۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۱۹۵۹۰

وظیفه سنگین مجلس دهم

خبرگزاری رسا ـ ملت ایران با پشت سر گذاشتن یک جمعه پرکار، برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزود و روز هفتم اسفندماه را به روز شکوه و تجلی مردم‌سالاری دینی تبدیل کرد.
مجلس شوراي اسلامي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ملت ایران با پشت سر گذاشتن یک جمعه پرکار، برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزود و روز هفتم اسفندماه را به روز شکوه و تجلی مردم‌سالاری دینی تبدیل نمود. مشارکت بیش از 60درصد واجدین شرایط برای رأی دادن در انتخابات، نشان از وحدت، انسجام، شور و نشاط ملی و پیوند ناگسستنی مردم با نظام اسلامی دارد. نظام اسلامی با برخورداری از چنین پشتوانه مردمی، با سرعت مسیر پیشرفت و قرارگرفتن بر قله‌های عزت و افتخار را می‌تواند طی کند. مسیری که طی 37 سال گذشته پیموده شد و نتیجه آن پیشرفت‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف و تبدیل شدن جمهوری اسلامی به قدرت اول منطقه راهبردی غرب آسیا شد؛ به برکت همین پشتوانه‌های مردمی بود و بر همین اساس با تکیه بر همین مردم همیشه در صحنه و خالق حماسه‌های ماندگار و زیبا، جمهوری اسلامی می‌تواند با شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت‌های خود و ساختن ایران، تبدیل به یک قدرت مؤثر و تعیین‌کننده بین‌المللی باشد.

 

برای نیل به این هدف راهبردی یعنی «پیشرفت کشور»، مجلس شورای اسلامی دوره دهم که نمایندگان آن اکثراً مشخص شده و مابقی در مرحله دوم انتخابات در ابتدای سال 95 مشخص خواهند شد، وظیفه سنگینی بر عهده دارد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیام سپاسگزاری از مردم و مسئولان برای نمایش چهره درخشان و پراقتدار نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی به جهانیان در روز هفتم اسفندماه، نقشه راه مجلس دهم را ترسیم نمودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام از «پیشرفت کشور»، به عنوان یک هدف اساسی یاد کرده، لوازم و الزامات رسیدن به این هدف اساسی را برشمردند. سرفصل‌های این لوازم و نقشه راه که به نوعی نقشه راه برای تمامی کارگزاران نظام محسوب می‌شود، ‌عبارت است از:

 

1 ـ خدمت صادقانه:‌ خدمت به مردم اگر صادقانه باشد، یک عبادت محسوب می‌شود. عبادتی که بعد از ایمان به خدا و پرستش آن یگانه بی‌همتا، نزد پروردگار اجری عظیم و پاداشی بزرگ دارد. مردم با مسئولان و کارگزاران نظام صادقانه رفتار می‌کنند و این حضور و مشارکت گسترده آنان در انتخابات که در واقع، لبیک عمومی به فراخوان نظام به حساب می‌آید، از روی صدق و صفا بود. بر همین اساس مسئولان و خصوصاً منتخبین ملت در هفتم اسفندماه باید از این ملت به صورت شایسته تشکر نمایند. مقام معظم رهبری این تشکر را در خدمت صادقانه به مردم، کشور و نظام می‌دانند. «به مسئولان کشور چه انتخاب شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، یادآور می‌شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم، کشور و نظام اسلامی محقق سازند.»

 

2 ـ ساده‌زیستی: مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید ساده‌زیست باشد. زندگی اشرافی و گرفتار شدن در مسیر تجملات، آفت بزرگی برای مسئولان به حساب می‌آید. کسانی که به عنوان منتخب ملت، به مجالس شورای اسلامی و خبرگان راه یافته‌اند، باید بدانند که رمز و راز خیر دنیا و آخرت آنان، در ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت و تجملات دنیایی است. مجلسی می‌تواند به تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و از جمله پیشرفت کشور کمک نماید که نمایندگان آن ساده‌زیست باشند. رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار مردم نجف‌آباد فرمودند: «اگر مجلسی مرعوب غرب و امریکا باشد، به دنبال اشرافیت باشد، کشور را بدبخت خواهد کرد.» بنابراین نمایندگان منتخب، باید بدانند صف ساده‌زیستی برای آنان، شرط موفقیت مجلس دهم برای حل مشکلات و سرعت بخشیدن به مشارکت در پیشرفت کشور است.

 

3 ـ پاک‌دستی: از نیازهای ضروری امروزی جامعه اسلامی، یک مبارزه معقول، قانونی و قاطع با فساد در تمامی زمینه‌ها می‌باشد. واقعیت تلخ آن است که در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب اسلامی، همچنان در حال درجا زدن در مرحله سوم انقلاب اسلامی هستیم. باید برای نیل به مرحله نهایی و تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی یعنی همان تمدن‌سازی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه، از مرحله دولت‌سازی اسلامی (مرحله سوم) عبور کنیم. داشتن مسئولان پاکدست برای مبارزه جدی با فساد، از لوازم دولت‌سازی اسلامی است. امید است که مجلس دهم، بتواند در کارنامه خود، افتخار مبارزه جدی با فساد در کشور را به ثبت برساند. مجلس دهم و نمایندگان این مجلس، موقعی می‌توانند در مبارزه با فساد به صورت جدی عمل نمایند که خود، پاکدست باشند.

 

4 ـ حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت:‌ کرسی مجلس امانتی چهارساله از سوی مردم به موکلین خود می‌باشد. نمایندگان مجلس باید این فرصت چهارساله را برای عمل بر مبنای صلاحیت‌ها و اختیارات و وظایف قانونی خود مغتنم شمرند. نمایندگانی در این امر موفق خواهند شد که در جایگاه مسئولیتی خود، حضوری پیوسته داشته باشند.

 

5 ـ ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و جناحی:‌ رویکردهای منفعت‌طلبانه شخصی، باندی و جناحی، از آفات خسارتبار برخی از مسئولان کشور در سطوح مختلف طی سال‌های گذشته بوده است، نمایندگان مجلس در حال شکل‌گیری دهم باید به این مهم توجه داشته باشند که نماینده مردمی هستند که به آنان رأی داده‌اند. این نمایندگان باید خود را بدهکار و مدیون مردم بدانند. نماینده از هر حوزه‌ای که انتخاب شده باشد، نماینده ملت ایران محسوب می‌شود و باید از حقوق ملت و منافع ملی دفاع کند. لازمه موفقیت در دفاع از حقوق مردم، ترجیح منافع ملی بر منافع و خواسته‌های شخصی و جناحی است. نماینده‌ای که خود را مدیون حزب و جناح خود بداند و در هر موضوعی احساس وامداری به دیگران داشته باشد، هرگز نمی‌تواند مدافع حقوق ملت باشد.

 

6- ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه:‌ نمایندگان مجلس شکل گرفته در دوره پسابرجام، باید بدانند که دشمن برای آنان دام گسترانده و به نوعی به دنبال نفوذ و تأثیرگذاری بر کانون‌های تصمیم‌گیر در کشور است. نمایندگان مجلس با هر نوع گرایش و سلیقه سیاسی باید در مقابل مداخلات بیگانه و خصوصاً کشورهای غربی، ایستادگی شجاعانه‌ای داشته باشند و در این مسیر هرگز مرعوب تهدیدات دشمن نشوند.

 

7- واکنش انقلابی به بدخواهان و خائنان:‌ ملت، کشور، نظام و انقلاب اسلامی بدخواهان و خائنانی دارند که هر لحظه در پی فرصت برای ضربه زدن می‌باشند. نمایندگان مجلس باید نسبت به این جماعت بدخواهان و خائنان واکنش‌های انقلابی به هنگام داشته باشند.

 

8- منش جهادی در اندیشه و عمل:‌ در شرایط کنونی کشور و انقلاب، پیشرفت کشور با توجه به توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان، جز با کار جهادی و تفکر جهادی مسئولان ممکن نیست. مجلس دهم باید در اندیشه و عمل پرچمدار منش جهادی باشد. حماسه‌های بزرگ در حوزه‌های گوناگون کشور از قبیل اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی در پرتو تفکر و عمل جهادی حاصل خواهد شد. مردمی که خالق حماسه‌های بزرگ همانند حماسه انتخابات هفتم اسفند هستند از مسئولان و منتخبان خود، انتظار حماسه‌آفرینی برای حل مشکلات کشور و پیشرفت ایران دارند. مجلسی می‌تواند حماسه‌آفرین باشد که نمایندگان آن خالصانه برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا گام بردارند.

 

9- صیانت از استقلال و عزت ملی:‌ از توصیه‌های راهبردی مقام معظم رهبری به مسئولان و خصوصاً نمایندگان منتخب مردم برای مجلس دهم، صیانت از استقلال و عزت ملی است. اکنون مردم چشم‌انتظار حل مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی خود می‌باشند. مسائل اقتصادی اولویت اول کشور است، اما نکته مهم این است که مسئولان برای پیشرفت کشور و حل معیشت مردم، باید مراقب باشند چوب حراج بر استقلال و عزت ملی زده نشود. غرب اکنون طمع کرده و تصور می‌کند که برای نفوذ در ایران فرصتی یافته است. بنابراین نمایندگان و دیگر مسئولان کشور، این بخش از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را باید جدی بگیرند: «پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزت ملی پذیرفته نیست، پیشرفت به معنی حل شدن در هاضمه استکبار جهانی نیست و حفظ عزت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دست یافتنی نیست. مجلس آینده درباره این سرفصل‌های مهم وظایف سنگینی بر عهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگویی در برابر خدا و مردم را در آن مشاهده کنند.»/998/102/ب3

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات