۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۵۸۶۸
مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی:

وساطت سیاسیون تأثیری بر رأی شورای نگهبان نداشته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محرابی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر وساطت هایی که برخی مسؤولان به آن اشاره داشتند در روند بررسی صلاحیت ها، بر عملکرد قانونی شورا و عدم دخالت دادن وساطت ها تأکید کرد و گفت: علت تأیید صلاحیت برخی از کسانی که صلاحیت آن ها احراز نشده بود، عمدتا به دلیل کامل نبودن اطلاعات شورا درباره این افراد در مهلت مقرر بوده است.
حجت الاسلام محرابي، مسؤول دفتر نظارت شوراي نگهبان خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسین محرابی، مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی عصر امروز در نشست پرسش و پاسخی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی پیرامون عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات 94، به سؤالات و شبهات دانشجویان پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که معتقد بود «شورای نگهبان نه تنها جناحی عمل کرده، بلکه خودش یک جناح است»، تصریح کرد: وقتی قانون می گوید نامزد مورد تأیید باید التزام عملی به اسلام داشته باشد، کسی که روزه اش را می خورد چگونه التزام عملی به اسلام دارد؟ این در حالی است که اگر کسی عمدا و بدون اشکال قانونی مسلمانی را رد صلاحیت کند، علاوه بر این که حیثیت فرد را زیر سؤال برده، حق کُشی آشکار کرده است.

 

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی افزود: ما قبل از بررسی صلاحیت ها دو جلسه برای فعالان سیاسی استان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب با موضوع بند یک ماده 28 که می گوید «انتخاب شوندگان باید اعتقاد و التزام به اسلام و نظام جمهوری اسلامی داشته باشند»، برگزار کردیم و نظر آن ها را درباره نحوه تطبیق پرسیدیم و دیدیم برخی اصلا قانون را قبول ندارند و قانونی می خواهند که منافع خودشان را تأمین کند.

 

«راه اندازی نهضت ثبت نام» با التزام عملی به نظام سازگاری نداشت

حجت الاسلام محرابی سپس به ارائه آمار و ارقامی در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: در همین انتخابات 854 نفر ثبت نام کننده داشتیم که هیئت های اجرایی 6/3 آن ها را رد صلاحیت کردند یعنی 31 نفر. از ابتدای انقلاب حتی در دوران اصلاحات نیز چنین عملکردی نداشتیم و افرادی را تأیید صلاحیت کرده اند که استعلام وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای آن ها رد صلاحیت را اعلام کرده بود.

 

وی تصریح کرد: عده ای می گفتند نهضت ثبت نام راه اندازید که هزینه های نظام بالا رود. کسی که التزام عملی به نظام داشته باشد، کاری نمی کند که هزینه برای نظام ایجاد کند. به همین دلیل در این دوره میزان ثبت نام کنندگان در خراسان رضوی حدود 3 برابر شدند.

 

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری که پیرامون مبنای شورای نگهبان برای اعلام رد و یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان پرسیده بود، گفت: قانون شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را بیان کرده؛ اشتهار به دیانت، وثوق و شایستگی اخلاقی، رسیدن به اجتهاد در حد تشخیص مسائل فقهی، بینش سیاسی، معتقد بودن به نظام و نداشتن مسائل سوء اخلاقی و اجتماعی شرایط مدنظر قانون است و قانون مرجع تشخیص این شرایط را «فقهای شورای نگهبان» اعلام کرده است.

 

مبنای احراز اجتهاد، امتحان است مگر در مواردی که قانون مطرح کرده

حجت الاسلام محرابی افزود: ممکن است کسی بگوید حوزه علمیه اجتهاد مرا تأیید کرده است و به همین دلیل در امتحان شرکت نکند. این مانند دانشجویی است که بگوید مدرک دارم اما آن را گم کرده ام. فقها گفته اند اگر جمعیت کمتر بود، امتحان می گیریم و اگر زیاد بود، نزد مراجع می فرستیم تا آن جا امتحان دهند. یکی از امتحان ها در 15 شهریور برگزار شد و عده ای در آن شرکت کردند و آثار علمی شان را ارائه کردند.

 

وی با تأکید بر این که معیار تشخیص اجتهاد برای تمام ثبت نام کنندگان، امتحان بوده و هیچ کس بدون امتحان تأیید نشده است، اظهار کرد: البته این قانون شامل افرادی که در دوره های گذشته امتحان داده اند و اجتهادشان مورد تأیید قرار گرفته است و نیز کسانی که منصوب به منصبی هستند که شرط آن اجتهاد است مانند فقیه شورای نگهبان یا رییس قوه قضائیه، نمی شود.

 

امام(ره) هم اجازه تأیید صلاحیت غیر قانونی نمی دادند

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی هجمه برخی مسؤولان به شورای نگهبان را ناروا دانست و تصریح کرد: این که برخی بگویند به خاطر بدهکار بودن به بیت امام(ره) باید کسی را بدون بررسی تأیید صلاحیت کرد، صحیح نیست. همه ما بدهکار بیت امام(ره) هستیم اما خود حضرت امام(ره) هم اگر بودند چنین اجازه ای نمی دادند و نوه امام(ره) هم چون در امتحان شرکت نکردند، صلاحیت شان احراز نشد.

 

حجت الاسلام محرابی افزود: این شائبه که کسی بدون شرایط قانونی تأیید صلاحیت شده باشد صحت ندارد و اسناد آن موجود است. این ها فقط صحبت هایی است که برخی در فضای مجازی مطرح می کنند.

 

«چگونگی پیش بینی قانون برای رأی دادن فقهای شورای نگهبان به رقبای انتخاباتی خود» مسأله مهم دیگری بود که حجت الاسلام والمسلمین محرابی به آن پاسخ داد و گفت: قانون می گوید در حوزه ای که خود آن فقیه ثبت نام کرده است، حق ندارد هنگام بررسی صلاحیت نامزدهای آن استان نظر دهد.

 

پرسش دیگر دانشجویان علت رد صلاحیت نامزدهایی بود که برای انتخابات شورای شهر تأیید صلاحیت شده بودند که حجت الاسلام محرابی خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات شورای شهر با شورای نگهبان نیست و بر عهده مجلس است که هیئت سه نفره ای تعیین می کنند و ضمنا قانون آن هم متفاوت است. بنابراین افرادی وجود دارند که در آنجا تأیید می شوند اما در بررسی صلاحیت های انتخابات مجلس رد می شوند.

 

وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر تأثیر وساطت هایی که برخی مسؤولان به آن اشاره داشتند در روند بررسی صلاحیت ها، بر عملکرد قانونی شورا و عدم دخالت دادن وساطت ها تأکید کرد و گفت: علت تأیید صلاحیت برخی از کسانی که صلاحیت آن ها احراز نشده بود، عمدتا به دلیل کامل نبودن اطلاعات شورا درباره این افراد در مهلت مقرر بوده است./820/202/ب2

ارسال نظرات