۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۳۱۴۷۰۸
آیت الله یزدی:

مجلس خبرگان جای سیاسی کاری نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مجلس خبرگان جای سیاسی کاری نیست، گفت: وظیفه تعیین و انتخاب رهبر از وظایف مهم مجلس خبرگان رهبری است، این کار خیلی حساس است، از این رو هر کس نمی تواند در خبرگان حضور پیدا کند.
آيت الله يزدي آيت الله يزدي در نشست مشترک جامعه مدرسين و اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم آيت الله يزدي در همايش امناي امت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش امنای امت که با هدف تبیین جایگاه، وظایف و کارامدی مجلس خبرگان رهبری در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی قم برگزار شد، با اشاره به وظایف مجلس خبرگان ایام دهه فجر را گرامی داشت و گفت: نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با نظام های دیگر دنیا نظامی خاص به شمار می رود که بر گرفته از حکومت پیامبر اسلام و ائمه طاهرین(ع) است.


وی افزود: نظام جمهوری اسلامی در شکل ظاهری همانند حکومت های دیگر است و مدیران و دست اندرکاران مشغول کار هستند اما امتیاز این نظام ارتباط با ولایت فقیه و سرچشمه داشتن از وحی است، از رو مشروعیت نظام وابسته به ولایت فقیه است.


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حکومت از سوی خدا به پیامبر و سپس ائمه طاهرین(ع) ودر زمان غیبت به فیقه جامع الشرایط سپرده می شود، اظهار داشت: زمین نباید خالی از حاکمیت الله باشد، در طول بیش از هزار سال فقها هر کدام در حد خودشان اعمال ولایت کردند.


وی ادامه داد: در زمان ما با همراهی مردم، عنایات خاصه الهی و داشتن نعمتی همانند حضرت امام(ره)طاغوت منقطع و حکومت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد، امروز در سایه ولایت جاکمیت الهی می شود؛ رؤسای مجلس، قوه قضاییه و جمهور تا زمانی که قدرتش مربوط به ولایت نشود هیچ قدرت اجرایی ندرد، می بایست همه قوا مرتبط با اصل ولایت شوند تا حاکمیت الله نفوذ پیدا کرده و اجرایی شود.


عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که تا زمانی که ارتباط با ولایت محفوظ باشد می توان به کار ادامه داد و الا طاغوت است، ابراز داشت: قوا اجازه ندارند بر خلاف اسلام حکمی را صادر کرده و آن را اجرایی کنند بنابراین ارتباط با ولایت فقیه بسیار مهم است.


وی عنوان کرد: خبرگان کلید اصلی حفظ حاکمیت اسلامی و نفوذ ولایت است، مجلس خبرگان تکیه گاه اصلی اساس حاکمیت است؛ مردان و زنان ا دستور ولایی امام به میدان انقلاب آمدند، امام با وجود این که هنوز حاکمیت طاغوت نریخته بود اعمال ولایت می کردند.


آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان برای این است که اگر روز ولی فقیه نباشد در بین فقها شخصی سزاوارا را انتخاب کند از این رو این کار مهم را یه دست هرکسی نمی توان داد؛ انتخاب ولی بسیار حساس است که اعضای خبرگان قادر به این کار هستند؛ هر کسی نمی تواند در خبرگان حضور پیدا کند.


وی اضافه کرد: برای اعضای خبرگان شرایطی وجود دارد چون این خبرگان هستند که باید رهبری را انتخاب کنند که در برابر دشمنان ایستادگی می کند از این رو باید قدرت تشخیص داشته باشند تا این کار مهم را انجام دهند؛ رهبری فرمودند خبرگان باید چند نفر در آستین داشته باشد که بتواند حکومت را اداره کند، در این راستامنتخبین کمیسیون تحقیق و اصل107 و 111 باید اطلاعات کاملی از همه کسانی که توان اداره کشور را دارند داشته باشند.


رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مجلس خبرگان جناحی، سیاسی کاری و جوان گرایی نیست، گفت: خبرگان مجلسی مرکب از فقهایی است که توان شناخت کسانی که بتوانند ولی جامعه را تعیین کرده و حق و واقعیت را بدون هیچ گرایشی انجام دهند.


وی افزود: دومین وظیفه خبرگان نظارت بر بقای شرایط رهبری است، شرایط ابتدایی برای رهبری باید استمرار باید وجود داشته باشد که مجلس خبرگان با ساز وکار لازم به وظایف خود عمل می کند، در اجلاس ها حتما یک روز اعضای خبرگان باید خدمت رهبری شرفیاب شوند و در مواردی نیز هیأت رییسه خدمت ایشان حضور پیدا می کنند.


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در دیدار آخر که فقط سه نفر از خبرگان حضور داشته آخرین گزارشات به رهبر انقلاب ارائه شد، ابراز داشت: در این جلسه بر اساس قانون هیچ کس نباید حضور داشته باشد، بنده با اضطراب شدید رفتم و با آرامش عجیبی خارج شدم.


آیت الله یزدی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره نمایندگان فقید خبرگان به ویژه آیات مشکینی و مهدوی کنی، به سوابق علمی، دینی و انقلابی این رؤسای فقید خبرگان اشاره کرد و علو درجات را برای آنان از خداوند متعال خواستار شد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات