۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۹۴۰

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش تجلیل از عالم واقف میرزا ابوطالب قمی با حضور آیت‌الله سبحانی، شرکت 1800 نفر زندانی و مددجو در آزمون طرح ملی حفظ قرآن ، اجرای نیت عواید 934 موقوفه در طرح دست‌های مهربانی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش تجلیل از عالم واقف مرحوم میرزا ابوطالب قمی، امشب 12 اسفندماه برگزار خواهد شد که جمعی از اساتید حوزوی، خیرین، مدیران و مسئولان اوقاف و اقشار مختلف مردم در این همایش شرکت می‌کنند.

 

سخنرانی و خیر مقدم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و نیز سخنرانی آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید از بخش‌های این همایش خواهد بود.

 

در ادامه از صاحبان مقالات و آثار برتر این همایش تجلیل به عمل می‌آید.

 

همایش تجلیل از عالم واقف مرحوم میرزا ابوطالب قمی چهارشنبه شب 12 اسفندماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار می‌شود.

 

گفتنی است میرزا ابوطالب قمی داماد میرزای قمی و امام جمعه شهر قم در حدود 200 سال پیش بوده است؛ ایشان دارای تالیفات مختلفی در علوم دینی بوده و علاوه بر این، جزو واقفان بزرگ قم به شمار می‌روند.

 

شرکت  1800 نفر زندانی و مددجو در آزمون طرح ملی حفظ قرآن

 

حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متقی، دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف اظهار داشت: ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم ناحیه دو اصفهان توانسته است امسال همزمان با برگزاری چهارمین دوره طرح ملی حفظ قرآن کریم مشارکت اقشار مختلف مردم را در این طرح جذب نماید.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اداره برق، زندان مرکزی اصفهان، اداره آموزش و پرورش، پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان، بسیج دانش آموزی و مراکز فرهنگی و قرآنی شهرستان اصفهان امسال در اجرای این طرح ملی حضوری فعال و پویا دارند و با اداره اوقاف همکاری و تعامل خوبی را در این راستا برقرار کرده اند.

 

دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف در ادامه افزود: تعداد 10 مدرسه، 1800 نفر زندانی و مددجو زندان اصفهان، 700 نفر از کارکنان و پرسنل ادارات برق اصفهان از جمله پایگاه های فعال این طرح در طول سال 94 بوده اند.

 

دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: افرادی که بتوانند در این آزمون حضور پیدا کنند و موفق به کسب نمره قبولی شوند از مدرک معتبر سازمان اوقاف و امور خیریه که مورد تایید سازمان سنجش نیز می باشد برخوردار می شوند و می توانند از مزایای این مدرک نیز بهرمند شوند.

 

اجرای نیت عواید 934 موقوفه در طرح دست‌های مهربانی

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه، نظارت و صیانت بر نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیراندیش و مراقبت‌های لازم از این امانت است، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از پراکندگی و جهت‌دهی به نیات، ویژه‌برنامه‌های اجرای امینانه نیات واقفان در کشور طراحی شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح دست‌های مهربانی با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در کمک به ایتام و مستمندان و ... با رویکرد شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از آثار و برکات وقف اجرا می‌شود، گفت: شناسایی افراد نیازمند، مطابق نیت واقفین و بهره‌مندی آنان از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین و نظام‌مند نمودن آن، اطلاع‌رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات واقفین در جامعه و ترغیب و تشویق جهت ایجاد موقوفات جدید متناسب با نیازهای روز از دیگر اهداف این طرح است.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه 934 موقوفه مرتبط با این طرح در کشور وجود دارد، افزود: نیاتی که از طرف واقف خیراندیش برای معیشت، آموزش و ارئه سایر خدمات به ایتام و افراد بی‌سرپرست و نیازمند اختصاص داده شده، در این طرح مدنظر است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه طرح دست‌های مهربانی از 14 اسفند در سراسر کشور آغاز می‌شود، تصریح کرد نیاتی که در قالب این طرح اجرایی می‌شوند، شامل؛ اسکان خانواده‌های بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی، خرید لباس برای اطفال یتیم، صرف هزینه تحصیل فرزندان ایتام، جهت پرورشگاه ایتام، کمک به امور معاش ایتام، کمک به ایتام فقیر، کمک به دانش‌آموزان بی‌سرپرست، کمک به ایتام سادات، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست، صرف مدرسه جهت تعلیم ایتام، کمک به هزینه زندگی و گرم کردن خانه یتیمان، کمک به اطفال یتیم، کمک به زنان بی‌سرپرست یتیم و کمک به شیرخوارگاه است.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه در قالب این طرح در مجموع نیات 934 موقوفه که 53/0 درصد موقوفات کشور را شامل می‌شوند، اجرایی می‌شود، افزود: این موقوفات در مجموع دارای 86 هزار و 873 رقبه است که 87/6 درصد رقبات کشور را هم شامل می‌شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در مجموع یکهزار و 125 نیت مرتبط با کمک به ایتام پرورشگاه‌ها در کشور موجود است، تصریح کرد: موقوفات مرتبط با کمک به ایتام و نیازمندان و همچنین کمک به پرورشگاه‌ها که نیات آن‌ها در قالب طرح سراسری دست‌های مهربانی اجرایی می‌شود، شامل؛541 موقوفه متصرفی، 391 موقوفه غیرمتصرفی است که در مجموع شامل 829 موقوفه منفعتی و 105 موقوفه انتفاعی است و از مجموع رقبات نیز 84 هزار و 123 رقبه منفعتی و 2 هزار و 750 رقبه انتفاعی است.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی ادامه داد : بیشترین نیات موقوفات مرتبط با این طرح در استان تهران قرار دارد.

 

وی با اشاره به اجرای نیات موقوفات مرتبط با طرح دست‌های مهربانی گفت: از سال 90 تا پایان دی‌ماه 1394 بیش از 166 میلیارد و 541 میلیون ریال از محل عواید موقوفات مرتبط با طرح اجرای نیات صورت گرفته است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای این طرح با مشارکت مؤسسات خیریه مرتبط با طرح خواهد بود، خاطرنشان کرد: تأمین معیشت یا بخشی از هزینه‌های آموزشی و فرهنگی ایتام و حمایت‌ها و کمک‌های نقدی و غیرنقدی توسط سازمان اوقاف از جمله تسهیلات ارائه شده به جامعه هدف در این طرح، خواهد بود./1325/ن604/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات