۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۳۱۴۶۴۹
مدیر کانون خورشید تبیین کرد؛

تحصیل کارآمد طلاب با تأکید بر سخنان رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مشکوری،‌ تحول در متون درسی حوزه را از دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب خواند و گفت: تحصیل، تهذیب، تبلیغ و داشتن تحلیل سیاسی و بصیرت دینی سبب می‌شود که یک طلبه جامع و کامل باشد و در آینده منشأ آثاری برای جهان اسلام باشد.
حجت الاسلام مشکوري مدير کانون خورشيد

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، به تحصیل ثمربخش و هدفمند طلاب اشاره کرد و گفت: طلبه‌های علوم دینی در مرحله نخست باید برنامه‌ریزی تحصیلی داشته باشد و طبق توصیه بزرگانی همچون آیت الله خوشوقت باید روزی هشت ساعت درس بخوانند.

 

وی افزود: طلاب باید روزی هشت ساعت را به درس که اعم از پیش مطالعه، مباحثه و پس مطالعه است، اختصاص دهند و می‌توان خلاصه نویسی و فیش‌برداری را نیز به آن اضافه کرد، و طبق نظر اساتید، کمتر و بیشتر از این نیز در روند تحصیل ضرر دارد.

 

حجت الاسلام مشکوری با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب درباره تحصیل هدفمند خاطرنشان کرد: ایشان به طلاب توصیه می‌فرمودند که افزون بر درس‌های معمول حوزه با درس‌های تخصصی دیگری همچون تاریخ اسلام، کلام، فلسفه، تفسیر و به ویژه کتب مرجع شیعه همانند صحیفه سجادیه و دیگر کتاب‌ها آشنا باشند.

 

وی یادآور شد: اگر طلبه‌ها در مواقع تحصیل، کمتر می‌توانند به این دروس مراجعه کنند، در ایام تعطیلی می‌توانند وقتی را به این کتاب‌ها اختصاص دهند؛ زیرا آشنایی طلبه با دروس حوزوی و تخصصی و همچنین توجه به امور اخلاقی ضروری است.

 

مدیر کانون خورشید، تحول در متون درسی حوزه را از دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب خواند و تأکید کرد: رهبرمعظم انقلاب به جای رسائل  و کفایه، حلقات شهید صدر را پیشنهاد کردند یا در فقه به متون جدید اشاره فرمودند.

 

وی تغییر و تحول در متون درسی حوزه را مهم برشمرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «چه لزومی دارد که با مباحث مغلق و گزیده و مختصر و مجمل، ما طلبه را به سختی بیندازیم برای فهم یک مفهوم ساده» که می‌توان در قالب یک متن روان این مطالب ارائه شود و زمانی که طلاب می‌گذارند بیشتر به محتوا پرداخته شود.

 

حجت الاسلام مشکوری به جمله رهبر معظم انقلاب خطاب به نظام آموزشی حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند «حوزه علمیه باید تن به تحول بدهد و اگر تن به تحول ندهد، منزوی خواهد شد» که اگر متولیان حوزه علمیه این مطلب را از شخصیتی که در عین دلسوز بودن با دردها و خلأهای حوزه نیز آشنایی دارد، جدی نگیرند، عواقبی همچون انزوای حوزه را در عصر مدرنیته و پیشرفت در پی خواهد داشت.

 

وی استاد اخلاق را برای طلاب ضروری خواند و گفت: طلبه‌ها باید استاد اخلاق داشته باشند و در طول سال هر هفته یا هر ماه و هر چند وقت در محضرش حضور پیدا کنند،‌ تا در کنار تحصیل رشد اخلاقی نیز داشته باشند.

 

مدیر کانون خورشید به نقش تبلیغ در ثمربخش بودن تحصیل طلاب اشاره کرد و یادآور شد: حضور طلاب در عرصه تبلیغ، آشنایی با نیازها، دردها و دغدغه‌های اجتماعی است و اگر طلبه، تحصیل هدفمند و تهذیب فوق‌العاده‌ای داشته باشد؛ اما در میان مردم نباشد و تبلیغ دین نداشته باشد، کامل نیست و در آینده ممکن است ثمربخش و کارآمد نباشد.

 

وی افزود: طلاب باید با نوع مردم به‌ویژه فقرا و مستضعفان همنشین باشند؛ زیرا این سیره ائمه‌اطهار(ع) بوده است، گوش شنوای مردم باشند و حضور در میان مردم و همدردی با آنها سبب پیوند میان دین و مردم است.

 

حجت الاسلام مشکوری‌ بصیرت و آگاهی از اوضاع جهانی و داشتن تحلیل از مسائل سیاسی را برای طلاب ضروری خواند و گفت: تحصیل، تهذیب، تبلیغ و داشتن تحلیل سیاسی و بصیرت دینی سبب می‌شود که یک طلبه جامع و کامل باشد و در آینده منشأ آثاری برای جهان اسلام باشد./908/ت302/س

ارسال نظرات