۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۸۶۲۱
استاد دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

خلأ حضور حوزه‌های علمیه در عرصه‌های اقتصادی سبب شکل‌گیری قراردادهای نفتی غیرشرعی

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: خلأ وجود حوزه‌های علمیه در عرصه‌های اقتصادی سبب شده قرار دادهای نفت و گازی که از لحاظ شرعی مشکل دارد، شکل بگیرد چرا که قواعد فقه انفال در آن‌ها رعایت نشده است.
قرارداد نفتي

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالملکی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، با تاکید بر این که برخورد اسلام با موضوعات مختلف برخوردی فعال است نه واکنش انفعالی، ابراز داشت: اسلام روشی نظام ساز دارد و رویه‌ها را می‌شکند و تغییر می‌دهد و برای این کار منابع، ادبیات نو و نظام فلسفی دارد.

 

وی ادامه داد: مبانی فلسفی اسلام به اندازه ای قوی است که تجلی آن در فقه، کلام، عرفان، ادبیات، مدیریت جامعه، اقتصاد، سیاست و ... نمود پیدا کرده است.

 

این استاد دانشگاه امام صادق(ع)، با تاکید بر این که جایگاه پیامبر و ائمه علیه السلام در دین باید در جامعه اسلامی احیا بشود، اظهار داشت: منش پیامبر و ائمه بر این منوال بود که منتظر پرسش نبودند بلکه تغییرات در ساختار و فرهنگ سازی را قبل از پرسش اعمال می‌کردند.

 

وی با تاکیید بر این که اقتصاد اسلام ظرفیت این را دارد که اقتصاد ایران را به اقتصاد اول جهان تبدیل کند، گفت: در صدر اسلام رشد اقتصادی چند صد درصدی در جامعه اسلامی داشته‌ایم و این بخاطر ظرفیت بالای دین اسلام است.

 

عبدالملکی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با تغییر در ساختار اقتصادی جامعه از نظام ربوی به ساختار تولیدی و اعلام حرمت و اعلان جنگ بودن معامله ربوی با خدا و هم چنین مطرح کردن عقود مشارکتی؛ اقتصاد جامعه آن روز با رشد چند صد درصدی مواجه کردند.

 

وی افزود: با این تدابیر حضرت رسول صل الله علیه و آله کسانی که دارای ثروت بودن به دنبال افراد فقیر می‌گشتند تا از توانایی تولیدی آنها در راستای افزایش سرمایه خود استفاده کنند.

 

این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: این تدابیر حضرت رسول خمیر مایه تمدن اسلامی در قرن دو تا سه جامعه اسلامی شد و غربی‌ها این دوره را دوران شکوفایی و طلایی سرمایه‌داری اسلامی می‌دانند.

 

وی ادامه داد: اگر مبانی اسلام با دقت بیشتری و به صورت روز آمد مطرح بشود، به طور قطع اقتصاد کشور متحول می‌شود؛ در این جا می‌طلبد علما بزرگ حضور فعال در عرصه‌های حکومتی داشته باشند، علما نباید منتظر سؤال‌های دیگران باشند بلکه باید از قبل شیوه معاملات، معادلات، نرخ ارز و بودجه دولت را تعیین کنند.

 

این استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ابراز داشت: دولت، بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف کننده و دیگر نهادها باید مبانی خود را از حوزه‌های علمیه اخذ کنند.

 

وی افزود: خلأ وجود حوزه‌های علمیه در عرصه‌های اقتصادی باعث شده قرار دادهای نفت و گازی که از لحاظ شرعی مشکل دارد شکل بگیرد چرا که قواعد فقه انفال در آن‌ها رعایت نشده است./998/102/ب2

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وسائل

ارسال نظرات