۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۸۴۴
از سوی پژوهشگر حوزوی ارائه شد؛

بررسی جامعه‌شناختی تطورات فقه حکومتی از مشروطه تا انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی از مشروطه تا انقلاب اسلامی» از سوی علیرضا استادیان دانش‌پژوه مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رشته تحصیلی دانش اجتماعی دفاع شد.
دفاعيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا استادیان پژوهشگر حوزه علمیه و دانش پژوه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جلسه ای که صبح امروز در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد از پایان نامه خود با عنوان «بررسی جامعه شناختی فقه حکومتی از مشروطه تا انقلاب اسلامی» دفاع کرد که حجت الاسلام والمسلمین نصرالله آقاجانی استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین شمس الله مریجی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین خان محمدی داوری این اثر را بر عهده داشتند.
 
در ابتدای این جلسه دفاعیه، علیرضا استادیان در مدت یک ربع به دفاع از پایان نامه خود پرداخت و گفت: این پایان نامه در چهار فصل کلی با عنوان‌های مفاهیم و چار چوب نظری، پیشینه شناسی تطورات فقه حکومتی شیعه، تطورات فقه حکومتی در عصر انقلاب اسلامی و بررسی آسیب شناسی فقه حکومتی در دوران معاصر تنظیم شده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: فقه حکومتی در سده اخیر تطوراتی را به خود دیده است که بدون شک نمی توان نقش عوامل اجتماعی را در کنار عوامل معرفتی در آن نادیده گرفت؛ جامعه شناسی فقه حکومتی در صدد است تا تحولات این دانش را با رویکرد جامعه شناسی علم و معرفت بررسی کند و سهم نهادهای اجتماعی در این عرصه را روشن سازد.
 
استادیان خاطرنشان کرد: این که در سده اخیر فقه با موضوعیت حکومت اسلامی و سیاست دینی چگونه با موضوعات روز مبتلابه اجتماعی برخورد کرده است و چه عواملی به ارتباط بیشتر فقه با حوزه مسائل عمومی کمک کرده مساله این رساله است. پایان نامه "جامعه شناسی تطورات فقه حکومتی از مشروطه تا انقلاب اسلامی" اثبات می کند که دانش فقه نیز همچون سایر علوم از شرایط اجتماعی متاثر می شود و مسائلی همچون عوامل درونی و بیرونی به رشد یا رکود آن دامن می زند اما شرایط اجتماعی تمام العله محسوب نمی شود.
 
پژوهشگر حوزه علمیه، اظهار داشت: فقه شیعه در مقطع تاریخی سه دهه اخیر با پدیده ای به نام انقلاب گره خورد و نظامی سیاسی ای بر جغرافیای فلات سرزمینی ایران حاکم شد که مذهب رسمی خود را شیعه جعفری عنوان داشته و در اصلی ترین قانون خویش یعنی قانون اساسی مقرر داشت که: "کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.این‏ اصل‏ بر اطلاق‏ یا عموم‏ همه‏ اصول‏ قانون‏ اساسی‏ و قوانین‏ و مقررات‏ دیگر حاکم‏ است‏ و تشخیص‏ این‏ امر بر عهده‏ فقهای شورای‏ نگهبان‏ است‏."  
 
وی در ادامه دفاعیه خود، بیان داشت: فقه شیعه در این دوران تاریخی به دلیل بسط ید حاکم شرع، با دامنه ای وسیعی از موضوعات روبرو شد که پاسخ مناسب و درخور می طلبید و از این رو دانش فقه با دانش های متعددی از جمله شاخه های گوناگون علوم انسانی درگیر شد و از سوی دیگر به دلیل نقش عمیق و تاثیرگذارش در ساختارها و مکانیسم های اجتماعی و رفتارهای توده مردم مورد مطالعه برون رشته ای نیز قرار گرفت.
 
 استادیان افزود: این پایان نامه در صدد است تا فقه حکومتی را با نگاه جامعه شناختی به روندی که فقه شیعه در سده اخیر طی کرده، در سه مقطع قبل از مشروطه، دوران مشروطه و انقلاب اسلامی بررسی کند.
 
پژوهشگر حوزه علمیه  خاطر نشان کرد: برای نوشتن این پایان نامه علاوه بر مراجعه های فراوان به کتب و آثار علمی فقیهان، بیش از سیصد مصاحبه علمی و تخصصی و مقاله علمی و پژوهشی از فضلا و اساتید حوزه علمیه و محققان علوم اسلامی و انسانی و بیش از سی نشست نقد و بررسی، مطالعه و آنالیز شده است.
 
در ادامه این جلسه دفاعیه، حجت الاسلام و المسلمین خان محمدی استاد داور، به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداخت و محتوای مناسب این پایان نامه را حسن آن و اشکالات ویرایشی و دستور زبانی را اشکال عمده این پایان نامه بیان کرد.
 
هم چنین حجت الاسلام و المسلمین آقاجانی استاد راهنما این پایان نامه در پاسخ و دفاع از اشکالات استاد داور، فلسفه برگزاری حضوری جلسات دفاعیه را همانند یک کلاس درس بیان داشت و گفت: یکی از حسن های برگزاری جلسات دفاعیه به صورت حضوری آشنایی هر چه بیشتر دانش پژوهان درباره نحوه تدوین صحیح تر و ویرایشی پایان نامه های کارشناسی ارشد می باشد.
 
گفتنی است، در پایان جلسه دفاعیه پایان نامه علیرضا استادیان با نمره عالی هیجده و نیم مورد قبول داوران و استاد راهنما و مشاور پایان نامه قرار گرفت./1325/پ202/ی
ارسال نظرات