۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۱۷۷۴۸
حجت الاسلام پناهیان:

حضرت زهرا الگوی سیاسی مردم هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقدامات سیاسی حضرت زهرا(س)، گفت: تلاش های سیاسی حضرت زهرا برای این بود که ایشان الگوی سیاسی مردم شوند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری که شامگاه شنبه به مناسبت دهه فاطمیه در حسینیه فاطمیه(س) برگزار شد با اشاره به رابطه دین و سیاست و تلاش های سیاسی حضرت زهرا(س)، گفت: باید سوال کنیم چرا حضرت زهرا(س) تلاش کردند تا برای امت خود الگوی سیاسی باشند، ایشان سیاسی ترین زن تاریخ بشر هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع رابطه دین و سیاست و ارتباط آن با ایام فاطمیه، گفت: گریه های سیاسی و شهادت حضرت زهرا که در متن و صحنه سیاست رخ داد، سوال می کنیم سیاست برای دین چه مقدار اهمیت دارد.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نگاه عموم مردم به سیاست، تصریح کرد: ما می گوییم سکولار نیستیم و شعار امام(ره) مبنی بر رابطه دین و سیاست را قبول داریم ولی واقعا این گونه هستیم، آیا شرکت نکردن در انتخابات را گناه می‌دانیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پدران و مادران در ارتباط با فرزدان خویش مسؤولیت دارند، اظهار کرد: اگر والدینی فرزند خود را فریب بدهد آیا گناه کرده اند یا خیر، اگر پدر یا مادری فرزند خویش را مجبور به ازدواج نادرستی مجبور کنند باید بدانیم مسلما گناه مرتکب شده و مردم این کار را غیر اخلاقی می دانند.

 

وی افزود: اگر مردم به نامزد خوبی رأی ندهد آیا اشتباه نکرده اند، اگر شخص مناسبی را برای ازدواج انتخاب نکنیم به یک فرد ضرر می زنیم ولی در صورت انتخاب ناصحیح یک نامزد ضرر بیشتری را متحمل می شویم.

 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه برای انتخاب هر فردی باید در قیامت پاسخگو باشیم، گفت: امیرمومنان(ع) به فرزند خویش امام حسن(ع) که در حال قضاوت موردی که زیاد اهمیت نداشت، فرمودند؛ باید مراقب باشی و در قیامت در مورد این قضاوت پاسخگو هستی.


استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر فردی پشت سر شخص دیگری حرفی بزد عقوبت مشخصی دارد و اگر سؤال کنیم این سخنان پشت سر حکومت باشد چه عقابی دارد، ما طلبه ها و شاید علماء در تبلیغ ابعاد سیاسی اسلام بد عمل کرده ایم.

 

وی افزود: بسیار هنرمندانه سعی می شود بخش ها سیاسی اسلام را غیرسیاسی بیان کنیم، نماز جماعت تمرین سیاست ورزی و ولایت پذیری است، برخی به نحو دیگر نماز را معرفی می کنند ولی نماز جماعت تمرین مهم ترین موضوع جامعه است.


 
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تصور می شود جامعه ضعف بزرگی در زمینه سیاست دارد، تاکید کرد: وقتی ارتباط نماز جماعت با ولایتمداری را درک نکیم سیاست دین را متوجه نمی شویم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای سیاست، گفت: سیاست یعنی به فکر مردم و جامعه بودن و یعنی انسان بزرگ شده و صبر پیدا کند، آیا ارزش صداقت بالاست است یا سیاست ورزی درست، البته منظور این نیست که سیاست بدون صداقت ارزش دارد، ولی سیاست را با صداقت فردی مقایسه کنید.

 

وی در ادامه بیان داشت: خیلی اوقات اخلاق فردی را اهمیت داده و به اخلاق سیاسی اهمیت نمی‌دهیم، گاهی اقدامی را در تجارت، روابط اجتماعی و ازدواج بد دانسته ولی در سیاست بد نمی‌دانیم، هیچ شخصیت وزینی در میان کاسبان برای فروش کالای خود کارهای سیاستمداران را انجام نمی دهد، آیا اخلاق در امور سیاسی نیاز نیست.

 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با طرح این سوال که مردم در روز مبعث به یاد اخلاق می افتند یا سیاست، پاسخ گفت: در روز بعثت مردم به یاد اخلاق می افتند و این اسلامی است که ما طلبه ها به نادرست به مردم معرفی کرده ایم، شورای عالی انقلاب فرهنگی روز بعثت را در سالهای اخیر روز اخلاق نامیده اند.


وی افزود: مهم ترین عامل توسعه اخلاق چیست، امیرمومنان(ع) در پاسخ می فرمایند؛ آموزش سیاست، اگر اشتباهاتی در سیاست رخ دهد دیگر سخنرانی های اخلاقی نمی تواند جبران سازی کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی در زمینه اهمیت ارتباط دین و سیاست، گفت: بر اساس روایات دین و قدرت دو برادر بوده که همیشه باهم هستند، هرکدام از اینها باید در کنار آن دیگری باشد، دین اساس و قدرت نگهبان آن است، آنچه که اساس نداشته باشد منهدم می شود، چیزی که نگهبان نیز نداشته باشد نابود می شود.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه دین و سیاست به هنگام ارتباط با یکدیگر آسیب هایی را به دنبال دارند، تاکید کرد: خوارج با قرآن به جنگ امام علی(ع) رفتند، در غرب دیده ایم از آراء مردم سوء استفاده می شود، سوء استفاده از رابطه دین و سیاست نیز امری طبیعی است، اگر علم با سیاست نیز مرتبط شود می توان از آن سوء استفاده کرد.

 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه سیاست یک رفتار جمعی است، گفت: فرهنگ سیاسی یک جامعه نیز مهم است و مظلومیت حضرت زهرا(س) به دلیل ضعف فهم سیاسی جامعه بود، گاهی شنیده می شود مظلومیت حضرت به یکی دو نفر بر می گردد، این صحیح نیست و علت جامعه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو ویژگی مردم مدینه از زبان حضرت زهرا(س)، گفت: باید به دو ویژگی که حضرت زهرا(س) در مورد مردم مدینه بیان کردند توجه شود، مردم مدینه اگر حرف باطل می شنیدند زود فریب می خوردند، آنها بر رفتاری که غلط بوده نیز چشم می بستند.

 

وی ادامه داد: برخی در جامعه کنونی ما جنایات آمریکا و انگلیس در مورد داعش را ندید می گیرند، چرا این کار را می کنند، چرا فعلی را که ضربه می زند را ندید می گیرید، آیا انسان مجاز است رفتارهای ضد منافع جامعه را ندید بگیرد./811/202/ب1

ارسال نظرات