۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۷۲۳
کارشناس مذهبی:

اساسی‌ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن آن با فرهنگ دینی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان اینکه اساسی ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن آن با فرهنگ دینی است، گفت: اگر روش‌های استفاده از ماهواره در جامعه تبیین نشود، آثار مخربش بسیار تکان دهنده است مهم ترین و اساسی ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن بسیاری از فرهنگهای دنیا با فرهنگ دینی و چارچوب اعتقادی ما است.
تاثير ماهواره بر فرهنگ

حجت الاسلام مهدی شیخ شعاعی، کارشناس مذهبی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با تأثیر ماهواره بر فرهنگ جامعه، گفت: رسانه مانند یک تیغ جراحی است که هر استفاده‌ای می‌توان از آن کرد اما متأسفانه در کشور ما زیرساخت‌هایی برای تبلیغ موارد خوب آماده نشده است که بتوان از طریق ماهواره به طور صحیح انجام داد.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: برای مقابله با این هجمه فرهنگی با سیاست های فرهنگی به مقابله با آن پرداخت و با سیاست ممنوعیت لازم است اجرا شود؛ از این رو نمی‌توان کاری را از پیش برد، بلکه باید سواد رسانه‌ای شهروندان را افزایش داد، باید امکان انتخاب شبکه‌های سالم ماهواره برای شهروندان فراهم شود و مسوولان بایستی بنشینند ودر این مورد بررسی کنند.

 

وی تصریح کرد: برای تضعیف هر جامعه کافی است تا فرهنگ آن جامعه را تضعیف کرد، با این کار افراد جامعه از خود بیگانه شده و بر خلاف آنچه که حقیقت فرهنگی آنها را تشکیل می دهد رفتار می‌کنند؛ از این رو دشمن برای حملات فرهنگی نیاز به ابزارها و وسایل کار آمد داشت، بنابراین همان‌گونه که لازمه حملات نظامی ابزارآلات جنگی است، لازمه تهاجم فرهنگی وسایلی مانند گلوله‌های زهرآگین فرهنگی دشمن از ماهواره گرفته تا اینترنت، رادیو و توزیع کتاب‌های ضدفرهنگی و دگراندیشی به بر اندازی نظامهای مخالف و تضعیف آنها مبادرت ورزند.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: خانواده یکی از اساسی ترین مراکز برای این تهاجم است، از رویکردهای خانواده برای مقابله با این تهاجم تنظیم می‌توان به مواردی همچون رفتار جنسی و زاد و ولد، تنظیم اختلافات بین زن و شوهر و خانواده و فرزندان، رویکرد سنتی و ارزش نهادن به آنها، ورزش کردن و فعالیت های دیگر و ارزش نهادن به اعتقادات مذهبی اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت، در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بییندگان برنامه های ماهواره ای قرار داشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیریها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.

 

حجت الاسلام مهدی شیخ شعاعی با اشاره به مهم ترین اثر ماهواره بر جامعه افزود:  اگر روشهای استفاده از ماهواره در جامعه تبیین نشود آثار مخربش بسیار تکان دهنده است مهم ترین و اساسی ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن بسیاری از فرهنگهای دنیا با فرهنگ دینی و چارچوب اعتقادی ماست.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: متاسفانه الگوگیری‌های غلط و ناصحیح به دلیل سهل الوصول بودن ماهواره به راحتی القا می شود، خشونت ها و رفتارهای نادرست ارائه می شوند؛ از این رو این ما هستیم که باید پایه های فرهنگی مان را محکم کنیم وگرنه آسیب ها وجود دارند، ممکن است یک دانش آموز برای ارائه یک تحقیق خوب سراغ اینترنت و ماهواره برود و یک دانش آموز دیگر ساعت ها وقتش را پای اینترنت و ماهواره به بطالت بگذراند.

 

وی تأکید کرد:  آثار ماهواره دو وجهی است حسن ها و عیب هایی دارد؛  یک سری فرصت دارد و یک سری تهدید وجود دارد؛ بنابراین ماهواره در کنار شبکه های مبتذل که تهدید هستند و یک سری شبکه های تخصصی که فرصت ها هم دارد بسیاری از کارشناسان از آنها جواب می گیرند.

 

این کارشناس مذهبی در زمینه ارائه راهکار عملی بیان کرد: برنامه سازی بایستی بر اساس نیاز مخاطب جامعه باشد، در رسانه های معتبر دنیا قضاوت پیام به عهده مخاطب است، در حالیکه در رسانه ملی پیام سانسور شده است، با رفع این مساله در حد معقول مخاطبان افزایش پیدا خواهند کرد هر چند که در سالهای اخیر به این مورد مقداری توجه شده است.

 

وی ادامه داد: بایستی مجوز فعالیت شبکه های تلویزیون خصوصی به انگیزه ایجاد رقابت و افزایش مخاطب صادر شود.

 

حجت الاسلام مهدی شیخ شعاعی در پایان گفت: همان طور که در ابتدا آموزش روش استفاده از هر وسیله ای لازم است،اموزش  استفاده درست از ماهواره نیز لازم و ضروری است. /972/303/ب2

ارسال نظرات