۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۲۰۷۲۱
مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

ضرورت بازسازی نظام آموزشی حوزه/ مسؤولان حوزه برنامه‌های خود را براساس نیازهای جهان اسلام تدوین کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام جزایری تحول در حوزه را ضروری دانست و گفت: مدیران حوزه با حراست از اندوخته‌ها و ظرفیت‌های گذشته، برنامه‌های خود را متناسب با نیازهای امروز جهان اسلام تدوین کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحميد جزايري حجت الاسلام سيدحميد جزايري

حجت الاسلام سیدحمید جزایری، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین بایسته‌هایی که در جذب طلاب جدید از سوی مسؤولان حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: با توجه به جایگاه و نقش حوزه در راهبری و هدایت نظام فکری و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی به نظر می رسد باید استعدادهای برتر، افراد خلاق از خانواده‌های متدین و شناخته شده، در اولویت جذب حوزه باشد.

 

وی با اشاره به ثمرات گزینش دقیق و هدفمند طلاب، گفت: توجه به این نکات موجب می‌شود کسانی وارد حوزه شوند که توانایی دریافت و تلقی صحیح مفاهیم حوزوی را داشته باشند و در مراحل بعدی برای انتقال معارف ناب اسلامی نیز نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه به بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود میان نسل جدید حوزه و نسل‌های گذشته پرداخت و ابراز داشت: در شرایط کنونی تفکر، اندیشه، سؤال و دغدغه طلاب بیشتر از گذشته است، اما در دوره‌های قبل تمحض بر روی مباحث درسی، تدریس و مذاکرات علمی بیشتر بود.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: امروزه نیز مجموعه قابل توجهی در میان طلاب هستند که زمینه‌های رشد بیشتری نسبت به گذشتگان دارند که امیدواریم از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را ببریم.

 

حجت الاسلام جزایری به اهمیت بحث تحول در حوزه ضمن استفاده از سنت‌های حسنه گذشته و دست نکشیدن از آنها همراه با تحولات زمان اشاره کرد و گفت:  سازمان‌ها، ادارات و نهادهای ما نیز باید خود را به روز کنند؛ به این معنا که زبان روز را بهتر لمس کنند و متناسب با آن در جهت جذب و تربیت نیرو اقدام کنند.

 

وی افزود: در این زمینه، توجه به شرایط حاکم بر دنیا، موقعیت جهان اسلام، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهایی که جامعه فرهنگی، دینی و حوزوی را درگیر می‌کند، نکته بسیار مهم و قابل توجهی است.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه بازسازی نظام آموزشی حوزه را ضروری خواند و تصریح کرد: بازنگری مستمر در نظام آموزشی اعم از برنامه‌های آموزشی، متون درسی، روش‌های تدریس، جذب اساتید، نحوه امتحانات، همه را باید به صورت یک مجموعه به هم پیوسته ملاحظه و سازماندهی کرد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه باید در حفظ داشته‌های مثبت موجود تلاش کنیم، گفت: تلقی این نباشد که حتما باید از وضع موجود دور شده و از فرصت‌ها غافل شویم، اما در عین حال مدیران حوزه باید در برنامه‌های خود بیش از پیش به نیازهای جهان اسلام و مخاطبان توجه داشته باشند./928/302/ب2

ارسال نظرات