۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۳۱۵۱۶۷
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مشروعیت انقلاب اسلامی به واسطه پیوند با مهدویت است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هویت انقلاب اسلامی ایران با هویت مهدوی گره خورده و به هر مقدار مهدویت در حوزه فرهنگ، تاریخ، باور، رفتار و عمل جامعه حضور داشته باشد فرصت تحقق واقعیت انقلاب اسلامی و تداوم آن نیز ممکن می‌شود.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی امروز در آخرین نشست از سلسله نشست های تخصصی «آینده پژوهی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان مهدوی» که به همت مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در سالن جلسات مسجد برگزار شد، عنوان کرد: موضوع سمینار که در رابطه با انقلاب اسلامی و آرمان مهدوی است، به لحاظ زمانی که در دهه فجر قرار داریم و به لحاظ مکانی که در مسجد مقدس است، سازگاری دارد.

 

حقیقت انقلاب اسلامی با حقیقت مهدویت پیوند دارد

عضو شورای انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیوند انقلاب با مهدویت تنها ناظر به آینده انقلاب و یا تصویری که انقلاب از آینده می دهد، نیست، بلکه انقلاب اسلامی ترسیمی که از آینده خود دارد، با مهدویت پیوند دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا تصریح کرد: ما در دعاهای روزانه که به هنگام نماز انجام می دهیم، از خداوند می خواهیم که خداوند این انقلاب را تا انقلاب امام زمان (عج) نگه دارد، یعنی انقلاب اسلامی تصویری که از آینده خود دارد، کاملا با انقلاب مهدی (عج) قرین است.

 

وی بیان کرد: واقعیتی که انقلاب اسلامی در آینده با انقلاب مهدویت دارد، این است که حقیقت انقلاب اسلامی با حقیقت مهدویت پیوند دارد، یعنی تصویری که از آینده خود دارد، با مهدویت ارتباط دارد.

 

همه تاریخ با مهدویت پیوند می خورد
عضو شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همه تاریخ این گونه است که آینده آن اعم ازا ین که هویت آن در راستای مهدویت باشد و یا علیه مهدویت باشد، با مهدویت پیوند می خورد.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا اظهار داشت: هویت انقلاب اسلامی اعم از این که به لحاظ حقیقت باشد و یا به لحاظ واقعیت باشد، با مهدویت پیوند خورده است؛ به طوری که به لحاظ حقیقت ناظر به بیان مشروعیت است و به لحاظ واقعیت ناظر به مسأله تحقق و عینیت و مقبولیت است.

 

وی یادآور شد: ممکن است این سوال در ذهن برخی افراد وجود داشته باشد که آیا انقلاب اسلامی مشروع است و کسانی که برای انقلاب اسلامی قدم برمی دارند، در نزد خداوند مأجورند ولو این که موفق نشوند و امروز خود ثمر آن را ببرند و بر سفره تلاش های عالمان و عاملان باور و اندیشه

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: شهدای عاشورا، ثمره انقلاب خود را ندیدند و سوالی که وجود دارد این است که آیا این اقدام در جهت انقلاب درست یا غلط است؛ در حقیقت درست یا غلط بودن این حرکت ها را دانش هایی مانند کلام و یا فقه عهده دار می شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا ادامه داد: ما در بحث کلامی بحث امامت، مهدویت، خلافت، ولایت الهی و همچنین ولایت فقیه در عصر غیبت داریم؛ همچنین در مباحث فقهی بحث وظایف، حقوق و تکالیف امام و امت در قبال هم داریم، تفاوت فقه و کلام در این است که کلام از ذات و صفات خداوند و اسمای خداوند سبحان وصف می کند، در حالی که فقه بحث از فعل الله نمی کند، بلکه بحث از فعل انسان می کند و وظایف انسان ها را بیان می کند.

 

وی تصریح کرد: آنچه جامعه در برابر امام معصوم (ع) و نائب امام مکلف است، مباحث فقهی است و کسی که عدول می کند، از حقیقت دوری کرده است.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد: حقیقت انقلاب اسلامی با مسأله امامت و در دوران غیبت با مسأله مهدویت پیوند خورده است، به همین دلیل مقدمات تشکیل حکومت اسلامی لازم است که ایجاد شود.

 

به لحاظ حقیقت، هویت انقلاب اسلامی با مسأله مهدویت پیوند دارد
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا عنوان کرد: اگر پدیده ای مانند انقلاب اسلامی داریم که هویت آن با هویت مهدویت پیوند خورده است، در غیاب حضرت ولی عصر (عج)، نائب او مشروعیت دارد و غیر او هر که باشد و در هر شرایطی که داشته باشد، نامشروع است.

وی تصریح کرد: در عصر غیبت، هر نوع مشروعیتی برای انقلاب اسلامی و تصرف در شئون اجتماعی جز از ناحیه پیوند با حضرت مهدی (عج) ممکن نیست.

 

قرب به انقلاب اسلامی با قرب تحقق مسأله مهدویت ممکن است
عضو شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: به لحاظ حقیقت، هویت انقلاب اسلامی با مسأله مهدویت پیوند دارد و به لحاظ واقعیت نیز هویت انقلاب اسلامی با هویت مهدویت پیوند می خورد؛ به هر مقدار که مهدویت در حوزه فرهنگ، تاریخ، باور، رفتار و عمل جامعه حضور داشته باشد، فرصت تحقق و واقعیت انقلاب اسلامی و تداوم آن ممکن می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا بیان کرد: قرب به انقلاب اسلامی با قرب تحقق مسأله مهدویت ممکن است، تحقق انقلاب اسلامی با تحقق باور مهدویت ممکن است و تداوم انقلاب اسلامی با تداوم این بارو ممکن است.

 

وی افزود: در افق واقعیت پیوند انقلاب اسلامی تنها در ارتباط با آینده نیست، بلکه در ارتباط با حال و گذشته نیز هست، اگر بقای انقلاب اسلامی به بقای مهدویت بوده است، تحقق انقلاب اسلامی نیز منوط به حضور مهدویت است.


یکی از عوامل قریبی که انقلاب به آن مستند می شود، اقبال بی نظیر جامعه اسلامی از حضرت امام (ره) بود
عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر ولی فقیه به عنوان نائب مهدی (عج) یک شأن اجتماعی و استقبال عمومی و قدرت دارد، این قدرت، فره، کاریزما و کرامت او ذره ای متعلق به خود اون نیست، بلکه شعاعی از کاریزما و فرهی حضرت مهدی(عج) است.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا تأکید کرد: ارتباط و پیوندی که بین ولی فقیه با مردم برقرار می شود، از دل باور و اعتقاد دینی شیعی است، به طوری که شیعه باید در این محبت جذب و فانی شود.

 

وی بیان کرد: اعتقاد به پیوند بین انقلاب اسلامی و مهدویت، اگر تنها در متن درس و آموزش های علمی باشد و در متن عمل واقع نشود، آنگاه محبت به امام به کنج کتاب محدود می شود، اگر این فرهنگ باور شد و اندیشه و عمل، مومنانه شد، پیوند بین امت و امام برقرار می شود.


عضو شورای انقلاب فرهنگی یادآور شد: در زمان غیبت، این عشق و مودت در شخصی که نیابت از آن امام را داشته باشد، به طور طبیعی منتقل می شود، هر فردی بتواند به نصب عام امام معصوم از ناحیه تخلق، علم و عمل خود نزدیک شود و منصوب شود، توجه مردم به او در ذیل توجه به امام زمان قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا تصریح کرد: یکی از عوامل قریبی که انقلاب به آن مستند می شود، اقبال بی نظیر جامعه اسلامی از حضرت امام (ره) بود که سابقه ای در تاریخ برای او نبود، استقبال امت اسلامی از امام راحل (ره) به لحاظ حقیقت نیست، بلکه به لحاظ واقعیت است.


کاریزما بودن امام خمینی (ره) متعلق به خود امام نیست بلکه متعلق به امام زمان (عج) است

وی افزود: وقتی که فرهنگ و حقیقت به عرصه واقعیت وارد می شود، محبت و عنایت رخ می دهد و وحدت و اتحاد به وجود می آید؛ امام خمینی (ره) در اوج اقتدا می فرمود که مردم که امروز بر ما درود می گویند، اگر من فردا خلاف خدا بگویم روبروی من می ایستند، یعنی اطاعت از من را اطاعت از مهدی (عج) می بینند.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان این که فرهنگ مهدویت فرهنگ علم، توحید، ایمان و ... است که هر کسی در کانون محبت آن نمی تواند قرار بگیرد، گفت: روشنفکرانی که کاریزمای امام خمینی (ره) را می دیدن ، تصور می کردند که با رفتن امام این کاریزما می رود و باید از ایجاد مجدد آن پرهیز داشت، در حالی که کاریزما بودن امام خمینی (ره) متعلق به خود امام نیست بلکه متعلق به امام زمان (عج) است.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا ادامه داد: دشمن قصد داشت تا ارتباط صف مردم را با کانون قدرت خداوند قطع کنند تا جامعه ای توده ای و بی فرهنگ و خام پدید آید، در صورتی که جامعه ای که فرهنگ مهدوی در آن است، ماده خام نیست، بلکه کرانه ها و مرزهایی دارد، هویت وجود آن مشخص است و به ضد تبلیغ تبدیل می شود.


مردم ایران در عاشورا و نیمه شعبان همه هویت خود را نشان دادند
وی تأکید کرد: اگر ما در قبل از انقلاب اسلامی، جشن های نیمه شعبان را نمی داشتیم، انقلاب اسلامی به وقوع نمی پیوست، جامعه ایران در عاشورا و نیمه شعبان همه هویت خود را نشان داد و انقلاب یعنی این.


فرهنگ مهدویت، کرامت‌خیز و وحدت‌ساز است
عضو شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرد: فرهنگ مهدویت، کرامت‌خیز است، این فرهنگ وحدت‌ساز است، این فرهنگ منسجم‌کننده است و این انسجام در ذیل انسجامی است که در شعاع وجود حضرت مهدی (عج) است.

 

حجت الاسلام پارسانیا اظهار داشت: همان طور که حدوث انقلاب به لحاظ تاریخی با مهدویت پیوند خورده است بقای آن نیز با مهدویت ارتباط دارد و تا وقتی که این امید و باور و اعتقاد وجود دارد، انقلاب اسلامی نیز پایدار می ماند و اگر چنانچه این کانون آسیب ببیند، انقلاب دوام نخواهد آورد./1323/102/ب2

 

منیع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات