۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۳۱۳۷۴۴
مورخ انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

سازش کاران؛ ابزار دشمن برای به چالش کشیدن انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو را یکی از راه های مقابله با جریان های نفوذی عنوان و اظهار کرد: باید در انتخابات پیش رو توجه داشته باشیم و افراد اصلح را انتخاب کنیم.
امام خميني(ره) حجت الاسلام سيد حميد روحاني مورخ انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید روحانی، نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) امشب در سلسله نشست های چله انقلاب در فرهنگسرای غدیر، به تشریح آغاز نهضت بنیانگذار انقلاب، اوضاع سیاسی و مذهبی کشور در آن دوران و آسیب هایی که با فتنه های مختلف دامن گیر انقلاب اسلامی شد، پرداخت.


وی با اشاره به اهمیت آشنایی از تاریخ و عبرت گرفتن از آن، بیان کرد: تاریخ نقش مهمی در سرنوشت انسان دارد و بیگانه ساختن ملت از تاریخ یکی از آسیب ها بود که دشمن تلاش می کرد تاریخ را پدیده ای بی ارزش جلوه دهد که در این صورت زمینه ضربه سنگینی را به دنبال دارد.

 

اوضاع سیاسی مذهبی در قبل و زمان نهضت امام خمینی
حجت الاسلام روحانی به شرایط و اوضاع سیاسی مذهبی در قبل و زمان نهضت امام خمینی اشاره و اظهار کرد: سیاست مداران و دانشگاهیان براین تفکر معتقد بودند که اگر ملتی استقلال و حقوق خود را در کشوری که یک دیکتاتور حاکم است، می خواهد باید به یک ابرقدرت تکیه داشته باشد بنابراین تلاش برای ارتباط و تطابق خود با سیاست های آن ها را داشتند.


نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) جدایی دین از سیاست را از دیگر بحث های گروه های سیاسی قبل از نهضت امام خمینی دانست و گفت: این گروه ها اسلام را از سیاست جدا نمی دانستند و تنها منحصر به مسائل عبادی می دانستند و معتقد بودند در صورت دخالت اسلام در سیاست باید با اندیشه های دیگر مانند ماکسیست و لیبرالیسم تطبیق یابد.


این کارشناس مذهبی افزود: برخی دیگر از گروه ها ی سیاسی و احزاب معتقد بودند که مردم نمی توانند در سرنوشت کشور نقش داشته باشند و برخی دیگر نیز بر این باور بودند که باید از حرکت مسلحانه اجتناب کرد.


تفکر افراد و گروه های سیاسی در خصوص رابطه اسلام با سیاست در قبل و زمان نهضت امام خمینی(ره) 

وی به تفکرهای مختلف در خصوص رابطه اسلام با سیاست در بین افراد، احزاب و گروه های سیاسی در قبل و زمان نهضت امام خمینی(ره)  اشاره و بیان کرد: برخی مانند انجمن حجتیه دین را از سیاست جدا می دانستند و عده ای اسلام را دین سیاست می دانستند اما معتقد بودند به علت قدرتمند بودن استکبار جهانی توان مقابله با آن ها را نداریم و فریب آن ها را می خوریم و باید سکوت کرد.

 

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به رابطه دین و سیاست اعتقاد داشتند و گاهی نیز حرکت می کردند اما به آن معنا که در جامعه نقش داشته باشد به آن عمل نمی کردند.


امام خمینی با تکیه به مردم معادلات گروه های سیاسی و دنیا را به هم ریخت

نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) ادامه داد: در چنین شرایطی امام همه معادلات را به هم ریخت و تأکید به اتکا به ملت کرد و  به هیچ قدرتی نباید وابسته بود و گفت:« اگر می خواهیم اسلام و ایران نجات یابد باید خاندان پهلوی را از بین ببریم» که این سخن ایشان در عصری شاه از حمایت غرب برخوردار و مسلح بود با شگفتی روبرو شد.


وی با بیان این که امام خمینی ملت را مثل بمب قوی می دانست، اظهار کرد: امام ملتی را قوی می دانست که دارای بصیرت، آکاهی، قدرت تحلیل مسائل، رشد سیاسی و حضور در صحنه مبارزه به صورت آگاهانه باید نه این که ساده اندیش بوده و رشد سیاسی نداشته باشد.


حجت الاسلام روحانی به تأکید بنیانگذار انقلاب به آکاهی و بصیرت افزایی مردم اشاره و بیان کرد: ایشان از مراجع، وعاظ و خططبا خواست که برای مردم سخنرانی کنند و آن ها را آگاه کرده و نیز به خطری که آن ها را تهدید می کند، هشدار دهند.


ویژگی های نهضت امام خمینی

این مورخ انقلاب اسلامی در ادامه به رویکردهای امام خمینی در نهضت ایشان اشاره و ابراز کرد: امام به ملت آگاه و بصیر اتکا کرد، تنها به مسائل داخلی اکتفا نکرد با جهان بینی حرکت  کرد و از همان روزهای نخستین با کشورهای اسلامی و آزادی خواهان سخن می گفت و همه را دعوت به مبارزه و وحدت می کرد.


وی افزود: امام خمینی مبارزه را محدود به مبارزه با استبداد نکرد و از همان روزهای نخست خطر امریکا را بیان می کرد همچنین ایشان تأکید به تکیه به اسلام ناب داشت.


جریان های نفوذ در نهضت امام خمینی

حجت الاسلام  روحانی به جریان نفوذ برای مقابله با نهضت امام خمینی اشاره و تصریح کرد: برخی از افراد و گروه های سیاسی با کارشکنی و نفوذ سعی در حفظ شاه داشتند و برخی نیز به دنبال اسلام لیبرالیسمی هستند تا با هر قدرتی بسازد و امیال آن را محفوظ بدارد.


نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) خاطرنشان داد: منافقین نیز تلاش بر اسلام التقاطی در جامعه داشتند و برخی از افراد نفوذی نیز معتقد بودند خطر کمونیست ها در کشور است و باید به غرب متکی بود.


وی به ادامه فعالیت جریان نفوذی ها را در بعد از انقلاب  اشاره و بیان کرد: نفوذ در بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و به دنبال آن بودند که به نحوی با امریکا باید کنار آمد و نیز با کارشکنی در قانون اساسی با ولایت فقیه مخالفت کردند که امام اجازه نداد آن ها به اهداف خود دست یابند.


حجت الاسلام روحانی فتنه 88 را یکی دیگر از اقدامات نفوذی ها بیان و اظهار کرد: در فتنه 88 تلاش بر فروپاشی انقلاب کردند تا زمینه را برای بازگشت آمریکا فراهم کنند که آگاهی و هوشیاری مردم توطئه آن ها را خنثی کرد.

 

نفوذ در جریان های داخلی از نقشه های امروز دشمن
این کارشناس مذهبی نفوذ در جریان های داخلی را از نقشه های نفوذی امروز دشمن عنوان و ابراز کرد: امروز دشمن با تحریم اقتصادی، جنگ و ترور داخلی نتوانسته است انقلاب ایران را در هم بشکند بنابراین متوسل به نفوذ شده اند.


وی خاطرنشان کرد: دشمن به نفوذ در جریان های داخلی روی آورده است تا با تکیه بر کسانی که اهل سازش هستند و اعتقادی به انقلاب و امام ندارند، انقلاب را به چالش بکشند.

 

نقشه ها و تفکرات عوامل نفوذی  در عصر حاضر
حجت الاسلام روحانی در ادامه به نقشه های عوامل نفوذی در این دوران اشاره و بیان کرد: این عوامل نفوذی به دنبال این هستند تا اسلام بدون سیاست را اجر کنند و تفکر مقاومت و سازش را در هم بشکنند.


نویسنده کتاب تاریخ نهضت امام خمینی(ره) بی اساس دانستن نقش مردم در صحنه را از تفکرات عوامل نفوذی عنوان و ابراز کرد: این افراد و جریان ها نقش مردم در صحنه را نفی می کنند و معتقد هستند که در انتخابات از مردم استفاده شود اما وقتی بحث مذاکره و قرارد با بیگانگان است نباید مردم در جریان امور قرار بگیرند.

 

وی دوست پنداشتن دشمن را از ویژگی های افراد نفوذی دانست و اظهار کرد: دشمن را دوست دانستن بر خلاف شرع و عقل و قرآن است، آیا با وجود این که در کنگره آمریکا هر سال برای مبارزه با ایران بوجه تصویب می شود، می توان او را دوست دانست؟

 

ضرورت انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو برای مبارزه با عوامل و جریان های نفوذی

حجت الاسلام روحانی انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو را یکی از راه های مقابله با جریان های نفوذی عنوان و بیان کرد: باید در انتخابات پیش رو توجه داشته باشیم و افراد اصلح را انتخاب کنیم.


این مورخ انقلاب اسلامی به ویژگی های فرد شایسته اشاره و خاطرنشان کرد: سوابق افراد را باید بررسی کرد و خدماتی که به اسلام و انقلاب کرده است توجه شود و نیز به رهنمودهای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در خصوص فرد اصلح توجه کنیم.


وی به فرد شایسته از دیدگاه امام خمینی اشاره و بیان کرد: اعتقاد به اسلام، وفادار به مردم، احساس مسؤلیت نسبت به خدمت، مدافع اسلام ناب و چشیدن طعم فقر از جمله ویژگی های فرد اصلح از منظر بنیانگذار انقلاب است.


حجت الاسلام روحانی به ویژگی های فرد شایسته از منظر رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: تلاش برای عزت انقلاب و کشور، معتقد به توانایی ملی، وفادار به آرمان های انقلاب و عدم گرایش به آمریکا از جمله ویژگی های فرد اصلح از دیدگاه ایشان است./1310/پ201/ج

ارسال نظرات