۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۹۷۹۲
مدیرکل ارشاد استان اصفهان مطرح کرد؛

نبود سیستم فعال و هم افزایی؛ مشکل فرهنگ/ ضعف در کارکردها سبب کم شدن ارتباط مردم با مساجد شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ارزانی وجود ضعف در کارکردهای مسجد را موجب کم شدن ارتباط مردم با مساجد ذکر کرد و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای تلفیق هنر و فرهنگ با محوریت مسجد تشکیل شده‌اند.
حجت الاسلام ارزاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری روز ملی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با اشاره به لزوم اهمیت دادن به مسائل مختلف مسجد نظیر شأن، منزلت، جایگاه و کارکردهای مساجد و لزوم بررسی شرایط فعلی آن‌ها، گفت: همه مردم و مسؤولان و اقشار مختلف جامعه به خوبی شأن و منزلت مسجد را حفظ می‌کنند.

 

وی ادامه داد: بنابر آیات قرآن مساجد خانه خدا هستند، خداوند حتی پیامبران خودش را مأمور به ساخت مساجد کرد، از سویی به مردم امر می‌کند که با زینت‌های خود وارد مساجد شوید، این هم جنبه مادی دارد و به معنای استفاده از زینت‌های ظاهری است و هم به معنای این‌که افراد با فرزندان خود به مسجد بیایند چرا که در قرآن خداوند فرزندان انسان را به عنوان زینت‌های انسان مطرح می‌کند.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به لزوم عمران مسجد از نظر مادی و ساختمانی و از منظر معنوی و آبادانی معنوی مساجد، اظهار کرد: اگر به اوایل انقلاب اسلامی و زمان جنگ تحمیلی بازگردیم، ارتباط قوی و حضور تمام وقت مردم در مساجد را شاهد هستیم، به صورتی که در بسیاری از اوقات شبانه روز مردم برای امور مختلف در مساجد حضور داشتند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی تمام فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در مسجد صورت می‌گرفت، حتی بحث‌های علمی و مذهبی و برخی سرگرمی‌هایی که در شأن مسجد بود، با محوریت مسجد و در مساجد انجام می‌شد ولی امروزه ارتباط مردم و حضور مردم در مساجد بسیار کم رنگ شده است.

 

وی وجود ضعف در کارکردهای مسجد را موجب کم شدن ارتباط مردم با مساجد ذکر کرد و افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای تلفیق هنر و فرهنگ با محوریت مسجد تشکیل شده‌اند، از طریق این کانون‌ها مردم با مکانی عبادی و معنوی پیوند می‌خورند و ارتباط آنها با مسجد از این طریق ایجاد خواهد شد.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان این‌که ریاست کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بر عهده امام جماعت مسجد است، تصریح کرد: بنای کار و فعالیت‌ این کانون‌ها مردمی بودن است، جوانان و مردم علاقه مند با تشکیل این کانون‌ها و ثبت آن ها به فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند، باید با ساماندهی این کانون‌ها و ایجاد یک شبکه جهانی و داشتن ارتباطات مؤثر و الگوبرداری از کشورهای اسلامی موفق در زمینه برقراری ارتباط مردم و مسجد به اهداف خود در زمینه ارتباط مردم با مساجد دست پیدا کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشااره به روایتی، گفت: بزرگ‌ترین ظلم را در تاریخ کسی مرتکب شده است که مانع از حضور دیگران در مسجد می‌شود، یک نهاد قوی باید متولی امور مساجد باشد و همه امورات مساجد را بر عهده بگیرد، استفاده از چند متولی برای امور مساجد آفتی است که به آن مبتلا هستیم و موجب پیچدگی امور شده است، به طور کلی یکی از مهم ترین مشکلات کشور در عرصه فرهنگ عدم وجود سیستم فعال و عدم هم افزایی است./1304/202/ب1

ارسال نظرات