۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۱۳۶۴۵
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

همه موجودات نسبت به وجود خداوند یگانه علم الیقین دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تمامی موجودات و حتی جامدات نسبت به وجود خداوند یگانه علم الیقین دارند و هر یک با زبان خود تسبیح خدا را می کنند ولی گاهی برخی از انسان ها از هر حیوانی پست تر می شوند یعنی علم الیقین ندارند؛ این همه بت پرست لاییک و امثال آن به خاطر نفهمی و نداشتن علم الیقین انسان است.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه  که ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد با اشاره به آیه 46 سوره سبا« قلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادی»، اظهار کرد: انسان باید در انجام وظیفه صبر داشته باشد یعنی اگرچه تنها باشد و دشمنان زیاد باشد باید برای خدا قیام کند و این نشانه داشتن عقل قدرتمند وعقل فعال کاربردی است.

 

وی داشتن عقل پخته و دل سوخته( قلب سلیم و عشق حلال) را از نشانه های انسانی دانست که صبر در انجام وظیفه و عقل فعال کاربردی دارد و تصریح کرد: چنین انسانی ارتباط خود را با خدا پیوند می زند و آن را قطع نمی کند و نیز از محدوده احکام الهی تجاوز نمی کند(حریم شکن نیست) از اهل دنیا و نیزکسانی که شوق به دنیا دارند فاصله می گیرد، از چارچوب اسلام ولایی بیرون نمی رود چون حبّ دنیا ندارد بلکه حبّ به خدا و ائمه داشته و تمام شوق و رغبتش به آن چیزی است که در نزد خداست و نمی خواهد با غیر خدا باشد.

 

تمام موجودات نسبت به وجود خداوند یگانه علم الیقین دارند 
 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: تمامی موجودات و حتی جامدات نسبت به وجود خداوند یگانه علم الیقین دارند و هر یک با زبان خود تسبیح خدا می کنند ولی گاهی برخی از انسان ها از هر حیوانی پست تر می شوند یعنی علم الیقین ندارد؛ این همه بت پرست لاییک و امثال آن به خاطر نفهمی و نداشتن علم الیقین انسان است.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه اظهار کرد: تمامی مخلوقات به وجود خدا علم الیقین دارند، تسبیح خدا می کنند و نیز می دانند که حجت خدا وجود دارد و اگر کسی زبان آن ها را بداند این حقایق را می فهمد اما این انسان گاهی بی شعور بازی در می آورد و از هر مخلوقی کمتر می شود تا جایی که نسبت به آن شک و شبه دارد، بت پرست و لاییک شده، منکر تسبیح خدا و حجت خدا می شود و در نهایت ادعای روشن فکری نیز می کند.

 

استاد حوزه بیان کرد: امام حسین(ع) در روایتی می فرمایند« به خدا قسم خدا هیچ مخلوقی را خلق نکرده است مگر این که مارا می شناسد هم چنان که خدا را می شناسد» و این همان علم الیقین است که همه مخلوقات دارند ولی این بشر با خود محوری و خود بینی و پول پرستی و امثال آن، منکر عظمت ولایت می شود.

 

اگر می خواهی عزیز باشی و عزتت پایدار باشد باید با خدا باشی

وی با تأکید این حقیقت که اگر می خواهی عزیز باشی و عزتت پایدار باشد باید با خدا باشی، تصریح کرد: خداوند به انسان عزت می دهد حتی اگر کسی را نداشته باشد همان طور که اگرچه امام رضا(ع) به تنهایی و بدون نزدیکان به مشهد آمدند ولی بر انجام وظیفه خویش یعنی حفظ اسلام، احیا سنت رسول الله(ص) و نیز هدایت گری جامعه صبر کردند چرا که امام عاقل بالفعل و رییس العقلا هستند و این صبر بر انجام وظیفه علامت عقل فعال کاربردی و دل سوخته است در واقع«اشدّ حبّ لله» حقیقی را ائمه دارند و سایرین هر چه قدر هم خوب باشند در مراتب نازله ایشان قرار می گیرند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه معرفت به ائمه(ع) را دو نوع معرفی و بیان کرد: معرفت شناسنامه ای و تاریخی(تاریخ ولادت پیامبر، بعثت، وفات و امثال آن) که اگرچه این محبت و معرفت خوب و درست ولی هنر نیست چون هر انسانی با هر مذهبی(لاییک، کمونیسم و...) می تواند این حقایق را شناسایی کند.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه خاطرنشان کرد: معرفت ما نسبت به ائمه(ع) شناسنامه ای و تاریخی و نیز گاهی ذاتی است و یا به عبارتی این معرفت ذاتی نیست بلکه باید پی به عظمت ولایت برده و مظلومیت ایشان را شناخت چرا که از هر حیث به اهل بیت(ع) ظلم می شود.

 

وی با اشاره به بخشی از اماناتی که خداوند بر عهده انسان قرار داده است، اظهار کرد: این امانات شامل؛ سر و راز، اموال، ناموس و نیز آبروی مردم که دین اسلام به نوع اسلام ولایی از همه مهم‌تر است و در این میان ائمه(ع) اهمیت بیشتری دارند که نظیر و مانند ندارد.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با بیان این که حکم اولیه اسلام این که حکومت بر جامعه، حق مظلوم است، تصریح کرد: شیعه ای که این همه مظلوم، رنج می کشد و حرکت ایضایی از دشمن می بیند در واقع تمام تلاش او بر این که حق را به حق دار برساند یعنی حکومت را به امام زمان(عج)  تحویل دهد.

 

حجت الاسلام ضیایی افزود: باید این اماناتی که خداوند بر عهده ما قرار داده را حفظ کنیم، نه این که نیرنگ بزنیم یا آن را در انحصار خود قرار دهیم که این دو حرام بلکه باید آن ها به صاحب آن برگردانیم و این در حالی که فقط ائمه(ع) شایسته حکومت است درواقع باید همچون امام خمینی(ره)عالم صدوق باشیم که علم الیقین داشت و با تمام قدرت و صداقت در جهت تحویل حکومت به صاحب حقیقی اش تلاش کرد./844/202/ب3

ارسال نظرات