۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۳۱۲۵۵۱

اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ ثبت بیش از 2 هزار و 500 موقوفه در زنجان، برگزاری دوره آموزشی 350 نفر از خدام افتخاری بقاع متبرکه کاشمر و ضرورت بهادادن به موقوفات کوچک از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد نیک نام لاله اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون 100 وقف جدید در سطح این استان ثبت شده است.

 

وی ادامه داد: در زمان حاضر 25 هزار و 200 رقبه در این استان وجود دارد که هر یک با کد خاصی در سامانه اوقاف ثبت شده و هر کدام از آن ها دارای نیتی هستند.

 

نیک نام با بیان اینکه وقف جزو احکام مبنایی دین مبین اسلام است، اظهار کرد: می توان برای موقوفات جایگاهی اقتصادی جهت بقای شعائر اسلام و حفظ دین تعریف کرد چرا که اگر وقفی نبود مساجد و حسینیه ها نیز نبودند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: باید خیران و واقفان خیراندیش در این راستا قدم بردارند و وقف هایی با نیت ازدواج جوانان و حمایت از بیماری های خاص که از دیگر نیازهای اساسی جامعه است، تحقق یابد.

 

نیک نام با بیان اینکه جایگاه اقتصادی وقف در دین جایگاهی بالاست که تاکنون مسیر خود را به خوبی طی کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، وقف است که در جهت تامین نیاز نیازمندان جامعه اسلامی انجام می شود.

 

دوره آموزشی 350 نفر از خدام افتخاری بقاع متبرکه کاشمر برگزار شد

دوره آموزشی 350 نفر از خدام افتخاری بقاع متبرکه کاشمر در محل مرکز فرهنگی قرآنی بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه(ع) برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، این دوره آموزشی که در دو بخش کم سواد و با سواد برگزار شد، 145 نفر آقا و 205 بانو از خدام افتخاری بقاع متبرکه امامزادگان سید حمزه(ع)، سید مرتضی(ع) و سید محمد(ع) حضور داشتند.

 

هدف از برگزاری این دوره آموزشی ارتقا سطح آموزشی خدام و آمادگی آنها در مواجهه با حوادث غیر مترقبه و همچنین ارائه خدمات بهتر به زائرین است.

 

اخلاق ،عقاید ،احکام و آموزش اطفاء حریق در این دوره آموزشی ارائه شد و در پایان دوره از کلیه مباحث ارائه شده از خدام افتخاری آزمون جامع اخذ شد.

 

حجت الاسلام رضایی ،امام جماعت بقعه متبرکه سیدحمزه(ع) ؛حجت الاسلام خزاعی ،مسئول فرهنگی ،قرآنی بقعه متبرکه سیدحمزه(ع)؛ لطفی ،مدیر اجرایی بقعه متبرکه سیدحمزه(ع) ؛عبدالهیان ،مدیر اجرایی بقعه متبرکه سیدمرتضی(ع) ؛تقی پور کارشناس آتش نشانی به عنوان اساتید این دوره آموزشی به ارائه مباحث آموزشی به خدام افتخاری پرداختند.

 

گفتنی است، در پایان این دوره به شرکت کنندگان که نمره قبولی این دوره را کسب کنند گواهینامه آموزشی ارائه می شود و کسانی که فاقد این گواهینامه باشند نمی توانند به عنوان خادم افتخاری در بقاع متبرکه کاشمر به ارائه خدمت بپردازند.

 

 باید به موقوفات کوچک هم بها داد

غلامرضا مددکاری، واقف خیراندیش با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین مسائل جامعه امروز است اظهار کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری(مدظله) وقف نیز یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

 

وی افزود: یکی از مسایل ارزشی و توحیدی ما نهاد وقف بوده و بزرگترین واقفان در طول تاریخ نیز پیامبر اسلام و صحابه بزرگوار ایشان به شمار می‌روند.

 

این واقف خیراندیش با بیان اینکه وقف دارای اجر و ثواب والایی می باشد گفت: وقف به عنوان یک سنت حسنه جاری و یک میراث جاویدان، ثمرات فراوانی برای واقف داشته و تأثیرات شگرفی بر جامعه دارد .

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در طی سال‌های اخیر به منظور فرهنگ‌سازی وقف در جامعه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده اما با این حال این فرهنگ‌سازی به ویژه در مناطق محروم باید ادامه یابد.

 

مددکاری با اشاره به این مطلب که باید به خرده موقوفات بهای بیشتری داد افزود: افراد با ارقام کوچک از قبیل بخشش یک بخاری برای یک مدرسه نیز می توانند واقف شده و از ثمرات وقف بهره مند شوند .

 

وی ادامه داد: در بسیاری از روستاها می توان حمام و سرویس بهداشتی احداث کرد؛ همچنین می توان در زمینه راه‌سازی، جمع‌آوری آب‌ها، ایجاد پرورشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس در مناطق حاشیه‌ای و سایر نیازهای جامعه نیز موقوفات داشت .

 

این واقف نیک‎اندیش خاطرنشان کرد: با توجه به سنتی بودن مردم سیستان و بلوچستان، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت، نقش عمده‌ای در ترویج فرهنگ وقف دارند بنابراین اگر تعامل سازنده‎ای بین علما و کارشناسان اوقاف برقرار شود وقف‎ها به سرعت بیشتری به سمت نیازهای جامعه حرکت خواهند کرد.

 

مددکاری با اشاره به جریان وقف خود، گفت: در سال 1389 فرزندم در بیمارستان امام علی(ع) زاهدان بستری شد؛ در آنجا با مشکلات بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان از قبیل مریض‌داری، هزینه‌های سنگین و نداشتن جای استراحت، از نزدیک آشنا شدم و این موضوع باعث شد تا ملکی را خریداری کرده و در اختیار بیماران سرطانی قرار دهم./1325/101/ب2

 

منبع: سازمان اوقاف

ارسال نظرات