۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۳۱۴۵۲۷
در بهارستان برگزار شد؛

جلسه مشترک مدیران و فعالان قرآنی با نمایندگان مجلس

خبرگزاری رسا ـ تعدادی از مدیران برجسته و فعالان قرآنی در جلسه‌ای صمیمی با نایب رییس و برخی از نمایندگان مجلس دیدار کرده و مشکلات و موانع فعالیت های قرآنی را با آن ها در میان گذاشتند.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه مشترک مدیران موسسات قرآنی با نمایندگان مجلس، امروز چهارشنبه 14 بهمن ماه با حضور حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری و مجتبی رحماندوست نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، به همراه جمعی از فعالان و مدیران موسسات قرآنی در ساختمان تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مشکل بیمه فعالان قرآنی همچنان پابرجا است
در بخش اول این نشست حسن محمدی با اشاره به مشکلات فعالان قرآنی، گفت: امروز و پس از گذشت 2 سال از طرح بیمه فعالان قرآنی هنوز مشکل عزیزان فعال در موسسات پابرجاست و کار به جایی رسیده است که نه تنها تعداد بیمه شدگان افزایش نیافته است، بلکه حدود 4 هزار نفر هم از لیست بیمه‌ها خارج شده‌اند.

وی افزود: امروز متاسفانه انرژی موسسات قرآنی به جای اینکه صرف کارهای قرآنی شود، صرف مسایل صنفی و بیمه‌ای می‌شود.

محمدی تاکید کرد: مشکل اصلی موسسات قرآنی اعتبارات تخصیص یافته به آنها است، امروز ما شاهد هستیم که از کل بودجه‌ای که قرار بود برای موسسات قرآنی در نظر گرفته شود حتی یک ریال هم واریز نشده است، در بخش بودجه‌ای هم برای معاونت قرآن و عترت مجلس در نظر گرفته شده متاسفانه تمام مبلغ 16 میلیارد تومان یا صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود و یا به برگزاری نمایشگاه قرآن اختصاص می‌یابد.

وی با تقدیر از تلاش‌های دکتر لاله افتخاری، گفت: در خصوص بیمه فعالان قرآنی تلاش بسیار ارزنده‌ای از سوی خانم افتخاری در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، اما متاسفانه از کل مبلغ 10 میلیارد تومانی که به عنوان ردیف بودجه مشخص شده بود تنها 1 و نیم میلیارد تومان عملا به موسسات اختصاص یافته شد.

دهه فجر طلوع فرهنگ قرآنی است
در ادامه این جلسه حجت الاسلام علوی، مدیر کانون علم و دین، گفت: دهه فجر طلوع فرهنگ قرآنی است، باید همگی در کارهای خود به موضوع قرآن توجه کنیم با صداقت در این مسیر قرار بگیریم.

وی افزود: اگر در فعالیت‌های قرآنی صداقت نداشته باشیم قطعا لطمه خواهیم خورد، زیرا این موضوع در خود قرآن هم وعده داده شده است.

وی تاکید کرد: با وجود تاکیدات بسیار زیاد مقام معظم رهبری در خصوص نشر و گسترش فرهنگ قرآنی در کشور متاسفانه شاهد هستیم که به موضوعات مهم قرآنی در کشور بسیار بی توجهی می‌شود.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: گاهی مشاهده می‌شود که بودجه‌های بسیار هنگفتی صرف فعالیت‌های تو خالی فرهنگی در کشور می‌شود که در نتایج آن‌ها عملا فعالیت‌های ضد قرآنی شکل می‌گیرد، اما در خصوص فعالیت‌های قرآنی هیچ بودجه‌ای اختصاص داده نمی‌شود.

حجت الاسلام علوی در پایان گفت: اگر برخی از مسؤولان که نمایشگاه قرآنی هم بنا می‎‌کنند تنها می‌خواهند بگویند که کار قرآنی انجام داده‌اند اما در عمل هیچ اخلاصی ندارند.

لزوم تشکیل صندوق بیمه
در قسمت دیگری از این نشست لاله افتخاری با بررسی دوباره مشکلات فعالان قرآنی، گفت: مشکل اصلی امروز فعالان قرآنی موضوع بیمه است و باید در راه حل این مشکل یک صندوق بیمه تشکیل شود.

وی افزود: باید برنامه‌های قرآنی به تشکل‌ها واگذار شود و بودجه نیز مستقیما صرف مشکلات فعالان قرآنی شود؛ باید بحث ادغام که از سوی شورای فرهنگ توسعه قرآنی مطرح شده است با جدیت پیگیری شود و این ادغام صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: باید نهادهای مختلف پای کار باشند و قطعا یکی از جاهایی که می‌تواند ظرفیت خوبی را داشته باشد حوزه‌های علمیه است.

وی در خصوص مناطق محروم نیز، گفت: برای مناطق محروم تلاش کرده‌ایم که یک ردیف بودجه جداگانه در نظر بگیریم، هرچند ما اعتقاد داریم که مناطق مرزی ما محروم نیستند و با دفاعی که از کیان نظام می‌کنند، غنی نیز هستند.

افتخاری در پایان خبر داد: بسیاری از افراد به ما می‌گویند که یک ائتلاف قرآنی تشکیل بدهبد و راهی مجلس شوید، اما قصد ما برای تشکیل ائتلاف قرآنی این است که هر کدام از نمایندگان با امضای یک میثاق نامه متعهد شوند که در مجلس شورای اسلامی اهداف قرآنی را پیگیری کنند.

ضرورت تشکیل کارگروه مشترک بین مجلس و مؤسسات قرآنی
در قسمت دیگری از این جلسه حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: خانم لاله افتخاری در زمینه رشد و احیای معارف قرآنی و پیگیری مطالبات فعالان قرآنی بسیار کوشا هستند.

وی افزود: باید یک کارگروه مشترک تشکیل شود و تمام مشکلات و خواسته‌های فعالان قرآنی را در زمینه‌های مختلف به مجلس شورای اسلامی انتقال دهد.

باید وصیت ثلث مال در جامعه احیا شود

در بخش پایانی این نشست مجتبی رحماندوست، گفت: در طول فعالیت‌های مختلف در مجلس شورای آن دسته از فعالیت‌ها ارزشمند می‌شوند که سمت و سوی قرآنی داشته باشند.

وی افزود: اگر در جامعه فرهنگ و سنت حسنه وصیت ثلث مال ترویج پیدا کند، قطعا بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماع به همراه خواسته‌های فعالان قرآنی و موسسات برطرف می‌شوند.

گفتنی است در این نشست چند تن از مدیران و فعالان قرآنی در فضایی کاملا صمیمی و آزاد به ارائه پیشنهاد و بیان مشکلات خود پرداختند./856/پ201/ج1

ارسال نظرات