۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۱۸۴۹۹
عضو جامعه مدرسین:

دستاوردهای جمهوری اسلامی مرهون هدایت های عالیه ولی فقیه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت فقیه را به عنوان سکان دار و محور جامعه دانست و اظهار کرد: به طور یقین چنین ولایت فقیهی در جامعه بالاترین جایگاه و مقام تصمیم گیری است که در واقع جهت گیری‌های کلان نظام و هدایت جامعه اسلامی به سوی آرمان ها و ارزش‌ها را رقم می‌زند.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در همایش بزرگ خانواده که در ورزشگاه شهید بابایی قزوین برگزار شد، با اشاره به مفاد و شرایط صلاحیت رهبری در متن قانون اساسی گفت: این شرایط از جمله اموری است که هم عقل و هم موازین و معارف اسلامی بر آن صحه می‌گذارند؛ طبق مندرجات قانون اساسی رهبر جامعه باید فردی مجتهد و دین شناس باشد و تصمیم گیری‌های وی بر وفق موازین دینی باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری اظهار کرد: رهبر باید مدیر و مدبر باشد تا بتواند جامعه را اداره کند هم چنین باید دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشد تا از جریان های اجتماعی، سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه ملی و انقلابی فعالیت می‌کنند اطلاعات کافی داشته باشد تا تصمیمات او متناسب با شرایط و اوضاع اجتماعی و بین المللی و مقارن با تهدیدها و فرصت‌های که برای نظام وجود دارد صورت گیرد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بیان سایر ویژگی‌های ولی فقیه اضافه کرد: رهبر جامعه باید شجاع باشد و در برابر تهدید دشمن عقب نشینی نکند هم چنین عادل و متقی باشد تا منافع شخصی و گروهی، تطمیع یا جاه طلبی نتواند او را از مسیر مدیریت صحیح جامعه منحرف سازد.

 

ولایت فقیه سکان دار و محور اصلی جامعه است

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ولایت فقیه را به عنوان سکان دار و محور جامعه دانست و اظهار کرد: به طور یقین چنین ولایت فقیهی در جامعه بالاترین جایگاه و مقام تصمیم گیری است که در واقع جهت گیری‌های کلان نظام و هدایت جامعه اسلامی به سوی آرمان ها و ارزش‌ها را رقم می‌زند.

 

وی ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن نظام دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به خوبی توانسته است جامعه اسلامی وفادار با ارزش های اسلامی را اداره کند؛ ایران اسلامی در سطح منطقه بین الملل یک قدرت برتری است که به مدد رهنمودهای رهبر کشور ما شکوفایی های شگفت انگیز در عرصه های علمی، امنیتی و نظامی داشته است اینها نشان این است که یک چنین دکترین کارآمد و موفق در عرصه ملی و بین المللی وجود دارد.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین رجبی با اشاره به بحث تشکیل شورای رهبری گفت: شورای رهبری چیزی است که نه با آیات قرآن و فرهنگ دینی سازگار است و نه با منطق عقلانی و تجربه بشری؛ اگرچه در قرآن در خصوص مشورت کردن سخن به میان آمده و این مساله هم امر مطلوبی است اما مساله رهبر یعنی تصمیم گیری نه مشورت کردن در فهم، تشخیص و راهکارهای یک مسئله.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به آیه قرآن در خطاب به پیغمبر در خصوص مشورت کردن با مومنین تاکید کرد: خداوند به پیغمبرش دستور به مشورت کردن می‌دهد اما در ادامه می‌فرماید هنگامی که تصمیمی گرفتی به خداوند توکل کن چون مقام امام و رهبر در جامعه مقام تصمیم گیری در مسائل سیاسی و اجتماعی است از این رو طبق منطق قرآن شورایی وجود ندارد و سنت و سیره خداوند در زمان پیامبر و ائمه معصومین هم همین بوده است.

 

تصمیم‌گیری در مسائل کلان نظام از شؤون ولی فقیه است

 وی با بیان اینکه مسؤله شورای رهبری با موازین دینی تناسبی ندارد خاطرنشان کرد:از نظر عقلی به خصوص در حوزه ولایت فقیه که می خواهد در سیاست های کلان در مواقع حساس و سرنوشت ساز تصمیم گیری کند شورایی بودن رهبری گاهی خسارت های بزرگی را متوجه جامعه می‌کند از این رو تصمیم‌گیری در مسائل کلان نظام از شئونات ولی فقیه است که رهبری کل نظام را بر عهده دارد بنابراین تاخیر در این مسئله از نظر عقلی هم جایز نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در ادامه افزود: از نظر کارآمدی هم تجربه بشری نشان می‌دهد که به طور معمول در هر نظامی تنها یک فرد تصمیم گیری می‌کند بنابراین تجربه بشری نشان می‌دهد که بشر هم در تجارب خود به این نتیجه رسیده است که شیوه مطلوب روشی است که شکل شورایی نداشته باشد.

 

وی در پایان شورایی عمل کردن کارها را مختص اقدامات کارشناسی شده دانست و گفت: شورایی عمل کردن از حوزه تصمیم گیری خارج است فقط اختصاص به مباحث کارشناسی دارد چون در یک فرصت قابل توجه تاخیر در آن مشکلی را ایجاد نمی‌کند چون مقوله کارشناسی در زمینه تجارب آرا و تبادل تجارب است./873/پ202/ج

ارسال نظرات