۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۳۱۴۱۹۲
آیت‎الله جوادی آملی:

شناخت خداوند بر اساس براهین تنها در حد مفاهیم ذهنی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که باید خداوند را به صورت شهودی درک کرد، گفت: ما براهین فراونی داریم، او ازلی و او ابدی است، اما این ازلی، ابدی و سرمدی چیست؟، این‎ها به حمل اولی ابدی و ازلی و سرمدی هستند، این‎ها همه مفاهیم هستند و حادث ذهنی هستند.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه دخان گفت: سوره مبارکه دخان یکی از حوامیم هفتگانه است که در مکه نازل شد و عناصر محوریاش اصول دین است و صدر این حوامیم سبعه درباره نزول قرآن و اهمیت قران است.

 

وی افزود: تا اکنون روشن شد که برای قرآن کریم یک صدر و یک ذیلی است، این حبل متین بالایش علی حکیم است و پاییناش عربی مبین است، این حبل متین که آویخته شد به زمین و نه انداخته این چنین است و از بالا تا پایین هم محفوظ است به این دلیل که کرام برره آن را نازل کردهاند و از هر طرف هم محافظت شده است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که در این مراحل میانی و پایین که ممکن است شیطان رخنه کند قرآن رصد شده است، ادامه داد: در مراحل بالایی در نزد علی حکیم، شیطان امکان و قدرت نفوذ ندارد و همچنین وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) هم از نزد علی حکیم فرامیگیرد و یک مرحله نزولی دارد که فرشتگان بر قلب مطهرش نازل میشود تا از انذارکنندگان باشد.

 

وی گفت: اگر پیامبر اکرم(ص) از آن علی حکیم برخوردار بود، از آن علم اجمالی برخودار بود چرا منتظر نزول تدریجی بود، وجود مبارک حضرت تحت ولایت خداوند است، وقتی انسان تحت ولایت الله بود، هیچ کاری را بدون اذن ولی انجام نمیدهد و آن ولی که تحت ولایت اوست، همه کارها را هدایت میکند و اذن میدهد و آن حضرت انجام میدهد، پس باید خداوند باید اجازه دهد.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: فرشتگان از مراحل میانی نزول قرآن سهمی دارند و از امالکتاب سهمی ندارند، در سوره مبارکه فرقان فرمود ما این را به تدریج نازل کردیم تا دل تو را تثبیت کنیم، این تثبیت کردن باید به امالکتاب وصل باشد تا تثبیت حاصل شود، از تدریج، تفصیل یا تفریق، تثبیت ساخته نیست، اما وقتی آن به امالکتاب وصل شد، سبب تثبیت میشود، پس نه تعدد دریافت قرآن و یا تعدد نحوه دریافت قرآن اشکالی ایجاد میکند.

 

وی با بیان این که ما آن چه را که میفهمیم میپرستیم، خاطرنشان کرد: ما براهین فراونی داریم، او ازلی و او ابدی است، اما این ازلی، ابدی و سرمدی چیست؟، اینها به حمل اولی ابدی و ازلی و سرمدی هستند، اینها همه مفاهیم هستند و حادث ذهنی هستند، مانند کسی که کندوی عسلسازی را یاد میگیرد اما دهانش شیرین نخواهد شد تا نچشد، یک ذره به حضرت موسی(ع) نشان داد کوه در هم متلاشی شد و حضرت موسی(ع) مدهوش شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: او اگر بخواهد یک ذرهای جلوه بکند کل عالم عوض میشود، گر چه در روز قیامت همین طور است، وقتی در قیامت بخواهد همه عالم عوض شود، یک جلوهای از ظهورات حضرت جلوهگر میشود./914/پ202/ج1

ارسال نظرات