۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۳۱۹۴۵۹
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست تخصصی حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در نشست تخصصی با عنوان «حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» که پیش از ظهر امروز دوشنبه دهم اسفند ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد صاحبنظران به نقد و بررسی و راهکارایی جهت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پرداختند.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ارائه گزارشی از نشست های قبل، گفت: همواره یکی از دغدغه های هیأت حمایت از کرسی ها نظریه پردازی نقد و مناظره بوده است.

 

وی با اشاره به شناسایی و ترویج شایسته نظریات افراد شاخص و صاحب نظریه در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و سایر مراکز علمی، ابراز کرد: قرار بر این شد که کارگروهی برای بررسی طبقه بندی نظریه جلسه ای تشکیل شود.

 

شایان ذکر است که در این نشست مطرح شد که معیارهای پیشنهادی جهت تکمیل به اعضای محترم شورا ارسال شود و در جلسه دیگری جمع بندی صورت بگیرد و معیارها به این شرح است.

 

احراز مرتبه استاد تمام، سابقه بیش از 20 سال کار پژوهشی، ارایه حداقل 4 اثر پژوهشی، تایید حداقل 8 استاد جهت اطمینان از سجل بودن نظریه بود، اما لازم به ذکر است با توجه به لزوم حفظ شأن کرسی های دبیرخانه این طرح با رعایت قید استثنا برای صاحب نظران شاخص اجرایی می شود و سایر طرح ها باید روند سابق راجهت ارزیابی طی کند.

 

در ادامه این نشست تخصصی کارشناسان و صاحبنظران به ارائه نظرات بری معیارهای پیشنهادی پرداختند و نظرات و انتقادهای خود را در رابطه با هر یکی از بندها مطرح کردند.

 

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، گفت: با تصمیم هیأت حمایت مقرر شده نظریات و کرسی های ارائه شده از سوی اساتید دانشگاه ها با اعلام آمادگی سایر دانشگاه ها اریه و مورد بحث قرار گیرد.

 

در جمع بندی نهایی حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه پژوهشگاه به عنوان مرجع رسمی باید راهی را ایجاد تا نظریه ها رصد و فرضیه شاخص را ثبت کند، گفت: اسم طرح را نظریه نگذاریم اما فرضیه باید دفاع شود.

 

وی به تعدیل پیشنهادهای ارائه شده پرداخت و بیان کرد: استادیارها افرادی صاحب نظر هستند اما باید دانشیار باشند در حوزه سطوح عالی را در نظر بگیریم برخورداری صاحب نظران داشتن 10 سال سابقه باشد و سابقه را به جای 20 سال کمتر کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد افزود: محور رتبه و کار علمی تألیف 2 عنوان اثر مورد ارزیابی قرا گیرد یا 6 مقاله علمی پژوهشی یا تلفیقی از آن دو باشد، معیار دیگر تأیید 3 استاد دانشگاه و ترجیحا عضو کرسی باشد، ارجاع قابل توجه در آثار علمی باشد و با این سه معیار این طرح تصویب شناسایی و ثبت نظریه صاحب نظران مسلم و شاخص باشد.

 

در پایان این نشست تخصصی اعضا با تأکید بر نقش طلاب و دانشجویان در ترغیب اساتید حوزه و دانشگاه راهکار استفاده از این ساز و کار را خواستار شدند./818/202/ب1

ارسال نظرات