۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۶۹۳۸

انگشت داعشیان در آتش سوریه

خبرگزاری رسا ـ ترکیه با آتش توپخانه مواضع نیروهای کرد سوریه و نیروهای ارتش را در استان‌های حلب و لاذقیه مورد هدف قرار داد؛ اقدامی که می‌تواند دامنه بحران در سوریه را تا میزان غیرقابل پیش‌بینی گسترش دهد.
داعش

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ترکیه با آتش توپخانه مواضع نیروهای کرد سوریه و نیروهای ارتش را در استان‌های حلب و لاذقیه مورد هدف قرار داد؛ اقدامی که می‌تواند دامنه بحران در سوریه را تا میزان غیرقابل پیش‌بینی گسترش دهد. دیشب گزارش‌هایی هم از ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه منتشر شد و سعودی‌ها نیز جنگنده‌های خود را در اینجرلیک ترکیه مستقر کردند. برخی خبرها نیز حاکی از حرکت واحدهایی از ارتش اردن به سمت سوریه است

 

آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا به دست ارتش سوریه در استان حلب موازنه میدانی را به نفع نیروهای مقاومت تغییر داده و سبب شده حامیان تروریست‌ها راه‌های جدیدی را برای کمک به تکفیری‌ها امتحان کنند. ترکیه که به همراه عربستان سعودی در روزهای اخیر آمادگی خود را برای حمله زمینی به سوریه اعلام کرده است از شنبه شب با آتش توپخانه مواضع نیروهای کرد و ارتش سوریه در استان‌های حلب و لاذقیه را مورد هدف قرار داد.

 

توپخانه ترکیه به مدت سه ساعت و بدون وقفه مواضع یگان‌های کرد مدافع خلق موسوم به «حزب اتحاد دموکراتیک» در شهر «اعزاز» در شمال حلب را مورد هدف قرار دادند. به گزارش راشاتودی، یک منبع کرد گفته است ترکیه با استفاده از‌ خمپاره‌ها و موشک‌ها شهر اعزاز را که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد هدف قرار داد. در این حمله 29 نفر از نیروهای کرد کشته و چند تن از غیرنظامیان زخمی شدند. همچنین پایگاه هوایی منیغ در روستای ماراناس که هفته گذشته توسط کردها و ارتش سوریه آزاد شد نیز توسط ارتش ترکیه مورد حمله قرار گرفت. حملات ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که اخیراً کشورهای حاضر در کنفرانس مونیخ با توقف درگیری‌ها در سوریه موافقت کردند ولی این حملات می‌تواند درگیری‌ها را تشدید کند. یک مقام امنیتی ترکیه به رویترز ادعا کرده که حملات به کردها پاسخی به حمله کردها و نیروهای طرفدار دولت سوریه به پایگاه نظامی مرزی ترکیه است که اخیراً مورد هدف قرار گرفته است.

 

همچنین احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با تأیید حملات به مواضع کردهای سوری، از آنها خواست هرچه زودتر از مناطق محاصره‌شده عقب‌نشینی کنند. اظهارات داوداوغلو، درحالی است که در هفته‌های اخیر نیروهای سوریه و کردها توانستند برخی مناطق استراتژیک در شمال سوریه را از دست تروریست‌ها آزاد کنند و این مسئله نگرانی ترکیه را در پی داشته است زیرا با محاصره حلب راه امدادرسانی به تکفیری‌ها از مرز ترکیه قطع می‌شود و تروریست‌ها در شرایط بدی قرار می‌گیرند. دولت سوریه در روزهای اخیر با هشدار به تصمیم ترکیه و عربستان برای حمله به سوریه گفته است که به این حملات پاسخ خواهد داد. بارزان ایزو، کارشناس کرد در گفت‌و‌گو با راشاتودی گفت: «ترکیه با حمله به شمال سوریه به حزب دموکراتیک مردمی کرد هشدار می‌دهد از آزادسازی مناطق تحت کنترل داعش در مرزهای ترکیه دست بردارد.» به گفته این کارشناس کرد، ترکیه از داعش نفت ارزان قیمت خریداری می‌کند و با نابودی داعش این منافع از دست می‌رود. این درحالی است که پیشتر وزارت دفاع روسیه فیلم‌هایی از ارسال تانکرهای نفت داعش به ترکیه منتشر کرده بود و حتی جنگنده‌های روسیه بیش از هزار تانکر حامل نفت داعش به ترکیه را بمباران کرده بودند. حملات توپخانه‌ای ترکیه به شمال سوریه درحالی است که آنکارا پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسی در شمال سوریه در نوامبر سال گذشته حملات هوایی خود در این کشور را متوقف کرده است. از سوی دیگر به گزارش خبرنگار محلی از حلب، همزمان با آتش توپخانه‌ای ترکیه، گروه‌های تروریستی جیش الفتح و احرارالشام نیز حملات خود به نیروهای ارتش سوریه را تشدید کرده‌اند.

 

موشک‌باران مواضع ارتش سوریه

توپخانه ترکیه همچنین مواضع ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده است. به گزارش اسپوتنیک، ارتش سوریه با تأیید این خبر اعلام کرد که تعدادی از نیروهای ارتش در این حمله زخمی شدند. یک منبع نظامی سوریه گفت که ترکیه مواضع نیروهای سوری در شهر دیر الجمال در حلب و مواضع ارتش در استان لاذقیه را هدف قرار داده است. دولت سوریه با محکوم کردن این حملات گفت که این اقدام ترکیه نمونه بارز حمایت مستقیم از تروریست‌هاست. به گزارش رسانه دولتی سوریه، دمشق در پاسخ به این حمله نامه‌ای را به سازمان ملل ارسال کرد. در این نامه دولت دمشق، بیانیه صادر شده توسط احمد داوداوغلو برای مداخله در امور داخلی سوریه را محکوم کرده و از شورای امنیت خواست مانع این اقدام ترکیه شود که نقض آشکار قوانین سازمان ملل در مبارزه با تروریسم است. به باور برخی ناظران، پیشروی نیروهای مقاومت در مواضع تروریست‌ها در شمال سوریه موازنه را به نفع دولت سوریه تغییر داده و ترکیه و عربستان سعی دارند با مداخله زمینی در سوریه بار دیگر موازنه را به نفع تروریست‌ها برگردانند.

 

فشار امریکا به ترکیه

امریکا که کردهای سوریه را برای مقابله با داعش تجهیز می‌کند از ترکیه خواست حملات خود علیه کردها را متوقف کند. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما درباره وضعیت حلب در شمال سوریه نگران هستیم و تلاش می‌کنیم تنش‌ها بین همه طرف‌های درگیر را کاهش دهیم. ما همچنین از حملات توپخانه‌ای به کردها در شمال سوریه نگران هستیم و اصرار داریم ترکیه این حملات را متوقف کند.» ترکیه و امریکا در برخورد با کردهای سوریه موضع متفاوتی دارند. واشنگتن کردها را برای مقابله با داعش تجهیز می‌کند و حتی برای این منظور بیش از 100 نیروی ویژه خود را برای آموزش کردها به سوریه اعزام کرده است ولی ترکیه قدرت‌یابی کردها در مرزهای جنوبی‌اش را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. ترکیه از این هراس دارد که قدرت‌یابی کردهای سوریه، کردهای ترکیه را برای استقلال تحریک کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته در سخنانی تند از واشنگتن خواست حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را در لیست تروریستی قرار دهد.

 

توافق پوتین و اوباما برای همکاری در سوریه

ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، رؤسای جمهور روسیه و امریکا موافقت کرده‌اند به منظور عملی شدن توافق به‌دست آمده در مونیخ برای پایان دادن به خصومت‌ها در سوریه فعالیت‌های سیاسی و همچنین سایر همکاری‌های بین دو کشور را افزایش دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، رهبران روسیه و امریکا در مکالمه‌ای تلفنی همچنین در مورد ضرورت ایجاد جبهه‌ای واحد برای مقابله با تروریسم گفت‌وگو کردند. روسیه در پی این تماس تلفنی اعلام کرد دو کشور «ارزیابی مثبتی» از نشست مونیخ درباره سوریه دارند.

 

جنگنده‌های سعودی در ترکیه

پس از اظهارات وزیرخارجه ترکیه مبنی بر استقرار جنگنده‌های اف 16 عربستان در ترکیه، مقامات نظامی سعودی این خبر را تأیید کردند. احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد جنگنده‌های این کشور برای شرکت در «جنگ علیه داعش» به پایگاه اینجرلیک ترکیه رسیدند. عسیری گفت: «عربستان تا زمان شکست داعش به هدف قرار دادن این گروه تروریستی ادامه خواهد داد چرا که به طور مستقیم در معرض حملات داعشی‌ها و چندین منطقه قرار گرفته و همچنان در معرض تهدید مستقیم از سوی این گروه قرار دارد./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات