۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۴۰
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

افراد در ماهیت با هم برابر نیستند/ برابری سیاسی افراد در حقوق شهروندی قابل طرح است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دانش‌پژوه با اشاره به ماهیت بشر در اندیشه‌های مختلف گفت: برخی مواقع نابرابر بودن انسان‌ها در ماهیت، زشت نمایانده می‌شود، در صورتی که به عنوان مثال حق همه مردم نیست که در انتخابات شرکت کنند، بلکه حق همه واجدان شرایط است که شرایط و موقعیت برایشان فراهم باشد.
برابري سياسي عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین طالبی، دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست علمی ترویجی «ماهیت بشر و نظریه سیاسی» که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، به نقد پژوهش حجتالاسلام محمد شجاعیان، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: در اندیشه فیلسوفان مشاع، نگاه تجربه‌گرایی و بررسی رفتارهای انسان برای رسیدن به نتیجه وجود دارد.

 

وی افزود: فیلسوفان مشاع به صورت استقرایی و با بررسی رفتار انسان به صورت تجربی و براساس مشاهدات به نتایج مطلوب خود دست پیدا می‌کنند؛ از این‌رو نمی‌توان ماهیت بشر را جهانشمول تلقی کرده و مفاهیم و ماهیت‌ها را به همه انسان‌ها تسری داد.

 

دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: آن گونه که در برخی پژوهش‌ها مطرح می‌شود که ارسطو درباره قانون طبیعی بحث کرده‌، نادرست است؛ زیرا ارسطو مباحثی درباره عدالت مطرح کرده؛ اما درباره قانون طبیعی مطلبی بیان نکرده است.

 

در ادامه حجت الاسلام دانش‌پژوه، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت کرسی علمی ترویجی «ماهیت بشر و نظریه سیاسی»، یادآور شد: تبیین این مسأله برای مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا نگاه متفاوت به ماهیت انسان، زمینه و پایه مباحث مختلف در مکاتب شده است.

 

وی به مبناگروی واقعی و ذهنی در اندیشه‌ها اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که مبناگروی واقع بینانه و ذهنی را نمی‌پذیرند، در مباحث خود براساس آن عمل می‌کنند و این بحث برای آنها با اهمیت است.

 

حجت الاسلام دانش‌پژوه تصریح کرد: با توجه به ماهیت بشر در اندیشه‌های مختلف و حتی مدعی آزادی و دموکراسی، نابرابری سیاسی وجود دارد و با این دیدگاه برخی اسلام را به دلیل تفاوت در ماهیت بشر، متهم به نابرابری سیاسی کرده‌اند.

 

وی ابراز داشت: گرچه بدون نگاه به ماهیت انسان‌ها، پیامبر اکرم(ص) با افراد معمولی از نظر حقوق شهروندی یکسان هستند اما در ماهیت متفاوت می‌باشند؛ بنابراین از نظر شهروندی، برابری سیاسی وجود دارد.

 

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: برخی مواقع نابرابر بودن انسان‌ها، زشت نمایانده می‌شود، در صورتی که به عنوان مثال حق همه مردم نیست که در انتخابات شرکت کنند؛ بلکه حق همه واجدان شرایط است که شرایط و موقعیت برایشان فراهم باشد.

 

حجت الاسلام دانش‌پژوه به مسأله حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز برابری حقوق به معنای حقوق برابر برای همه مردم نیست و نباید میان این دو مطلب اشتباه شود./908/202/ب2

ارسال نظرات