۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۳۱۸۰۳۵
امام جمعه دامغان:

مبلغان روشنگری در باب آسیب‌های اجتماعی را فراموش نکنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان گفت: روحانیان و مبلغان در سخنرانی‌ها و وعظ خود به هر مناسبت به موضوعات روز و روشنگری در باب آسیب‌های اجتماعی بپردازند و از نفوذ کلام خود در بین مردم در این زمینه استفاده کنند.
امام جمعه دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان، امام جمعه این شهرستان در نشست مجمع علمای شهرستان دامغان که در محل حوزه علمیه امام صادق(ع) با حضور مدیران، اساتید حوزه‌های علمیه و روحانیان و مبلغان این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: علما امینان امت و حافظان شرایط جامعه شیعی و اسلامی هستند.

 

وی با بیان اینکه عالم قیامش، قعودش، رفتارش، سکوتش و بیانش مفاهیم دینی و اخلاقی را به جامعه انتقال می‌دهد، خطاب به روحانیان و مبلغان گفت: شعاع کار خود را نورانی و مقدس بدانید همانا کار فرهنگی اثرگذاری ریشه‌ای دارد و اثرات و نتایج مثبت آن پس از گذشت زمان مشخص می‌شود.

 

امام جمعه دامغان با ذکر این مطلب که یک روحانی اگر عالمانه سخن بگوید، دواست و اگر از آنچه نمی داند بگوید کلام او آسیب رسان است، اضافه کرد: لغزش عالم همانند شکسته شدن یک کشتی برای جامعه اسلامی است، اگر عالم از مسیر خارج شود، کشتی می‌شکند، هم خود غرق می‌شود و هم دیگران را غرق می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با بیان اینکه عقل یک حجت شرعی برای انسان و چراغ راه درونی آدمی است، به اهمیت تفکیک و تشخیص صحیح در سه حوزه علم و عقل و جهل پرداخت و اظهار داشت: حوزه علم از حوزه عقل جداست و بایسته‌های خاص خود را دارد.

 

وی اضافه کرد: واژه عقل از آنجا گرفته شده که عرب دست شترش را می‌بست تا جست و خیز نکند و مهار آن مقدور شود و اصطلاحا عقالش می‌کردند، قوه ادراک آدمی نیز غضب و شهوت را مهار می‌کند، به همین دلیل از آن به عقل تعبیر می‌شود، حال اگر کسی نتواند غرایز خود را عقال کند، عقل او زیر سوال می‌رود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه علم و عقل جداست، تصریح کرد: آنچه ما در مدارس به عنوان علم می‌آموزیم در واقع چیزی بیش از مجموعه‌ای از اصطلاحات و اطلاعات نیست و در خوشبینانه‌ترین شکل، علم حصولی که با علم حضوری فاصله بسیاری دارد، آنچنان که نبی مکرم اسلام می‌بیند، می‌فهمد و سپس بیان می‌کند، حال آنکه علم ما همانند پزشک متخصصی است که خود بر اثر همان بیماری فوت می‌شود.

 

امام جمعه دامغان خاطر نشان کرد: علم مکمل عقل است، اگر عقلی وجود نداشته باشد، علم برای آدمی ضایعات دارد، پس عقل اصل است، همانگونه که بسیاری عقلا وجود دارند که به دانشگاه و حوزه علمیه نرفته‌اند، همانا اگر کسی در بستر عقلانیت علم به دست آورد رشد یافته و کامل می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با بیان اینکه هرکس در جامعه گناه کند، یعنی در محضر خداوند شرک ورزیده، زیرا وجود خداوند را نادیده گرفته است، افزود: براساس آنچه از عقل گفتیم، هر کس به هر میزانی که مرتکب گناه شود به همان اندازه عقلش کم است، زیرا علم و دین ثابت می کنند که انسان عاقل گناه نمی‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کسی اگر به درجه عصمت برسد گناه و بدی به سمت او نمی رود، عصمت محال عقلی نیست بلکه محال عرفی است و هرکس می‌تواند با دوری از گناه و تهذیب نفس به این درجه برسد، اما چون انسان‌ها به دلیل آلوده شدن به گناهان به این درجه نمی‌ر‌سند، آن را محال می‌پندارند. 

 

وی خطاب به اساتید و طلاب برجسته حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان گفت: هرگز نباید مغرور به چند کلام و کتاب و مشتی اصطلاحات فراگرفته و محفوظات شویم، علم حقیقی مانند نوری است که در وجود آدمی می‌تابد، آنچه ما در مدت تحصیل می‌توانیم با تلاش کسب کنیم، مقدماتی از علم حقیقی است که تنها نزد خداوند متعال است.

 

امام جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود به خطر افزایش برخی ناهنجاری‌های اجتماعی همچون اعتیاد، سرقت، طلاق و نظیر آنها اشاره کرد و گفت: روحانیان و مبلغان در سخنرانی‌ها و وعظ خود به هر مناسبت به موضوعات روز و روشنگری در باب آسیب‌های اجتماعی نیز بپردازند و از نفوذ کلام خود در بین مردم در این زمینه استفاده کنند./977/202/ب1

ارسال نظرات