌ها و رویکردهای اصلی نهاد اوقاف و امور خیریه استان هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از طریق مشاوره وقف و راهنمایی واقفان نیک‌اندیش است.

 

وی با اشاره به اینکه این روند در همه مراسم و برنامه‌های فرهنگی نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در قالب برپایی غرفه‌های مشاوره وقف پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: با اتخاذ این رویکرد، خوشبختانه در سال‌های اخیر غالب موقوفات جدید استان با نیت نیازهای روز جامعه ثبت شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با تأکید بر اطلاع‌رسانی و نقش‌آفرینی بیشتر رسانه‌ها در راستای مشاوره وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه، تصریح کرد: اگر کارکردهای وقف در رابطه با مسائل آموزشی، درمانی، خدماتی و مذهبی برای مردم به درستی تبیین شود میزان مشارکت مردم برای انجام احسان ماندگار وقف افزایش بیشتری یافته و از طرف دیگر موقوفات جدید نیز به سمت نیازهای روز جامعه اسلامی سوق داده می‌شوند.

 

به گفته وی در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و به تبع آن ادارات استانی این نهاد، شناسایی نیازهای جدید و هدایت خیرین و واقفان در راستای تأمین نیازهای روز جامعه و ایجاد موقوفات جدید را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است اما برای مؤفقیت کامل در این بخش نیازمند همکاری بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای متولی حوزه فرهنگ و دین هستیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردها و اولویت‌های این نهاد اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات استان است، اضافه کرد: در این راستا تاکنون برای افزون بر 52 درصد از مجموع بیش از 10 هزار رقبه ثبت شده در استان اسناد مالکیت رسمی اخذ شده و تلاش می‌شود برای مابقی موقوفه‌ها و رقبه‌ها نیز سند مالکیت رسمی دریافت شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات