۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۳۱۶۸۵۲
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

رعایت مسائل دینی راز ماندگاری شیخ الاسلام است

خبرگزاری رسا- نماینده ولی فقیه در استان قزوین با عنایت به توجهات شیخ الاسلام به فرامین دینی گفت: افرادی همچون شیخ مسائل دینی را رعایت کرده‌اند که ماندگار شده‌اند ایشان طبق فرمایش خداوند متعال گفته این اموال که نزد من است اگر نزد من بماند تمام می‌شود ولی اگر عند‌الله باشد ماندگار می‌شود.
حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان ظهر امروز در همایش و بزرگداشت عالم واقف میرزا مسعود شیخ الاسلام که با حضور مدیر حوزه علمیه و مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در مسجد شیخ الاسلام تشکیل شده بود با اشاره به اهمیت برپایی این همایش گفت: مجلسی بر پا شده که موضوع وقف را احیا کرده‌اند به نام شخصی که شیخ الاسلام نامیده می‌شود که منابعی معتبری در خصوص وقف این بزرگوار موجود است.

 

وی درادامه افزود: اصطلاحات زیادی وجود دارد همچون اصطلاح ثقة الاسلام که مرحوم کلینی نویسنده کتاب کافی گفته می‌شد یعنی حرفش قابل اعتماد است.

 

نمایند ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه یکی از عناوینی که در حوزه علمیه شکل گرفته شیخ الاسلام بوده تصریح کرد: شیخ الاسلام یعنی کسی که حل دعاوی شرعی می‌کرده مانند مشکلات خانواده، رسیدگی به امور قضایی، حزبیه می‌کرده و حل و فصل مشکلات رسیدگی به امور ایتام و غیره به ویژه امضایی که مشروعیت اشیاء و املاک را ثابت می‌کرده هم بر عهده شیخ الاسلام بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه ابراز کرد: در زمان شیخ الاسلام چون تلفیقی بین حکومت و دین بوده گاهی اوقات از منسب شیخ الاسلام سوء استفاده می‌کردند و مدیریت حوزه علمیه و صادر کردن مدارک علمی بر عهده شیخ الاسلام بوده به طور نمونه کسی اگر از نظر علمی صلاحیت قضاوت را داشته یا صلاحیت امام جمعه شدن را،  تایید حکم با شیخ الاسلام بوده است این از جمله وظایفی بود که شیخ الاسلام داشت.

 

وی با اشاره به زمان وقف این مجموعه توسط میرزا مسعود شیخ الاسلام بیان کرد: ایشان در سال 1325قمری اموال خود را وقف کرد یعنی حدود 120 سال پیش که پیشینه هم داشته است.

 

رعایت مسائل دینی راز ماندگاری شیخ الاسلام است

امام جمعه استان قزوین با عنایت به توجهات شیخ الاسلام به فرامین دینی بیان کرد: افرادی همچون شیخ مسائل دینی را رعایت کرده‌اند که ماندگار شده‌اند ایشان طبق فرمایش خداوند متعال گفته این اموال که نزد من است اگر نزد من بماند تمام می‌شود ولی اگر عند‌الله باشد ماندگار می‌شود.

 

نمایند ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به گذر زمان گفت: چقدر آدم ها 120سال پیش بوده‌اند و ثروت‌های فراوان هم داشته‌اند ولی الان کجایند و ثروتشان کجاست.

 

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم ابراز کرد: طبق آیات آنچه هنگام جان دادن بر سر انسان می‌آید غیر قابل وصف است، حسرت جان دادن و حسرت از دست دادن با هم مخلوط می‌شود انسان در موقع مرگ نمی‌تواند حرف بزند اما گوش می‌شنود، چشم می‌بیند، عقل هم کار می‌کند و فکر می‌کند که چگونه روزگار گذرانده و فکر می‌کند به اموال که چگونه بدست آورده و در کجا مصرف کرده چون می‌داند در قیامت سوال می‌شود و باید پاسخگو باشد.

 

دنیا می‌تواند مزرعه آخرت باشد

خطیب جمعه قزوین در ادامه با اشاره به روایتی از امیرمومنان گفت: ایشان می‌فرماید دنیا فریب می‌دهد، ضرر می‌رساند و می‌گیرد در حالی‌که دنیا می‌تواند مزرعه آخرت باشد مانند حوزه شیخ الاسلام که ذخیره برای این عالم گرانقدر شده، در اینجا عالم پرورش داده می‌شود و برای آن بزرگوار باقیات صالحات شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اهداف وقف را چنین شمرد: تعلیم و تعلم رایگان، تاسیس مراکز علم و عبادت که این عالم گرانقدر تلفیقی از این دو را انجام داده است حوزه علمیه و مسجد، تهیه آب و آبیاری حفر قنات و سد و غیره، تاسیس کاروان سراها ،معالجه و درمان بیماران.

 

وی در پایان با اشاره به شرایط وقف گفت: وقف باید دوام داشته باشد اگر دوام نباشد حبس مال است و وقف نیست، باید تنجیز باشد، به تصرف درآوردن مهم است تا بشود استفاده کرد ، وقف جزو عقود نیست بلکه ایقاع است و همین که از ملکیت واقف خارج شود وقف است./873/202/ب3

ارسال نظرات