۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۳۱۹۴۱۹
کارشناس مسائل مذهبی:

عرفان های کاذب با ادعای درمان گری و جذابیت های جنسی در حال گسترش هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وزنه با اشاره به این که عرفان های کاذب به علت ادعای درمان گری و جذابیت های جنسی و ضعف بنیان اعتقادی افراد در حال گسترش است، گفت: عرفان های کاذب خودشان را آنطوری که هستند معرفی نمی کنند بلکه با ظاهری دینی و موجه و با سوء استفاده از آیات و روایات وارد کار می شوند و به همین دلیل شناخت حقیقت و ماهیت آن ها کار سختی است.
نقد عرفان هاي نوظهور و کاذب

حجت الاسلام مهدی وزنه، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با عرفان های کاذب و نوظهور گفت: غربی ها چندین هزار جنبش معنویت خواه و عرفان گرا را مطرح کرده اند که اکثر آن ها در آمریکا تولید شده است، برخی از این جنبش ها در کشور ما فعال هستند، عرفان های سرخ پوستی، اوشو، مهربابا و عرفان حلقه نمونه ای از عرفان های نوظهور غربی در کشور هستند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه عرفان حلقه به لحاظ ادعاهای درمان گری به سرعت در حال گسترش است، ادعای شیعه بودن و پیروی از دستورات اسلام دارند ولی در عمل کارهای آن ها تناقض شدید با اسلام و دستورات دینی دارد، متاسفانه بسیاری از افرادی که جذب این گروه ها می شوند افراد مومنی هستند که به علت بیماری و بدون اطلاع از ماهیت این عرفان ها وارد آن می شوند.

 

محقق عرفان های کاذب و نوظهور، افزود: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: اگر باطل خودش را همانگونه که هست معرفی کند کسی به سراغش نمی رود، عرفان های کاذب خودشان را همانطوری که هستند معرفی نمی کنند بلکه با  ظاهر دینی و موجه و با سوء استفاده از آیات و روایات وارد کار می شوند و به همین دلیل شناخت حقیقت و ماهیت آن ها کارسختی است.

 

حجت الاسلام وزنه، اظهار داشت: عرفان کیهانی، فرادرمانی و عرفان طاهری اسامی مشهوری است که به عرفان حلقه نسبت داده اند، از آسیب ها و خطرات این عرفان ها می توان به بُعد معنویت آن اشاره کرد، بنیانگذار آن شخصی است که تاکنون قرآن را نخوانده ولی ادعای کشف رمز از قرآن دارد، برخی از این عرفان ها در مقابل نظام قرار گرفته اند و اخیرا هم انتخابات را تحریم کرده اند.

 

وی تصریح کرد: اگرچه به ظاهر ادعای دینداری می کنند ولی پتانسیل خوبی برای افراد بی دین فراهم کرده اند که بر علیه دین اسلام شبهه پراکنی کنند، عقیده دارند که روحانیت دین را به اشتباه برای مردم معرفی کرده است و بنیانگذار عرفان حلقه را رسول عصر هوشمندی می دانند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با دیدگاه عرفان حلقه درباره امام زمان (ع) گفت: از دیدگاه شیعه امام زمان(ع) واسطه فیض است اما در نگاه آن ها شبکه شعور واسطه فیض است و اساس این عرفان شاهد بودن و اتصال به روح القدس است، اما طی بررسی ها و مطالعاتی که انجام شده مشخص شده که اتصال آن ها به ابلیس است.

 

حجت الاسلام وزنه ابراز داشت: از دید عرفان حلقه امام زمان(ع) یک انسان خوبی است که کشف رمز می کند در حالی که ما در آیات و روایات مسئله ای به نام کشف رمز نداریم، متاسفانه کتاب های بنیانگذار این عرفان قبل از دستگیری وی در ایران چاپ می شد اما پس از دستگیری، توسط انتشارات ارمنستان چاپ می شود ولی در حال حاضر فقط با فایل های صوتی و تصویری کار می کنند که جای نقد و انتفاد زیادی به آن ها وارد است.

 

وی در پایان توضیح داد: در بُعد عقیدتی، افراد به علت خلأ دینی و ضعف بنیان های اعتقادی و جاذبه های جنسی جذب این عرفان ها جذب می شوند، هم چنین برخی از اعمال و حرکات و الفاظی که استفاده می کنند جذابیت برای افراد ایجاد می کند، آن ها ابلیس را مقدس و رکنی از ارکان نظام هستی می داند در حالی که قرآن ابلیس را مستکبر و دشمن آشکار انسان می داند. /869/303/ب3

ارسال نظرات