۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۳۱۸۵۶۱
وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری خبر داد؛

پیش بینی حضور هفتاد درصدی مردم در انتخابات/ فضای انتخابات کاملا رقابتی است/ برگزاری دور دوم انتخابات در سال آینده

خبرگزاری رسا ـ وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از پیش بینی حضور حداقل هفتاد درصدی مردم در انتخابات هفتم اسفندماه خبر داد و گفت: در صورت کشیده شدن انتخابات مجلس به دور دوم، انتخابات در سال آینده برگزار خواهد شد.
رحماني فضلي وزير کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری باشکوه انتخابات هفتم اسفندماه خبر داد.
 
تعرفه های انتخابات متفاوت از دوره قبل است/ امکان جعل وجود ندارد
وی با بیان این که هیچ گزارش امنیتی که موجب دغدغه شود در هیچ کجای کشور گزارش نشده است، گفت: تمام صندوق ها و تعرفه ها به فرمانداران تحویل شده است، تعرفه ها متفاوت از دوره های قبل است امکان تقلب و جعل و تخلف وجود ندارد.
 
وی با بیان این که برای استان ها تعرفه ها با رنگ های مختلفی در نظر گرفته شده است، گفت: با تدابیر در نظر گرفته شده، مشکل کمبود تعرفه نخواهیم داشت.
 
رقابت 17 نفر داوطلب برای هر کرسی مجلس
وزیر کشور اضافه کرد: 52 هزار شعبه داریم، بیش از یک میلیون نفر عهده دار انجام کارهای اجرایی هستند؛ در حال حاضر حدود چهار هزار و 979 نفر تا الان برای مجلس باقی مانده اند و برای هر صندلی مجلس 17 نفر رقابت می کنند؛ در خبرگان بیش از 150 نفر باقی مانده اند.
 
وی از در نظر گرفته شدن بازرس برای تمامی شعب خبر داد و گفت: دو نفر نیز به عنوان مامور امنیت کار حفاظت و امنیت را بر عهده دارند.
 
وزیر کشور اضافه کرد: طبق قانون همه نامزدها می توانند نماینده سر صندوق ها داشته باشند، در شهرهایی مثل تهران نیز احزاب و گروه ها می توانند نماینده داشته باشند.
 
وی از ارائه آموزش های لازم به دست اندرکاران برگزاری انتخابات خبر داد و گفت: معتمدین محلی در قالب هیات های اجرایی فعال هستند نه ماموران سر صندوق.
 
فضای انتخابات رقابتی است
رحمانی فضلی از وجود فضای رقابتی در انتخابات این دوره خبر داد و گفت: همه گروه ها و احزاب نامزدهایی را برای رقابت دارند، اما این که هم وزن هم هستند، نه این گونه نیست؛ برخی شهره هستند و برخی نیز گمنام.
 
وی با تاکید بر حضور گسترده و پرشور مردم در پای صندوق های رای، گفت: قطعا در روز جمعه همه پیش بینی ها و نظر سنجی هایی که صورت گرفته کف حضور هفتاد درصد است.
 
وی بیان داشت: با فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب و تاکید مسؤولان و رییس جمهور که به مردم پیامک فرستادند و تاکید و تشویق مراجع، به نظر می رسد به یک رکورد جدیدی برسیم.
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: در خارج از کشور صندوق اخذ رای برای مجلس و خبرگان رهبری نخواهیم داشت.
 
رحمانی فضلی گفت: انتخابات از هشت صبح روز جمعه شروع می شود، از مردم می خواهیم از اول وقت پای صندوق ها حاضر شوند، حتما در شهرهای بزرگ مثل تهران توجه شان به لیست ها باشد چراکه سرعت را بالا می برد.
 
اخذ رای تنها با همراه داشتن شناسنامه امکان پذیر است
وی بیان داشت: پیش بینی می کنیم در این دوره صف های طولانی داشته باشیم؛ شماره ملی را حتما مردم داشته باشند، ما با شماره ملی راحت تر کنترل می کنیم؛ اصل برای رای دادن داشتن شناسنامه است.
 
رحمانی فضلی افزود: در شهرستان های کوچک در مدت 10 الی دوازده ساعت کار رای گیری تمام می شود، اما شهرهای بزرگ زمان بیشتری لازم است، این فرصت را ایجاد خواهیم کرد تا همه مردم بتوانند رای دهند.
 
وی افزود: انتخاب حق مردم است، این حق را نباید ناقص کرد، هر رای مردم تعیین کننده است، مردم لیست را از قبل تعیین کنند تا معطل نشوند و به تمام لیست رای بدهند.
 
به طور کامل از آرای مردم صیانت خواهیم کرد
رحمانی فضلی با تاکید بر این که از آرای مردم به طور کامل صیانت خواهیم کرد، گفت: شمارش آرا مثل دوره های قبل خواهد بود.
 
وزیر کشور درباره تعطیلی مدارسی که در آن صندوق رای هست، گفت: حتی الامکان سعی خواهیم کرد که مدارس تعطیل نشوند، ما رضایت کامل داریم که همه مدارس تهران روز شنبه باز باشد و دو تا اتاق را در اختیار ما قرار دهند تا کار شمارش انجام شود و کلاس های درس هم تعطیل نشود.
 
رحمانی فضلی درباره به دور دوم کشیدن انتخابات و تدابیری که در این زمینه اندیشیده شده است، گفت: پیش بینی خاصی در این خصوص نکرده ایم، در خبرگان به نظر می رسد که این مساله را نداشته باشیم.
 
زمان شمارس آرا و اعلام نتایج
وی درباره شمارش آرا نیز تصریح کرد: بیش از 95 درصد شعب همان شب تمام خواهد شد و شنبه تا ظهر همه را اعلام خواهیم کرد؛ در مورد حوزه های مثل تهران نیز زمان بیشتری لازم داریم.
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: برای دور دوم هنوز زمانی مشخص نشده است، بعد از این که شورای نگهبان تایید کرد اعلام خواهد شد، احتمالا دور دوم بعد از عید و در سال آینده خواهد بود.
 
ثبت 500 تخلف تبلیغاتی در فضای مجازی و نشریات
وی درباره تخلفات تبلیغاتی، تصریح کرد: 500 مورد در فضای مجازی و نشریات تخلف داشته ایم، 350 مورد در فضای مجازی و ما باقی در نشریات صورت گرفته است؛ چهل سایت غیر مجاز تعطیل شده اند، برخی تذکر گرفته اند و برخی نیز به قوه قضاییه معرفی شده اند.
 
وزیر کشور تصریح کرد: هر کس تخلف کرده باشد به مراجع قانونی معرفی خواهیم کرد؛ واحد حقوقی را موظف کرده ایم که حتی بعد از رای گیری این کار را دنبال کنند.
 
وی گفت: البته سطح تخلفات و اتهامات وسیع نیست؛ مشکل خاص امنیتی در تبلیغات نیز نداشته ایم.
 
رحمانی فضلی درباره تخلفات همکاران خود در وزارت کشور، تصریح کرد: از چهار ماه قبل به استانداران و فرمانداران اعلام کرده ایم، هر گزارشی که آمده است همه را بررسی کرده ایم، در برخی موارد نیز تذکر داده ایم؛ البته برخی ادعاها بود که رسیدگی کردیم.
 
وزیر کشور درباره لیست های جعلی، گفت: این موضوع در کمیته مخصوصی بررسی و تصمیم گیری می شود و در زمره همان تخلفات محسوب می شود.
 
نیازی به فیلتر شدن شبکه های اجتماعی نیست، اما تخلف کنند بسته خواهند شد
وی درباره احتمال فیلتر شدن شبکه های اجتماعی، گفت: اگر از ما بپرسید چنین چیزی نیست، البته اگر شبکه های اجتماعی در مدت ممنوعیت تبلیغاتی، تبلیغ کنند بسته خواهند شد.
 
وزیر کشور افزود: نیازی به بسته شدن شبکه های اجتماعی نداریم اما اگر تخلف شود این کار صورت خواهد گرفت.
 
واکنش وزیر کشور به امکان مهندسی شدن و جابجایی یک میلیون نفر برای تاثیر گذاری بر انتخابات تهران
وزیر کشور درباره تاثیر مهندسی شدن و جابجایی یک میلیون نفر برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات در شهرها، گفت: اگر این کار بخواهد صورت گیرد تمام جاده های تهران باید قفل شود، البته به لحاظ قانونی این کار اشکال ندارد و هر فردی در دور اول می تواند در هر کجا که دوست داشت رای دهد.
 
وی افزود: اما اگر افرادی سازماندهی کنند قطعا خلاف است و ما هم بررسی کردیم و گزارش مستندی نداریم.
 
وزیر کشور با بیان این که رقابت ها با وجود برخی بداخلاقی ها خوب بوده است، تصریح کرد: ما رقابت با نشاطی داشته ایم، فضای مجازی در این انتخابات نقش آفرینی بالایی داشت، نظرسنجی هایی که انجام داده ایم متوسط حضور تهران بالاتر از دوره های قبل است.
 
وی افزود: من تصور می کنم هم فضای رقابت مطلوب بوده است، مشارکت نیز خوب خواهد بود، شرایط کشور به گونه ای است که نیاز به وحدت و همدلی داریم.
 
طرح دخالت انگلیس باید ما را متوجه واقعیات کند
وزیر کشور بیان کرد: ما امروز مورد تهدید هستیم، ما باید منسجم باشیم، طرح دخالت انگلیس در انتخابات باید ما را متوجه واقعیات کند، باید وحدت خود را قوی کنیم، انتخابات اثبات مجدد اقتدار ملی است.
 
رحمانی فضلی درباره تحلیل خود از دخالت انگلیسی ها، تصریح کرد: هر مجلسی که ایجاد شود باید ریل گذاری کند که دولت موفق شود، تفکیک قوا برای ایجاد درگیری نیست بلکه برای حفظ استقلال است.
 
وزیر کشور افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ملت ما نه مجلس دولتی می خواهد و نه مجلس ضد دولتی، ما مجلس قانونی می خواهیم، در داخل ایران هیچ کس طرفدار انگلیس نیست؛ هر کدام از هشدارهای رهبری باید ما را هوشیار و وحدت ما را بیشتر کند.
 
مسؤولان زمینه های نفوذ را از بین ببرند
رحمانی فضلی اضافه کرد: اینها باورشان شده کدخدای دنیا هستند در حالی که رعیت هم نیستند، آنها نمی توانند روی مردم ما تاثیر بگذارند، البته جریان های سیاسی نیز نباید در پازل دشمن بازی کنند، مسؤولان باید کلام رهبری را با حساسیت پیگیری کنند و زمینه های نفوذ را از بین ببرند.
 
وی عملکرد رسانه های مختلف درباره انتخابات را خوب ارزیابی کرد و گفت: تلاش های رسانه ملی نیز به لحاظ کمی خوب بوده؛ تلاش شده که حفظ بی طرفی صورت گیرد، برخی موضوعات نیز بوده که باید سعی شود تلقی های دیگری در بیرون صورت نگیرد.
 
وی افزود: البته کار در رسانه ملی سخت است، رسانه ملی در ترغیب مردم نقش مهم و تاثیر گذاری دارد، همه شبکه های صدا و سیما باید به صحنه بیایند و برای مشارکت حداکثری تلاش کنند.
 
رحمانی فضلی تصریح کرد: رقابت های انتخاباتی باید مسابقه در خیرات باشد، نتایج صندوق ها هر چه باشد همه باید بپذیرند و رقابت ها را کنار بگذارند و رفاقت ها را شروع کنند و نقش صدا و سیما در این زمینه بسیار حایز اهمیت است. /924/پ201/ج
ارسال نظرات