۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۳۱۴۶۵۸
در نشست تاریخ و اندیشه سلفیه یمن مطرح شد؛

حوثی­ها تنها جریان مقابله با سلفی­گری در یمن

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که حوثی­ها تنها جریان مقابله با سلفی­گری در یمن هستند، گفت: حوثی­ها با الگو قراردادن انقلاب اسلامی علیه استکبار و سلفی­ها قیام کرده­اند و درصدد اتحاد قبلیه­های برای مقابله با سلفی­ها تکفیری است.
حجت الاسلام مصطفي سلطاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی سلطانی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، شب گذشته در نشست تاریخ و اندیشه سلفیه زیدی یمن در سالن امام خمینی(ره) مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: بعد از شکل­گیری زیدیه در شهر کوفه، این مذهب در ایران و استانهای خراسان و مازندران گسترش یافت و با مهاجرت این گروه به شمال آفریقا در سال 1213 هجری قمری این مذهب در یمن شکل گرفت؛ مذهب زیدیه در فقه حنفی مسلک و کلام مالکی مذهب هستند که در کشور یمن به قدرت و حکومت رسیدند.

 

وی با بیان این که گرایش سلفی گری در مذهب زیدیه در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم به وجود آمده است، گفت: در این قرن یمن با چالش­هایی از قبیل فساد حاکمان اجرائی و علما، استفاده ابزاری از آموزه­های دینی، کسب درآمدها نامشروع از سوی مسؤولان، نفوذ یهودیت در جامعه دبنی و لااباگری در دین مواجهه بوده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: برخی از جریان­ها برای برطرف کردن مشکلات و معظلات حکومتی به اصلاحات روی آورده­اند و در ابتدا قصد داشتند که مفاسد حکومتی و آفات اجتماع را در کشور یمن از بین ببرند.

 

حجت الاسلام سلطانی با بیان این که شعار جریان اصلاحات وحدت برای جامعه زیدیه و برگشت به آموزه های قرآن و سنت بوده است، عنوان داشت: جریان اصلاحات آفات اجتماعی و حکومتی را متأثر از جریان عقل گرایی دانسته­اند و بنابراین برگشت به آموزه­های قرآنی و سنتی روی آورند، از اعتزال گری که علمای مذهب زیدیه داشتند، رویگردان بودند.

 

وی در ادامه سخنانش به بروز و ظهور جریان سلفی در یمن اشاره کرد: ابن وزیر از علمای جریان اطلاح طلب و عقل گریز و عقل ستیز بوده است که با تحلیل و رد برهان­های عقلی نظریه سلفی را در مذهب زیدیه ترویج داد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به دوره گسترش تفکر سلفی در یمن اشاره کرد و گفت: احمد بن جلال، مقبل و ابن امیر از شاگردان این وزیر در گسترش زیدی سلفی در یمن مؤثر بوده­اند.

 

حجت الاسلام سلطانی با بیان این که «ابن امیر» رهبری سلفی در قرن دوازدهم در یمن بر عهده داشته است، گفت: اختلاف­های قبیله­ای و حکومتی سبب تزلزل در حکومت زید سنتی در این قرن شده است و بهترین فرصت برای گسترش ترویج افکار سلفی به وجود آمده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: همچنین در قرن دوازدهم در عربستان تکفرهای سلفی ظهور و بروز پیدا کرد و این حکومت از «ابن امیر« برای ترویج توسعه تفکر سلفی دریمن حمایت کرده است.

 

حجت السلام سلطانی ابراز کرد: ابن امیر زیارت اهل قبور، توسل، بزرگداشت برای مردگان جزء بدعت­های در دین می دانند و مذهب شعیان را خارج از دین بیان می­کنند.

 

وی با بیان این که اوج شکووفایی جریان سلفی یمن در قرن سیزدهم بوده است، گفت: در این زمان شوقانی رهبری زید سلفی بر عهده داشته است و او گرایش سلفی تکفیری داشته است.

 

حجت الاسلام سلطانی با بیان این که در قرن چهاردهم فعالیت زیدیه سلفی تکفیری در یمن به اوج رسید، افزود: و در این زمان عربستان مدرسه­ها، مساجدهای مختلفی برای گرایش این تفکر بنا می کند و «مقبل وادعی» رهبری این گروه را در یمن عهده دار می شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: وادعی ضد شیعه بوده شعیان را رافضی می­داند و مخالف انقلاب و نظام اسلامی و امام خمینی(ره) است، وی مؤسسات و نهادهایی با تفکرهای وهابی همانند دارالحدیث برای ترویج تفکرات سلفی تکفیری به وجود آورده است.

 

حجت االاسلام سطانی ابراز کرد: دراین زمان 4 میلیون نفر در کشور یمن از تفکر زیدی سلفی تکفیری پیروی می­کنند که در امور اجرایی نظام و حکومت نقش به سزایی دارند.

 

وی با بیان این که حوثی ها نماینده مذهب زیدی سنتی هستند، گفت: حوثی­ها تنها جریانی هستند که در مقابل سلفی­ها در کشور یمن ایستادگی کرده­ اند.

 

حجت الاسلام سلطانی بیان کرد: حوثی­ها با الگو قراردادن انقلاب اسلامی علیه استکبار و سلفی ها قیام کرده­اند و این جریان درصدد اتحاد قبلیه­های برای مقابله با سلفی­های تکفیری است./998/پ202/ی

ارسال نظرات