هدایت جوامع بشری در دوران غیبت بر عهده فقها و علمای دینی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) امروز 29 بهمن در جمع شرکتکنندگان در مراسم اختتامیه طرح ملی اولوالالباب، اظهار داشت: در دوران غیبت امام زمان(عج) و براساس نص صریح احادیث و روایات معصومین(ع) این فقها و علمای دینی هستند که باید در حد توان در زمینه هدایت و رستگاری جوامع بشری از ظلمات به سوی نور تلاش کنند.
وی افزود: با تدبر و نگرش صحیح و فهم درست در آیات قرآن کریم متوجه میشویم که وظیفه هدایت مردم از سوی گمراهیها و ظلمات به سوی نور و رستگاری تنها اختصاص به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ندارد بلکه تمامی کسانی که حداقل سه ویژگی شناخت ظلمات، شناخت نور و قدرت و توانایی راهنمایی و هدایت مردم به سوی نور و رستگاری را دارند باید در این زمینه در حد توان تلاش و کوشش کنند.
امام جمعه قم اظهار داشت: تمامی مراحل هدایت و راهنمایی مردم از ظلمات به سوی نور به اذن و اراده پروردگار متعال بهعنوان نخستین مربی انسان انجام میشود و براساس آیات قرآن کریم خداوند همه مردمان را در زمینه هدایت و رسیدن به رستگاری مورد خطاب قرار داده است و در این زمینه کسی مستثی نشده است.
وی تأکید کرد: گمراهی همچون تاریکی است که در صورتی که نور و روشنایی وجود نداشته باشد هیچ گونه از ارزشها، خوبیها و دیدنیهای جذاب و ثمربخش قابل دیدن و درک کردن نیست.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به آیهای از قرآن کریم تصریح کرد: نور همیشه واحد و یکسان است و این ظلمات و گمراهیها هستند که شاخه شاخه و در زمینههای گوناگون وجود دارند و به همین دلیل در طول تاریخ بشریت ظلمتها و گمراهیهای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری و عملی و اجرایی در جوامع مختلف بشری وجود داشته است.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی درادامه به هدایت انسانها از شرک به سوی توحید، کفر به سوی ایمان، اخلاق شیطانی به اخلاق ربانی، از ظلم و ستم به سوی عدالت، از تفرقه و جدایی بسوی وحدت و انسجام و... به عنوان نمونههایی از تلاش انبیا و ائمه اطهار(ع) و فقها و علمای دینی برای هدایت و رستگاری مردم اشاره کرد.
قرائت، فهم و عمل صحیح، سه وظیفه ما نسبت به قرآن است
حجتالاسلام مهدی مقامی، مدیرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سیره نیز در ادامه افزود: تدبر در قرآن یک نگاه مجموعی و ارتباط منطقی در فهم و درک آیات قرآن در انسان به وجود میآورد و تدبر در قرآن یک انسجام معنایی و هدفمند در درک آیات قرآن در انسان ایجاد میکند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور خاطرنشان کرد: ثمره همه فعالیتهای قرآنی باید در عمل صحیح به آیات قرآن جلوه و ظهور و بروز داشته باشد و یکی از مقدمات عمل صحیح به قرآن تدبر در آیات قرآن است.
دبیر طرح ملی اولوالالباب ادامه داد: در تدبر قرآن باید شنیدن و خواندن آیات قرآن براساس استناد لفظی صورت بگیرد نه اینکه انسان برداشت خود را از آیات و مفاهیم قرآنی ابراز کند زیرا در آن صورت از مقوله تدبر خارج شده است.
وی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم بارها و بارها مردم را به تدبر در قرآن دعوت میکند افزود: با تدبر در قرآن باید روخوانی، روانخوانی و قرائت قرآن معنای هدفمندی پیدا کند و آن عبارت است از فهم قرآن و عمل شایسته به آیات آن.
مدیرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سیره تأکید کرد: نباید صرفاً قرآن را برای بهرهمندی از ثواب خواندن آن قرائت کرد زیرا هر چند که قرائت و حفظ قرآن ثواب و بهره دارد اما باید یک دید وسیع و اساسی به دنبال تدبر در قرآن بود زیرا قرآن کتاب انسان سازی و کتاب زندگی دنیوی و اخروی انسانها است.
عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور بیان کرد: طبق فرمایش حضرت امیرمومنان علی ابن ابیطالب(ع) در خطبه 176 نهجالبلاغه هر عمل کننده و فعالی در روز قیامت مبتلا و گرفتار کاری است که انجام داده است مگر کسانی که در مورد قرآن کار کردهاند.
حجتالاسلام مقامی با اشاره به سخن گهربار امیرمومنان علی(ع) گفت: بر طبق فرمایش مولای متقیان علی(ع) هیچ نشست و برخاستی با قرآن نیست مگر این که دواثر دارد، یکی هدایت در انسانها، دیگری برطرف شدن ظلمت و گمراهی و حجاب درونی در انسانها.
گفتنی است؛ مراسم اختتامیه طرح ملی اولوالالباب (دوره ویژه تربیت مربی تدبر در قرآن کریم) با حضور حدود 130نفر از فراگیران و فعالان قرآن از 10استان کشور در مرکز آموزشی فدک آل محمد(ص) مشهد برگزار شد./934/202/ب1