۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۳۱۷۹۲۳
حجت الاسلام شرفخانی خبر داد؛

اجرای نیت 2106 واقف خیراندیش در حوزه درمان و سلامت

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به آغاز طرح مهر تندرستی از 25 بهمن ماه گفت: این طرح در راستای کمک به بیماران بی بضاعت و تامین دارو، درمان و هزینه های بستری با اجرای نیات 2106 موقوفه در کشور آغاز شده و امروز یکشنبه دوم اسفند ماه به پایان می رسد.
حجت الاسلام شرفخاني - معاون سازمان اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با بیان اینکه یکی از رسالت های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه، نظارت و صیانت بر نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان خیراندیش و مراقبت لازم از این امانات است که عهده دار آن است، اظهار کرد: از آنجا که تاکنون اجرای نیات واقفین در سطح کشور از رویه ای واحد برخوردار نبوده و بعضا با اعمال سلایق مواجه می گردد، لذا به جهت رعایت مصلحت و منافع وقف و نیات واقفین و به لحاظ برون رفت از وضعیت کنونی «ویژه برنامه های اجرای امینانه نیات واقفین» این طرح تهیه شده است تا قابلیت کنترل، نظارت، گزارش گیری، اطلاع رسانی و نهایت بهره وری از ظرفیت بالقوه و بالفعل موقوفات را در بر داشته باشد.

 

وی با اعلام اینکه «طرح ملی مهر تندرستی» با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات؛ دارو و درمان و مراکز درمانی و پزشکی، بارویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف اجرا می شود، افزود: شناسایی افراد مستحق ، مطابق نیات واقفین و بهره مندی از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین و نظام مند کردن آن، اطلاع رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات وقفین در جامعه ، زمینه سازی ایجاد وقف جدید متناسب با نیازهای روز، ترغیب، تشویق و جذب خیرین در امر کمک به بیماران نیازمند و تامین هزینه های درمانی نیازمندان و گسترش وقف تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی وقفی و خیریه از دیگر اهداف این طرح است

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه نیاتی که واقفان خیراندیش برای تامین هزینه های بستری، دارو درمان و پیشگیری از بیماری نیازمندان، ایتام، بی سرپرستان و افراد نیازمندان در نظر گرفته اند، در این طرح هزینه می شود، افزود: در مجموع 1071 موقوفه مرتبط با دارو و درمان و سلامت در کشور موجود است که 6/. درصد موقوفات کشور را شامل می شود و این موقوفات دارای 114 هزار و 622 رقبه است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مجموع نیّات واقفین مرتبط با دارو و درمان و سلامت 1265 نیّت است، تصریح کرد: از موقوفات مرتبط با دارو و درمان و سلامت 713 موقوفه متصرفی، 351 موقوفه غیر متصرفی و 7 موقوفه اشتراک تولیت است که از این تعداد نیز 961 موقوفه منفعتی و 110 موقوفه انتفاعی است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به موقوفات مرتبط با کمک به مراکز درمانی که در این طرح نیات آنها اجرایی می شود، افزود : در مجموع 483 موقوفه مرتبط با کمک به مراکز درمانی موجود است که 27/0 درصد موقوفات کشور را شامل می شود و این تعداد دارای 33 هزار و 186 رقبه است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در مجموع 579 نوع نیّت مرتبط با مراکز درمانی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: 295 موقوفه مرتبط با کمک به مراکز درمانی متصرفی، 184 موقوفه غیرمتصرفی و 4 موقوفه اشتراک تولیت است که از این تعداد 384 موقوفه منفعتی و 99 موقوفه انتفاعی است.

 

وی اضافه کرد: از رقابت مرتبط با کمک به مراکز درمانی نیز تعداد 32 هزار و 139 رقبه منفعتی و هزار و 47 رقبه انتفاعی است که از این تعداد 2607 رقبه دارای کاربری تجاری، 17 هزار و 390 رقبه دارای کاربری مسکونی، 5 هزار و 916 رقبه کاربری کشاورزی و 7 هزار و 273 رقبه دارای سایر کاربری هاست.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به موقوفاتی که با نیت مراکز درمانی و آسایشگاهی هستند، گفت: 552 موقوفه در سراسر کشور مرتبط با مراکز درمانی و آسایشگاهی است که 31/. درصد موقوفات کشور را شامل می شود و این موقوفات در مجموع دارای 56 هزار و 66 رقبه هستند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه جشن ملی «مهر تندرستی» در بقاع متبرکه شاخص و مراکز درمانی موقوفه با حضور واقفان و خیرین برگزار می شود ، تصریح کرد: دریافت کنندگان خدمات در این طرح با عنایت به وقفنامه و نیت واقف و پس از آن به ترتیب اولویت عبارتند از: بیماران سرطانی، بیماران خاص و صعب العلاج و بیماران مستمند، ایتام، بی سرپرستان، سادات و ... مددجویان اجتماعی، دانشجویان و طلاب علوم دینی، اصحاب بقاع متبرکه و سایر اقشار نیازمند جامعه هستند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : بیشترین درآمد موقوفات مرتبط با دارو و درمان و بستری در استان مازندران و کمترین درآمد موقوفه در این بخش در استان خراسان رضوی است و بیشتری درآمد موقوفات مرتبط با کمک به مراکز درمانی در استان فارس و کمترین درآمد این موقوفات در استان مازندران قرار دارد ، همچنین بیشترین درآمد موقوفات مرتبط با مراکز درمانی و آسایشگاهی در استان تهران و کمترین درآمد این موقوفات در استان آذربایجان غربی قرار دارد./1325/د103/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات