۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۳۱۲۶۸۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

روش‌های مقابله با آسیب‌های فضای مجازی در کودکان و نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از مهم‌ترین اثرات فضای مجازی بر زندگی افراد در سنین مختلف برقراری ارتباط اجتماعی است، به تبیین روش‌های برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی در کودکان و نوجوانان پرداخت.
تربيت فرزند آسيب هاي فضاي مجازي بر کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم همتی بعد از ظهر امروز در راوق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی ایجاد تعامل اجتماعی میان گروه‌های مختلف است، گفت: از آن جایی که این فضا متن محور بوده و در آن از ارتباط بصری و شنیداری خبری نیست به همین علت زمینه جعل، دروغگویی و کلاهبرداری فراهم شده است.

 

وی افزود: به این علت که در این فضا افراد نقاب های مختلفی بر چهره داشته و امکان شناخت چهره واقعی آن‌ها ممکن نیست از روش‌های مختلف برای انحراف گروه‌های سنی مختلف استفاده می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مواردی که عنوان شد نشان از آن دارد که فضای مجازی با وجود فوایدی که دارد دارای آسیب های مختلفی بوده که لازم است با آن‌ها مقابله شود.

 

خانم همتی ادامه داد: بعضی از والدین از ترس انحراف فرزندانشان به آن‌ها اجازه نمی‌دهند که از این فضا استفاده کنند که باید گفت این روش یکی از اشتباه‌های تربیتی روش‌های مختلف است و فرزندی که به سن جوانی و نوجوانی رسیده هر چه بیشتر با مانع روبه رو شود هیجان او برای استفاده از این محیط بیشتر می شود.

 

استادحوزه علمیه قم افزود: اولین روش برای اینکه با انحراف فرزندان خود در فضای مجازی مقابله کنیم این است که آن‌ها را با این فضا و خطراتی که در کمینشان است آشنا کرده و سایت‌هایی که مورد اعتماد و اطمینان است را به آن‌ها معرفی کنیم.

 

خانم همتی اظهار کرد: دومین قدم بعد از اینکه فرزندان خود را با آسیب های فضای مجازی آشنا کردیم این است که بر آن‌ها به صورت غیر مستقیم نظارت داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه عدم شخصی کردن وسایل ارتباط جمعی از دیگر راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی است، گفت: اگر فرزند ما بدون نظارت و به صورت خصوصی برای خود دارای یک سیستم یا وسیله ارتباط جمعی است باید بدانیم که خطر از هر زمان دیگری به او نزدیک است؛ بنابراین در سنین که کودکان و نوجوانان و به‌خصوص جوانان از تجربه خوبی برخوردار نیستند بهتر است تا وقتی که درک درستی از این وسایل ندارند آن‌ها را به صورت شخصی مورد استفاده قرار ندهند چون در این موارد امکان نظارت والدین بر آن‌ها از بین می رود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ترویج خانواده‌های بی‌سامان ولجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران از مهم‌ترین مبانی است که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود به همین علت اگر فرزندان خود را بدون سلاح به جنگ این هیولاهای فرهنگی بفرستیم ناگزیر باید روز به روز شاهد سست شدن اعتقادات و انحراف دینی و فرهنگی آن‌ها باشیم./968/پ202/ی

ارسال نظرات