۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۳۱۵۷۵۰
مدیر مرکز مشاوره انشا تبیین کرد؛

تأثیر محیط و اجتماع بر اخلاق فردی انسان/ زن میل فطری به خودنمایی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرزایی با اشاره به ابعاد محتلف اخلاق انسانی و دسته بندی‌های گوناگون آن، گفت: اگر چیزی آنچه باید داشته باشد، دارا نباشـد یعنی نقصان و زیادی نداشته باشد و د راین چیز تقارن و تناسب و تعادل رعایت شده باشد، زیبا می باشد، و برعکس شیئی که دارای نقصان و زیادی باشد و تقارن و تعادل نداشته باشد، زشت است.
حجت الاسلام ميرزايي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین میرزایی، ظهر امروز در نشست تربیتی اخلاقی مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) اصفهان، با اشاره به چگونگی شکل گیری اخلاق فردی و اجتماعی گفت: اخلاق هم دایره خیلی وسیعـی دارد و هم این‌که آمـوزش اخـلاق، اهلش را می طلبد.

 

وی ادامه داد: اخـلاق انسانـی اعم از افـراد، جنسیت، گروه ها، تیپ های مختلف، نوع های شخصیتـی و اعم از فرهنگ و دین و اقلیم و مذهب افراد است، از این عمومیت که بگـذریم، اگر بخواهیم یک ویژگـی اخلاقی عمومـی انسان را مثال بزنیم می توان، وفای به عهد را نام بـرد، امیرالمومنین(ع) می فرماینـد: اهمیت وفـای به عهد به قـدری بارز است کـه حتی کفار هم این را جزء اخلاقیاتی می دانند که باید بر آن پایبند باشند.

 

مدیر مرکز مشاوره انشاء خاطرنشان کرد: در یک تقسیم اولیه می توان انسانها را به 16 تیپ شخصیتی یا گروه شخصیتی تقسیم کرد که این تیپ شخصیتی طبیعتاً از بدو تولد همراه انسان می باشد که البته در اثر تعلیم و تعلّم و تربیت و محیط و تغذیه و دیگر شرایط ممکن است این فرد وارد گروه های دیگری از این شخصیت ها شود، این گروه های شخصیتی را می توان به دو گروه بدون تربیت و با تربیت تقسیم کرد که گروه بـدون تربیت، خود به 16 گروه و گروه با تربیت به 168 گـروه شخصیتی تقسیم می شوند، به طور مثال یکـی از این گـروه ها، کسانـی هستند که زود رنجـد و سریع پرخاشگـری می کنند و زود هم فروکش می کنند.

 

کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: اخلاق جنسیتی اشاره بـه عفت و حیـاء و تبـرج و امثال این ها دارد، وقتـی می گوییم اخلاق جنسیتی یعنی انسان ها بـه اعتبـار جنس خـود و با صرف نظـر از وجـه اخلاق عمومی و گروه های مختلف شخصیتـی، اخـلاق مخصوص به خود را دارند.

 

وی با اشاره به تأثیر اقلیم‌های مختلف بر شرایط افراد تصریح کرد: همچنین می توان از اخلاق اقلیـم‌های مختلف جغرافیایـی صحبت کـرد مثلا در مناطق سردسیر مثل روسیه انسان های جسورو بی رحمِ متأثر از اقلیم آن منطقه، بیشتر به چشم می خورد یا انسان های دارای اخلاق معتدل بیشتردر کشور فلسطین دیده می شود که شاید دلیل آن، تعدد انبیاء در این سرزمین باشد که با مردم زندگی می‌کردند و مسلّماً در اخلاق اقلیمی آن ها مؤثر بوده اند.

 

حجت الاسلام میرزایی در ادامه افزود: اثر محیط و اجتماع در ایجاد اخلاق، نیز بسیار بارزاست، مثلا حس آینده نگـری و ذخیره سازی در مردم منطقه اصفهان که بیشتر به دلیل جنگ های فراوان و خشکسالی و قحطی در این سرزمین، بیشتر از دیگر شهرها می‌باشد، همه ایـن عوامـل، از اخلاق عمومـی انسانـی و گـروه های شخصیتـی و جنسیتـی و اقلیمـی و اجتماعـی دست به دست هم می دهند و اخلاق فردی شخص را تشکیل می دهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت‌های روحی و جسمی زن و مرد تصریح کرد: شاید بتوان تفاوت های خانم ها و آقایان را چنـد اصل علم النفسـی یا معرفت نفس آورد، اولین اصل این است کـه اگر تمام شئون انسان‌ها را به دانایـی، دارایـی، زیبایی و توانایـی تقسیم کنیم علم و قدرت و ثروت و جمال مصادیق و مظاهر آن چهار عنصر می باشند و خداوند این عناصر را بالسویه بین مرد وزن تقسیم کرده، یعنی سر جمع در مرد و زن یکی است.

 

وی ادامه داد: البته مرد مظهر قدرت است و زن مظهر جمال است علم در هر دو مساوی است، و ثروت اولاً به دست مردان سپرده شده و از طریق آن ها به دست زن می رسد، ولی اینکه گفته می‌شود مظهر قدرت یا مظهر جمال، به این معنا نیست که مرد هیچ جمالـی و زن هیچ قدرتی ندارد بلکه منظور، بروز و ظهور جمال به طور فطری در خانم ها و بروز و ظهـور قدرت بـه طـور فطری در آقایان می‌باشد که البته از لوازم زیبایی، خودنمایی است.

 

مدیر مرکز مشاوره انشاء با اشاره به میل فطری زن به خودنمایی اظهار کرد: این حالت در چهار زمینه جسمـی، روحـی، محیطـی و یا ماورایـی، ممکن است رخ دهد و اگر این گرایش فطری به افراط برسد و تبدیل به ریا و تبرج شود جزء اخلاق منفی زنانه می شود.

 

کارشناس مسائل خانواده با ارائه تعریفی از زشتی و زیبایی ابراز کرد: اگر چیزی آنچه باید داشته باشد، دارا نباشـد یعنی نقصان و زیادی نداشته باشد و دراین چیز تقارن و تناسب و تعادل رعایت شده باشد، زیبا می باشد، و برعکس شیئی که دارای نقصان و زیادی باشد و تقارن و تعادل نداشته باشد، زشت است. در این میان، کارکرد زیبایـی در عالم، جذب است و کارکرد زشتی، دفع می باشد./1304/202/ب3

ارسال نظرات