۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۹۴۰

«اکثریت مجلس» مطالبه اصلاح‌طلبان از روحانی!

خبرگزاری رسا ـ اصلاح‌طلبان بر این اعتقاد هستند که آقای روحانی مدیون آنان بوده و باید در انتخابات مجلس دهم، مطالبات جبهه اصلاحات را بپردازد. از نظر اصلاح‌طلبان بدهی رییس‌جمهور به آنان، مربوط به انتخابات سال 92 است.
اصلاح طلبان

به گزارش سرویس پیبشخوان خبرگزاری رسا، «اکثریت مجلس» مطالبه اصلاح‌طلبان از روحانی! اصلاح‌طلبان بر این اعتقاد هستند که آقای روحانی مدیون آنان بوده و باید در انتخابات مجلس دهم، مطالبات جبهه اصلاحات را بپردازد. از نظر اصلاح‌طلبان بدهی رئیس‌جمهور به آنان، مربوط به انتخابات سال 92 می‌باشد.

 

از سال 92 تاکنون، اصلاح‌طلبان به شکل‌های مختلف به پیروز انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، این نکته را متذکر شده‌اند که نباید فراموش کند پیروزی‌اش را مدیون جبهه اصلاحات است. آنان می‌گویند، اگر در سال 92 اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را به نفع آقای روحانی از عرصه رقابت‌ها خارج نمی‌کردند، ایشان هرگز موفق به رأی‌آوری در مرحله اول انتخابات نبود و در مرحله دوم نیز احتمال پیروزی برای وی ضعیف می‌بود. اما در این میان اصرار برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، مبنی بر ضرورت جبران کمک اصلاح‌طلبان به آقای روحانی در انتخابات 94 از سوی دولت است.

 

در واقع اعضای جبهه اصلاحات از آقای روحانی این توقع را دارند که ایشان تمامی ظرفیت‌های دولت را برای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به کار گیرد. به عبارت دیگر، اصلاح‌طلبان از آقای روحانی و دولت ایشان، مجلس دهم را مطالبه می‌نمایند. جریان اصلاحات برای وادار ساختن رئیس‌جمهور به پرداخت این بدهی در انتخابات پیش‌روی، موضوع انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 و احتیاج آقای روحانی به اصلاح‌طلبان را در آن انتخابات مطرح می‌سازد.

 

برخی از شواهد و قرائن از اختلافات درونی جبهه اصلاحات و اعتدال حکایت دارد و یکی از دلایل این اختلافات، وجود دیدگاه‌های متفاوت در خصوص فهرست نهایی این جریان برای انتخابات است.

 

چندی قبل آقای عارف به آقای روحانی طی مطلبی به این مضمون پیام داد که اگر ایشان می‌خواهند در انتخابات 96 دچار مشکل نشوند،‌بهتر است با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم همراهی داشته باشند.

 

به نظر می‌رسد فشارها روی دولت از ناحیه اصلاح‌طلبان برای رفتن به بهارستان بسیار زیاد باشد. یکی از دلایل موضع‌گیری‌های تند علیه شورای نگهبان از سوی آقای روحانی، در واقع پاسخ رئیس‌جمهور به انتظارات و مطالبات اصلاح‌طلبان بود. اصلاح‌طلبان این نوع موضع‌گیری‌ها را برای تغییر فضای سیاسی کشور به نفع خود مفید ارزیابی می‌کنند.

 

اما نکته بسیار قابل‌توجه اظهارات رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان استان تهران در خصوص هشدارهای عارف به روحانی طی ماه‌های اخیر است. به گزارش رسانه‌ها، علی صوفی، رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان استان تهران و وزیر سابق تعاون در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آرمان، در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان تاکنون به مسئله انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دوران پس از روحانی اندیشیده‌اند، گفت: آقای عارف بارها با آقای روحانی در این زمینه صحبت کرده است، وی به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروز شوند، آقای روحانی در سال 96 در پاستور نخواهد بود.

 

 واقعیت آن است که فشار عملیات روانی اصلاح‌طلبان بر رئیس‌جمهور کارساز شده و نگرانی آقای روحانی از دولت یک دوره‌ای سبب شده با تلاش دولتی‌ها به هر شکل ممکن، مجلس از اصولگرایان خالی و تحویل جریان اصلاحات ـ اعتدال شود. تقسیم جریان‌های سیاسی کشور به میانه‌رو و تندرو از یک طرف و بسیج رسانه‌های منتسب به دولت برای ایجاد نگرانی در مردم مبنی بر اینکه در صورت راه یافتن تندروها به مجلس اولین پیامدهایش می‌تواند ایجاد مشکل در مسیر اجرای برجام باشد، نمونه‌ای از رفتار انتخاباتی دولت به نفع اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید. تا روز انتخابات اتخاذ چنین مواضعی از سوی جریان اعتدال و رسانه‌های دولت، بیش از گذشته متصور است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات