۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۱۸۳۸۷

تب غرب از شکست اصلاحات

خبرگزاری رسا ـ «اصلاح‌طلبان و سردبیران بعضی روزنامه‌ها در ایران شجاعت دارند! در ایران حتی بعضی روحانیون شجاع اصلاح‌طلب نیز وجود دارند که در مقابل قدرت ولایت فقیه می‌ایستند!» این گفته چندی پیش جیمز ولسی رئیس سازمان سیای ایالات متحده امریکا است که در باب اهمیت اصلاح‌طلبان برای مقامات غربی است.
رسانه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «اصلاح‌طلبان و سردبیران بعضی روزنامه‌ها در ایران شجاعت دارند! در ایران حتی بعضی روحانیون شجاع اصلاح‌طلب نیز وجود دارند که در مقابل قدرت ولایت فقیه می‌ایستند!» این گفته چندی پیش جیمز ولسی رئیس سازمان سیای ایالات متحده امریکاست که در باب اهمیت اصلاح‌طلبان برای مقامات غربی است.

 

دهها و حتی صدها جمله می‌توان نظیر این گفته پیدا کرد که در آن رسانه‌ها یا شخصیت‌های غربی از لزوم روی کار آمدن جریان موسوم به اصلاحات در ایران سخن به میان آورده‌اند که یکی دیگر از نمونه‌های آن را می‌توان اظهارات وزیر امور خارجه سابق اسرائیل دانست که بیان می‌کند: «نگران تضعیف اصلاح‌طلبان در ایران هستم!» حال با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات حمایت رسانه‌های غربی از جریان تجدیدنظرطلب شکل گسترده‌تری به خود گرفته است، به گونه‌ای که در گزارش و برنامه‌های تلویزیونی این شبکه‌ها بارها از ضرورت رأی‌دهی به نامزدهای وابسته به جریان اصلاحات سخن به میان آورده‌اند. به عنوان نمونه شبکه خبری فرانس24 اعلام می‌کند که به صورت برجسته انتخابات مجلس ایران را در این هفته به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی پخش خواهد کرد، همگام با این شبکه بسیاری از رسانه‌های غربی از اهمیت بالای انتخابات ایران سخن به میان آورده و تأکید می‌کنند که نتایج این انتخابات می‌تواند عواقب بسیاری را با خود به‌دنبال داشته باشد چراکه سابقه نشان داده است قرار گرفتن اصلاح‌طلبان در رأس امور حکومتداری کشور می‌تواند هزینه‌‌های فراوانی را با خود برای جامعه ایرانی داشته باشد و کشور همانند گذشته با اتفاقاتی نظیر تحصن در صحن علنی مجلس و مخالفت با سیاست‌های اصلی نظام مواجه شود. جیمز کونکا در وب سایت اینترنتی فوربس با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان در روز جمعه آتی ایران ( هفتم اسفند 1394) می‌نویسد: «این انتخابات برای مردم ایران و همچنین منافع امریکا در این منطقه از جهان، حتی بیشتر از انتخابات‌های خودمان مهم است... نفت، تروریسم، صلح و آینده 77 میلیون نفر در گرو این انتخابات قرار گرفته است.»

 

باید میانه‌روها در انتخابات پیروز شوند

نشریه پالتیکو در یادداشتی تحت عنوان «انتخابات ایران، قمار امریکا بر سر توافق هسته‌ای را می‌آزماید» به بررسی میزان پیروزی استراتژی دولت اوباما در مؤثر واقع کردن توافق هسته‌ای برای روی کار آوردن اصلاح‌طلبان در انتخابات پرداخت و نوشت: «دولت اوباما به‌شدت نظاره‌گر است که میانه‌رو‌ها در انتخابات پیروز خواهند شد یا نه و این در حالی است که سه عضو کنگره امریکا از ایران می‌خواهند بر انتخابات نظارت کنند.» پالتیکو در تلاشی برای تخریب انتخابات روز جمعه مدعی شد نتیجه آن هرچه باشد چندان تاریخی نخواهد بود و فقط نشان می‌دهد میانه‌رو‌ها چه میزان در حال قدرت گرفتن در کشور هستند و سیاست ایران در زمان توافق هسته‌ای به کجا خواهد رسید: «نمایش قدرت کاندیداهای اصلاح‌طلب به روحانی این قدرت را خواهد داد تا تسلط بیشتری بر مجلس داشته باشد.»

 

پیروزی اصلاح‌طلبان منجر به توسعه روابط با غرب می‌شود

وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان هم در مطلبی به قلم امیلی اسمیت به دلایل اهمیت انتخابات ایران و اینکه چرا باید غرب به آن توجه کند، پرداخته است. اسمیت می‌نویسد: «نتایج انتخابات می‌تواند آینده روابط ایران با غرب را تعریف کند. اگر اصلاح‌طلبان بیشتری در انتخابات برنده شوند ما می‌توانیم ادامه بهبود در روابط را ببینیم. وجود بیشتر اصلاح‌طلب در مجلس به معنای حمایت از روحانی است و حمایت بیشتر در مجلس خبرگان به معنای یک رهبر (ولی فقیه) میانه‌رو خواهد بود.»

 

 غرب نگران عدم‌موفقیت اصلاحات

روزنامه «فایننشال تایمز» و وب سایت امریکایی اینترنشنال بیزینس تایمز هم هر کدام در تحلیل جداگانه‌ای به رکود اقتصادی حاکم در ایران در پسابرجام اشاره کرده و به تأثیر بد رکود اقتصادی بر تب انتخابات اشاره کردند.

 

این روزنامه افزود: با توجه به فرارسیدن فصل بهار و عید ایران، همچنان رکود بدی در بازارهای ایران حاکم است و این روند بر شور و شوق انتخابات ایران نیز تأثیر گذاشته است. این در حالی است که ایران در آستانه دو انتخابات بسیار مهم مجلس و خبرگان قرار دارد.

 

فایننشال تایمز در گزارشی همچنین نگرانی غربی‌ها از آینده اصلاح‌طلبان را اینگونه بیان می‌کند: در این انتخابات نیز کشمکش زیادی بین نیروهای معتدل که توسط حسن روحانی رهبری می‌شوند و تندرو‌های ایران شکل گرفت. مهم‌ترین این کشمکش‌ها نیز عدم‌تأیید صلاحیت حسن خمینی بود که بسیاری از گروه‌های اعتدالی خواستار تأیید صلاحیت وی بودند. اکنون تحلیلگران تردید دارند که با این افراد تأیید‌صلاحیت‌شده از کاندیداهای اصلاح‌طلبان که حسن روحانی و هاشمی ‌رفسنجانی جزو آنها هستند، آیا این تعداد، می‌توانند رأی‌دهندگان اصلاح‌طلب را تشویق کنند تا به پای صندوق‌های رأی بیایند یا نه.

 

 وب سایت امریکایی اینترنشنال بیزینس تایمز نیز در مطلبی با عنوان «با وجود پیروزی دیپلماتیک، رکود بد اقتصادی بر روح انتخابات ایران چیره شده است»، نوشت: بعد از انجام توافق هسته‌ای بین ایران و امریکا و آماده شدن جاده‌ای برای بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، رهبران ایران و مردم آن به شدت انتظار رونق اقتصادی را داشتند اما هنوز این مهم محقق نشده است و این می‌تواند خبر ناخوشایندی برای رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب ایران! و متحدان وی، آن هم در این برهه زمانی حساس تلقی شود. بی‌بی‌سی فارسی هم که نقش بسیج‌دهی برخی از لایه‌های اجتماع ایرانی برای رأی‌دهی به مدعیان اصلاحات را بر عهده دارد و به صورت کاملاً حرفه‌ای به ارگان تبلیغاتی این جناح درآمده است. به نظر می‌رسد رویکردی که این شبکه در پیش گرفته ارتباط دادن قدرت برتر منطقه‌ای ایران به برجام است و می‌گویند باید به کسانی رأی داده شود که حامی برجام هستند و در راستای برنامه دولت روحانی عمل می‌کنند.

 

سکوت معنادار سیاستمداران غرب در قبال انتخابات

 هر چند همواره قدرت‌گیری جماعت تجدیدنظرطلبان برای غرب یک اولویت به شمار می‌آمده اما جالب است که سیاستمداران غربی برخلاف رسانه‌های خود تلاش کرده‌اند حتی‌المقدور به بحث انتخابات ایران ورود رسمی نداشته باشند و مهندسی آرای ایرانی و جهت‌دهی افکار عمومی داخلی را به رسانه‌های پرشمار خود سپرده‌اند چراکه از فتنه سال88 درس گرفته‌اند که دخالت مستقیم در اتفاقات داخلی نظیر انتخابات می‌تواند به شکست اهداف تجدیدنظرطلبان در کشور بینجامد./998/102/ب3

  

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات