۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۳۱۷۲۶۹
حجت­الاسلام والمسلمین واعظی:

حوزه‌ای مطلوب است که در عرصه‌های مختلف فعال و اثرگذار باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره بر ضرورت حضور حوزه علمیه در مسائل مختلف تأکید کرد و گفت: حوزه مطلوب باید در عرصه­های مختلف اعم از پژوهش و آموزش و مانند آن فعال و کارساز و در فضاهایی که در زمینه دین باز می­شود، دخیل باشد.
حجت‌الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امشب در جلسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی را از اصلی­ترین موتورهای محرک حوزه به سمت حوزه مطلوب می­دانند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد و وجوه حوزه مطلوب، آن را یک نهاد فرهنگ­ساز دانست و اظهار داشت:حوزه­ گر چه در درون خود نخبه و چهره­های خدوم علمی و معنوی را می­پروراند، اما یک نهاد به شدت برون­گرا است و لبه تماس اصلی با جامعه و مردم و متکفل ایمان مردم و فرهنگ ایمانی­شان بوده و نهادی است که اگر ضعفی در فرهنگ عمومی باشد، یکی از مقصرین خواهد بود و اگر شاهد رشد و بالندگی جامعه باشیم، از ارکان آن حوزه است.

 

بار اصلی تثبیت انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب بر عهده حوزه­ علمیه بوده است

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب، بار اصلی تثبیت آن بر عهده حوزه بوده است، تصریح کرد: پس از انقلاب در سال­های بحرانی جنگ و تثبیت انقلاب اسلامی بار اصلی این تثبیت بر عهده حوزه بود و در جبهه­ها رکنی که معنویت را حفظ می­کرد، حوزه­ها بودند و در مقایسه با دیگر اقشار، بیشترین شهید را حوزه­ها دادند و این نشان از انجام وظیفه تاریخی آن است.

 

حجت­الاسلام والمسلمین واعظی به لزوم حضور حوزه علمیه در مسائل مختلف اشاره کرد و یادآور شد: حوزه مطلوب باید در عرصه­های مختلف اعم از پژوهش و آموزش و غیره فعال و کارساز باشد و فضاهایی که در زمینه دین باز می­شود، حوزه باید دخیل باشد.

 

دفتر تبلیغات اسلامی باید در ساحت­های مختلف نظام و حوزه پیشرو باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تنوع  مأموریت­های متوجه دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی فقط انتظار دارند که بودجه و انرژی این نهاد صرف تبلیغ شود و اگر این طور باشد، فرموده رهبر معظم انقلاب که دفتر تبلیغات اسلامی نماد روشنفکری حوزه است، چه می­شود؟ یعنی دفتر تبلیغات اسلامی باید در ساحت­های مختلف نظام و حوزه، پیشرو باشد.

 

وی با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تعبیر رهبر معظم انقلاب در جلسات این بوده که انتظار دارم دفتر تبلیغات اسلامی در هر عرصه­ای که نیاز وجود دارد، پیشگام و پیشرو باشد و در حوزه­ جدید فعالیت فکری دفتر تبلیغات اسلامی باید افق گشا باشد و فضار را باز کند و البته وقتی این افق گشایی صورت گرفت، دیگران و سایر نهادها از شما یاد می­گیرند و چه بسا مؤثرتر از شما عمل می­کنند.

 

حوزه باید یک نهاد چندضلعی و چندوجهی باشد

حجت­الاسلام والمسلمین واعظی رصد نیازهای محیطی در عرصه­های مختلف از موارد مورد نیاز دفتر تبلیغات اسلامی عنوان و تصریح کرد: این­که دفتر تبلیغات اسلامی یک نهاد چند وجهی است و نهادی صرفی اعزام مبلغ نیست، به این خاطر است که حوزه باید یک نهاد چندضلعی و چندوجهی باشد و همان طور که حوزه باید عالمان مجتهد در تمامی زمینه­ها بپروراند، این حوزه باید افرادی را در تبلیغ و عرصه­های مختلف بپروراند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان گزارش مختصری از فعالیت­های جدید این نهاد در چند سال اخیر گفت: در زمینه تبلیغ، کار اصلی بحث اعزام بوده و کاری که صورت گرفته، تمرکز بر مناطق مشترک بوده است؛ منظور از این مناطق، مناطقی هستند که شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می­کنند و یا شیعیان در اقلیت هستند که در این عرصه ورود جدی پیدا کرده­ایم و تمامی این مناطق را تحت پوشش قرار داریم.

 

نباید از تبلیغ نوین غفلت کرد

وی ساماندهی گروه­های تبلیغی را از دیگر فعالیت­های دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد و یادآور شد: در این دوره یک تمرکزی بر گروه­های تبلیغی پیدا کردیم و گروه­های مختلفی در سطح کشور وجود دارد که ساماندهی یافته اند و پشتیبانی می­کنیم و همچنین انسجام خوبی پیدا کرده­اند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: تبلیغ نوین از دیگر فعالیت­های چند سال اخیر دفتر تبلیغات اسلامی بوده است؛ تبلیغ اصلی و پر اصالت، همان منبری و چهره به چهره بوده، اما عرصه­های دیگری از جمله فضای مجازی وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد و ورود پیدا کرده و این مسأله را جدی گرفته­ایم.

 

در اعزام مبلغ تابع میزبان هستیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ارائه آماری از اعزام طلاب در ایام تبلیغی اظهار داشت: به لحاظ کمی سعی کردیم رشد قابل توجهی در اعزام­ها ایجاد کنیم؛ میانگین اعزام­ها در ماه رمضان حدود 6 هزار مبلغ بود؛ در اعزام مبلغ تابع میزبان هستیم و دفتر تبلیغات اسلامی در چند شهر حضور دارد و حسب اینکه سازمان تبلیغات اسلامی چه مقدار اعلام نیاز کند، بستگی دارد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین واعظی افزود: تلاش­هایی صورت گرفت که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه فعال­تر شود و این مسأله به نتیجه رسید و با تحرکاتی که صورت گرفت، در ماه مبارک رمضان امسال حدود 9500 نفر و در ماه محرم نزدیک به 10 هزار نفر اعزام کردیم.

 

تبلیغ دین ضرورت جدی حوزه­های علمیه است

وی درباره بودجه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پشتیبانی لازم صورت نمی­گیرد و بودجه ما رشد زیادی پیدا نکرده است و با توجه به این­که دامنه مسؤولیت این نهاد گسترده بوده که یکی از آنها اعزام مبلغ است، رشد بایسته را از لحاظ بودجه نداشته­ایم.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبلیغ دین را ضرورت جدی حوزه ها دانست و یادآور شد: سعی­مان این است که رونق به امر تبلیغ ببخشیم و تبلیغ دین را ضرورت جدی و کار اساسی حوزه­ها می­دانیم و تماس مستقیم طلاب با مردم برکات زیادی را دارد؛ در نهادهای دیگر دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت­های خوبی در جریان دارد که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بسیاری از رشته­هایی که حوزه به آنها نیاز دارد را برای اولین با در کشور اجرا می­کنیم./822/پ202/ی

ارسال نظرات