۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۳۱۹۸۷۰
پژوهشگر علوم اسلامی:

ترویج عدالت اجتماعی یکی از وظایف اصلی طلاب است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم اسلامی گفت: یکی از وظایف اصلی طلاب به عنوان معرفان اسلام عدالت اجتماعی است، زیرا اگر عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، جامعه از هم خواهد پاشید.
حجت الاسلام حکيمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حکیمی صبح امروز در نشست علمی آموزشی جایگاه اقتصاد اسلامی در نظام آموزشی حوزه که در نمازخانه مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد با اشاره به اینکه می گویند آب اگر سرچشمه زلال بود تا آخر زلال است و اگر سرچشمه گل آلود شد تا آخر گل آلود است، افزود: مدرسه علمیه نواب ها باید صادر کننده اسلام باشند و اگر اینگونه نباشند این نظام و بالاتر از این نظام هم کار آیی نخواهند داشت.

 


وی با اشاره به کلام شهید مطهری که اگر عدالت اجتماعی را نتوانیم در جامعه برقرار کنیم کسان دیگری خواهند آمد و عدالت را در جامعه برقرار خواهند کرد، اصل دعوت انبیاء را اهمیت دادن به عدالت، کار و کالای مردم دانست و افزود: یکی از وظایف اصلی طلاب به عنوان معرفان اسلام عدالت اجتماعی است، زیرا اگر عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، جامعه از هم خواهد پاشید.

 


پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: قبل از انقلاب با وجود تبلیغ عقاید مارکسیستی و اجرای نظریات امپریالیستی در حوزه اقتصاد، روحانیان با بیان آیات و روایات برای حفظ جامعه اسلامی تلاش می‌کردند اما بعد از انقلاب این فعالیت در حوزه اقتصاد کمتر شد که روحانیان باید برای ترویج مدل اقتصاد اسلامی و با توجه به نیاز جامعه در این امر تلاش کنند.

 


وی با بیان اینکه اقتصاد، اصل سرمایه داری غرب است و اصل بی بدیلی است که در آن شکی نیست، خاطرنشان کرد: رشد تولید برای مصرف و رشد مصرف برای تولید به عنوان چرخه اقتصاد در علوم غربی است و عدالت اجتماعی در غرب مطرح نیست.

 


پژوهشگر علوم اسلامی در ادامه به تشریح نظریات مارکسیستی در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: تئوری مارکسیستی به زمان افلاطون باز می‌گردد و بر اساس نظریات افلاطون مردم در همه چیز حتی در زن و فرزند سهیم‌ بوده و با هم برابرند واین اقتصاد نیز بر اصالت سرمایه معتقد است، مالکیت فردی را ممنوع می‌داند، همه چیز را برای همه کس معرفی می‌کند و اقتصاد را پایه تمامی موارد انسانی و اجتماع می‌داند. در حالی که این مدل اقتصاد با وجود حکومت 70 ساله خود نتوانست عدالت را در جامعه برقرار کند و سرانجام شکست خورد.

 


حجت‌الاسلام حکیمی اظهار کرد: اسلام اقتصاد را اصل و زیر بنای همه چیز نمی‌داند بلکه از نظر اسلام معنویت، خدا خواهی و اخلاق است که باید پایه و اساس همه چیز قرار گیرد.

 


وی با اشاره به آیه لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً اظهار کرد: خداوند متعال، مال و ثروت را به عنوان یکی از عوامل قوام فرد و اجتماع معرفی کرده است البته از نظر قرآن، مال و ثروت زمانی می‌تواند عامل قوام باشد که در زمینه تولید به کار گرفته شود.

 


حجت الاسلام حکیمی اقتصاد اسلامی را مبتنی بر چهار اصل تولید، توزیع، مصرف و بازرگانی دانست و افزود: تولید باید، تولید قوامی باشد به گونه‌ای که کالای مفید برای جامعه را به حد نیاز فراهم آورد زیرا از نظر اسلام سرمایه‌ای  موجب قوام جامعه می تواند باشد که سبب تولید محصول مفید شود.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح بازرگانی قوام جامعه پرداخت و ابراز کرد: در بازرگانی قوامی باید بررسی شود که جامعه چه کالاهایی را نیاز دارد تا همان کالا وارد شود و چه کالایی بیشتر از نیاز جامعه موجود است تا همان کالا صادر گردد که متأسفانه در حال حاضر کالاهایی که وارد کشور می‌شود برای جامعه مفید نیستند و یا بعضی مشابه آن کالا در داخل کشور تولید می‌شود که این امر به تولید کشور خسارت جدی وارد می‌کند.

 


پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به توزیع عادلانه ثروت در بین جامعه اسلامی خاطر نشان کرد: توزیع مال و ثروت در جامعه باید موجب قوام جامعه شود به گونه‌ای که ثروت به طور عادلانه در میان تمامی اقشار جامعه توزیع شود که متأسفانه در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است.

 


حجت الاسلام حکیمی در پایان با اشاره به مهم بودن جایگاه مصرف در جامعه، گفت: اگر مصرف در جامعه بر اساس نیاز و نه برای ترویج تجمل‌گرایی  باشد بسیاری از مشکلات مردم که امروزه شاهد آن هستیم را نداشتیم. در صورتی که مال و ثروت کسب شده در زمینه رفع نیازهای واقعی زندگی صرف شود، و شاهد اجرای اقتصاد مقاومتی به صورت عملی خواهیم بود و آن موقع اگر همه دنیا مارا تحریم کنند با بحران اقتصادی مواجه نخواهیم شد./859/202/ب1

ارسال نظرات