۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۳۱۵۷۵۷
در دفاع پایان نامه «نقش داستان در فهم و انتقال آموزه‌های دینی» بررسی شد؛

کمبود منابع علمی درباره کارکرد و فرم هنر اسلامی/ مدل قصه‌گویی مولوی در مثنوی معنوی

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مدرسه اسلامی هنر با اشاره به هنر دینی و اسلامی گفت: درباره هنر دینی بسیار گفته شده است؛ اما این که این هنر چه کارکرد و کارآیی می‌تواند داشته باشد و درباره فرم هنر اسلامی، مطالب و منابع بسیار کم است.
دفاع پايان نامه حجت الاسلام بطحايي، داستان نويسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نقش داستان در فهم و انتقال آموزه‌های دینی» امروز با ارائه حجت الاسلام سید احمد بطحایی، دانشجوی کارشناسی ارشد و با حضور حجت الاسلام حسینی ژرفا، استاد راهنما و حجت الاسلام نواب، استاد داور، در اتاق جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

 

حجت الاسلام بطحایی به هنر دینی و اسلامی اشاره کرد و گفت: درباره هنر دینی بسیار گفته شده است؛ اما این که این هنر چه کارکرد و کارآیی می‌تواند داشته باشد و درباره فرم هنر اسلامی، مطالب و منابع بسیار کم است.

 

وی با اشاره به ویژگی‌ها و مزیت‌های داستان اظهار داشت: مفاهیم تجربی استفاده شده در پایان‌نامه، رهیافت ما از داستان است و ما را برای رسیدن به هدف اصلی کمک می‌کند و برای مخاطب نیز قابل فهم‌تر و ساده‌تر است.

 

معاون آموزش مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: داستان‌ها برای مخاطب تجربه ذهنی محسوب می‌شوند و مهارتی را به مخاطب می‌دهند؛ در صورتی که شاید کسی نتواند این مفاهیم مثبت یا منفی را تجربه کند یا تجربه آن، عوارضی در پی داشته باشد.

 

 

وی به داستان‌های قرآنی اشاره و تأکید کرد: داستان‌های قرآنی از نظر فرم و محتوا،‌ نمونه موفقی است؛ چنان که یک سوم قرآن به عنوان معجزه پیامبر خاتم(ص) داستان است؛ داستان‌هایی که به تعبیری پر از پی‌نوشت تفصیلی است.

 

حجت الاسلام بطحایی، قصه و داستان را متفاوت خواند و افزود: در داستان به عنوان مثال از کفر و تباهی سخن نمی‌گوید؛ بلکه آنها را به صورت تجربه ذهنی نشان می‌دهد و عاقبت و عوارض را برای مخاطب مجسم می‌کند، از این‌رو اگر داستان جذابیت نداشته باشد، مفید نخواهد بود.

 

در ادامه حجت الاسلام حسینی ژرفا، استاد راهنما و نویسنده حوزه هنر و فرهنگ دینی با اشاره به نقش داستان در فهم و انتقال آموزه های دینی خاطرنشان کرد:‌ قصص، پیگیری رد پای گذشتگان است؛‌ بنابراین باید به فرم قصه‌گویی قرآن به صورت تخصصی توجه شود.

 

وی یادآور شد: قصص، فرم قصه و نوع بیانی قصه است که کمتر به آن توجه می‌شود و قرآن کریم، مجموعه‌ای از قصه‌ها، همراه با پی‌نوشت‌های تفصیلی است؛ همان گونه که جلال‌الدین مولوی در حدود پانزده سال با این رهیافت،‌ کتاب مثنوی معنوی را نوشت.

 

وی به مدل قصه‌گویی مولانا در مثنوی معنوی اشاره کرد و یادآور شد: مولانا، مدل و فرم قصه‌گویی را از قرآن اقتباس کرده است؛ بنابراین کتاب وی با این سیر روایی و تعلیقه زدن بعد از هفتصد سال به عنوان یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌ها به ویژه در کشورهای غربی است./908/پ202/ی

ارسال نظرات